הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך


חדר בלב – להרגיש בטוח, מאת: צביה טולדנו
מנהלת ביה"ס דוד אלעזר בבת ים רונית לוי-כהן, העובדת הסוציאלית עדי סביר, ומתנדבת "ידיד לחינוך" אטי סטופיקי במיזם מחמם לב
השבוע נחשפתי לפעילות מחממת לב – חדר מיוחד בתוך כותלי ביה"ס - "חדר בלב" אשר נותן מענה לתלמידים, הזקוקים למעטפת רגשית נוספת בתוך ביה"ס.
מדובר בביה"ס "דוד אלעזר" בבת ים. מנהל החינוך בעיר עודד ותמך ביוזמה הייחודית הזו ונתן את האפשרות התקציבית למנף אותה.
הרעיון מאחורי המיזם הוא, שאנשי טיפול יעבדו ביחד עם צוות ביה"ס, כדי לעזור לתלמידים אשר מסיבות שונות אינם מסוגלים להתפנות ללימודים, כל ילד מסיבותיו. למטרה זו הוכשרו אנשי מקצוע שידעו לתת מענה הן למורים הן להורים ובעיקר לתלמידים.
מנהלת ביה"ס רונית לוי-כהן, העובדת הסוציאלית עדי סביר שהוכשרה לתפקיד, ומתנדבת "ידיד לחינוך" אטי סטופיקי – עשו זאת!! ויש סימנים ראשונים של הצלחה.
הגעתי לביה"ס - הריאיון התקיים בחדר המיוחד, ביחד עם המנהלת והעובדת הסוציאלית. ישבנו סביב שולחן יפה וכסאות צבעוניים, החדר נעים לעין ונותן הרגשה נינוחה. פינות ישיבה על פופים, פינת משחקי קופסא, פינת יצירה עם מכלול חומרים לעבודה – לוח פעילות, ולוח רגשות.
איך עלה הרעיון להשתתף בפרויקט?
"היה לי חלום", אומרת רונית - מנהלת ביה"ס, "לתת מענה לתלמידים אשר אינם יכולים לספוג את הנעשה בכיתה מבחינת למידה, ואז מתוך בחירה, הם מעדיפים להתבלט בצורה שלילית וכך גם מפריעים לעצמם וגם לאחרים ללמוד, כל זאת מתוך רצון למשוך תשומת לב".
"אני קוראת לזה תלמידים שזקוקים ל- 'גלגלי עזר' על מנת להתקדם", מוסיפה עדי, העובדת הסוציאלית, "כאלו שצריכים עוד מעטפת חמה ואוהבת ומקום ששייך להם מלבד הכיתה, ואז הם יכולים לפרוח…"
הכיתה נפתחה בשנה שעברה עם כ- 13 תלמידים, והשנה יש בפרויקט 23 תלמידים וכבר מתחילים לראות שיפור משמעותי אצל חלק מהם".
האם תוכלו לספר לי על מקרה אחד לפחות של הצלחה?
רונית ועדי משיבות יחד, "כן, אורלי (שם בדוי) היא דוגמא טובה לכך. בשנה שעברה היא הייתה חסרת מוטיבציה, מפריעה, מציקה, והלמידה הייתה ממנה והלאה. הושטנו לה יד, ובצעדים קטנים ובטוחים היא התחילה ללמוד ולהתעניין. השיא היה כשבתקופת הקורונה הכיתה למדה בזום. אנחנו ספקנו לה במה והיא לימדה את חבריה לכיתה פרק בבישול ואפיה. המקרה הזה הרים את קרנה בעיני הכיתה. השנה היא מחכה לאטי בקוצר רוח ומשלימה פערים בעיקר בחשבון. היא גם יודעת לספר, מה היא רוצה להיות בעתיד, ונעשתה לבבית יותר וחברותית.
עד כמה ההורים מעורבים בתהליך?
עדי: יש להורים מעורבות מאוד גדולה, כי הם הדמויות המשמעותיות ביותר עבור הילד. אני מאמינה שהדרך שלנו היא משותפת עבור הילד. אני יוזמת מידי פעם כאן בחדר מפגשים אישיים והדרכות להורים. המפגשים הם מעבר לשעות העבודה שלי, להורים יש כמובן רצון לעזור לתלמידים להצליח.
אני רוצה לציין שבסוף השנה שעברה הזמנו נציגים ממנהל החינוך בבת ים ומהאגף לשירותים חברתיים והצגנו להם את העשייה כאן. הראינו להם בסרטון תגובות של התלמידים – ההתרשמות הייתה מעבר למצופה.
רונית: "בקשנו להרחיב את שעות הפעילות של עדי, ואכן כיום היא נמצאת בביה"ס 4 ימים בשבוע, היא הכשירה מורים שהם תומכי התוכנית ויודעים לזהות את התלמידים הזקוקים לעזרה.
אטי איך קרה שמהתנדבות רגילה – את מתנדבת בחדר בלב?
"אני מתנדבת ב"דוד אלעזר" שנים. כשביה"ס פנה אליי, לא היססתי. זה נשמע לי מאתגר ומעניין ואכן אני מלאת סיפוק מההצלחות ומהאהבה של התלמידים".
רונית: אטי היא מתנה ברוכה לביה"ס. התלמידים מאוד אוהבים אותה. אני רוצה לציין שאטי לוקחת איתה הביתה את החשיבה על התלמידים ולא פעם חוזרת כעבור שבוע עם פתרונות יצירתיים. היא עובדת עם שלושה תלמידים בלמידה, שיחות ומשחק בהדרכת העובדת הסוציאלית, עדי.
אכן מתכון להצלחה – אבל לא בכל בי"ס אפשר למצוא חדר פנוי לפעילות כזו מבורכת. בנוסף, צריך "משוגעים" לדבר, ופגשתי שלוש נשים חדורות מטרה ו"משוגעות" בקטע חיובי.
שמתי לב שכל המסדרונות מעוטרים בכרזות ענק של ספורטאים שזכו במדליות- ספורטאים פאראלימפיים, וספורטאים אולימפיים.
רונית: אנחנו בית ספר מקדם בריאות וספורט. הספורט שזור כחוט השני בעשייה הבית ספרית. האתגרים של הספורטאים משמשים כטריגר ומוטיבציה לתלמידים, במיוחד הספורטאים הנכים שכנגד כל הסיכויים לא ויתרו. המשפטים שאומרים הספורטאים נמצאים על קירות ביה"ס והילדים חשופים להם כל העת. הם לומדים שכישלון הוא אבן דרך עצומה בחשיבותה בדרך להצלחה, ושכולנו נכשלים. מה שחשוב הוא לקום מהכישלון, ללמוד ממנו ולהמשיך הלאה בדרך להצלחה.