הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

שיחה תומכת ומסייעת (חלק ב) - מאת: ד"ר אבי צפרוני

בחלק הראשון של המאמר הוצגו חמש מטרות של השיחה התומכת והמסייעת. נידונו הדרכים להשגתן של שלוש המטרות הראשונות:

א. הקשבה פעילה

ב. דיבוב לשיח לביטוי רגשות

ג. אמפתיה

בחלק השני של המאמר נדון בדרכים להשגתן של המטרות הרביעית והחמישית.

המטרה הרביעית:

עידוד, העצמה ומתן חיזוקים:

הפסיכולוג אלברט  מהרביאן, שנודע במחקריו על התקשורת הבלתי מילולית, בדק את עוצמתם של שלושה סוגי ערוצי תקשורת. הוא מצא ששפת הגוף מהווה 55% מעוצמת המסר, האינטונציה - 38%, והמסר המילולי - 7% בלבד. לכן, במתן חיזוקים נקפיד לא רק על בחירת המילים המחזקות, אלא נאמר אותן בנימה של התלהבות או התפעלות, ואם השיחה נערכת פנים אל פנים - נפגין זאת בשפת הגוף, כגון: חיוך רחב. החיזוקים אמורים להתייחס להתנהגויות ספציפיות, כגון:

- "כל הכבוד שהצלחת לגלות תושייה באירוע שעליו סיפרת".

- "מתוך דבריך מסתבר, שיש בך כוחות שאפילו לא ידעת על קיומם".

- "הצלחת לשלוט היטב במצב המלחיץ".

- "כל הכבוד שפנית לקבלת עזרה".

- "הצלחת יפה  לשמור על קור רוח באירוע הקשה".

- "יש לך מודעות עצמית לחוזקותיך, המסייעות לך להתמודד במצבי מצוקה".

- "תחושת מסוגלותך העצמית סייעה לך לשלוט במצב".

 

חיזוקים בעלי אופי כללי:

- המצב זמני,  גל הסערה יחלוף.

- כולנו יחד נתמודד עם המצב.

- עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

- מעז יצא מתוק - התאחדנו לעם אחד.

 

המטרה החמישית:

חיזוק החוסן הפנימי:

יוזם השיחה  יבחר מתוך רשימת האסטרגיות בשתיים עד שלוש אסטרטגיות הקשורות ישירות למהלך השיחה, שאותן יוכל להציע לבן השיח.

1. אסטרטגיות כלליות:

א. הימנעות מחשיפת יתר לאמצעי התקשורת ולרשתות החברתיות.

ב. צריכה ביקורתית של אמצעי התקשורת ושל הרשתות החברתיות.

ג. שמירה, ככל שניתן, על שגרה.

ד. עשייה מועילה שמסיחה את הדעת מבעיות השעה.

ה. פנייה לעזרה מקצועית.

 

2. אסטרטגיות על פי המודל של מולי להד :גש"ר מאח"ד:

גוף, שכל, רגש, משפחה, אמונות, חברה, דמיון מודרך

 

גוף: 
יש קשר הדדי בין גוף לנפש.

תזונה בריאה: פחמימות מורכבות ופירות עשירים בסרוטונין שמרגיע ומשפר את מצב הרוח, חלבונים שמעלים את רמת הדופמין שגם הוא מרגיע.

הרפיה גופנית: הרפיית שרירים, נשימות עמוקות עם רווחי זמן ביניהן. קיים מגוון של שיטות, ביניהן:  מדיטציה, יוגה, שיאצו, רפלקסולוגיה, שיטת ג'ייקובסון ועוד.

- פעילות גופנית: משחררת אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח. פעילות גופנית נותנת פורקן לתוקפנות ומזרימה כמות גדולה של חמצן למוח ולתאי הגוף, וזה תורם לריכוז ולקבלת החלטות שקולות. 

- שינה מספקת וזמני מנוחה.

- הנאות חושניות: מקלחת חמה, מוזיקה מרגיעה, מאכל טעים (ללא התמכרות לאכילה רגשית), עיסוי, חיבוקים, יחסי מין

- תרופות מרגיעות: "כלי תחמושת" אחרון, כי הן מונעות מהאדם להתמודד בצורה פעילה עם מצבו, והן עלולות למכר. 

 

שכל:

צריכה נבונה וביקורתית של המידע אליו נחשפים.

- חשיבה חיובית: חתירה מתמדת לראות את ההיבטים החיוביים בכל מצב, ראיית  הדברים בפרספקטיבה הנכונה, בפרופורציות המתאימות,  כפי שמציין פתגם הודי:  "התלוננתי על כך שאין לי נעליים, עד שפגשתי באדם שאין לו רגליים". 

- ריפוי בעיסוק: עיסוק בדברים המשמחים את לבו של האדם, כדבר הפסוק: "דאגה בלב איש ישחנה (= יכופף אותה), ודבר טוב ישמחנה" (משלי יב' 25). בניסוחו של הסופר ש"י עגנון: "בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו, קורא בספר ורואה עולם אחר".

- רגש:

> מתן פורקן לרגשות ולא הדחקתם: בכי, צעקה, הבעה אמנותית (ציור, כתיבת שירה או פרוזה).

> אמונה:  מסייעת רבות לאנשים המאמינים, קריאת מזמורי תהילים מחזקת את רוחם שהאל יחלץ לעזרתם. אנשים שאינם דתיים יכולים לשים מבטחם ברוח האדם בתקווה שכוחות האור ימגרו את כוחות החושך.

> הומור:  יוצר רגשות חיוביים כמו צחוק ושמחה. לרגשות אלה כוח ריפויי כדברי הפסוק:  "לב שמח ייטיב גהה (=בריאות),  ורוח נכאה תייבש גרם".  (משלי יז, 22) הצחוק גורם לירידה בהורמוני לחץ - אדרנלין וקורטיזול - שפוגעים במערכת החיסונית. במקביל, משחרר הצחוק אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח. הליצנות הרפואית מיישמת זאת הלכה למעשה. 

 

משפחה:

מעגל השתייכות חברתית ראשונית של האדם, ובלבד שהיחסים במשפחה תקינים.  קשרים קרובים בין בני המשפחה מספקים תמיכה הדדית ומאפשרים שיח אינטימי בגילוי לב, ללא מסכות.

 

אמונות:

> אחריות האדם לניהול חייו: הוא לא רק מגיב, אלא גם יוזם, כך במקורותינו:  "בדרך שרוצה אדם לילך בה - מוליכין אותו".  (מסכת מכות י:)

> השקפה חיובית על החיים: החיים הם מתנה, יש לנצלם בצורה מרבית.

> משמעות בחיים:  נוטעת באדם אנרגיות רבות. בניסוחו של פרידריך ניטשה:  "כל מי שיש לו למה שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל איך". התנדבות תורמת נדבך משמעותי לתחושת המשמעות בחיים. ואכן ויקטור פרנקל - בספרו "האדם מחפש משמעות" - מציג שיטת טיפול:  לוגותרפיה  - טיפול שחותר לאתר את המשמעות בחיים של המטופל שתסייע לו להתמודד עם מצוקתו.

> אופטימיות ותקווה :אמונה מוצקה שהמצב ישתפר, ודברים יבואו על תיקונם.

חברה:

     -   קבלת מידע שמסייעת לשליטה במצב

     -   קבלת תמיכה רגשית

     -   נרמול המצב - כולנו בסירה אחת

    -   קרבה לאנשים המקרינים שמחת חיים ושמירת מרחק מאנשים מדוכדכים שמרבים להתלונן.

 

דמיון מודרך:

שימוש בדמיון מודרך כדי להשפיע על המצב הגופני - נפשי.  למשל, ידמה האדם בנפשו שהוא נמצא בטבע, רואה מראות מרהיבים, שומע את ציוצי הציפורים ומריח את ריח הפרחים. המוח מוצף בדופמין שמשפר את מצב הרוח, בדומה להשפעת כדור פלצבו. 

 

רפלקציה של יוזם  השיחה:

מדי פעם רצוי שיוזם השיחה ישחזר בתום השיחה באיזו מידה ענתה השיחה על המטרות של שיחה תומכת  ומסייעת. מה היה טוב  בשיחה (למידה מהצלחות), ומה היה פחות טוב, כדי להפיק לקחים. כך יוכל יוזם השיחה לחתור לשיפור מתמיד בשיחות.