הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

זאביק שני: הקשר בין מפה אילמת לילדים עולים מאתיופיה - מאת: רני רוגל

"אנחנו פה כדי לתרום; ככה גידלו אותי, לא מתאים לי לשבת בבית". כך פתח את השיחה איתי זאביק (זאב) שני, תושב רחובות ומתנדב ב"ידיד לחינוך" מ- 2017, אך "מתנדב כרוני" באופיו ובפעילותו לאורך השנים.

במשך שנים רבות היה זאביק מהנדס אלקטרוניקה בחיל האוויר, כשבשנים האחרונות מהן שירת במודיעין החיל, ועסק במחקר טכני עם התמחות במכ"מים. "יום אחד נקראתי למחלקת מבצעים וביקשו ממני סיוע", כך מתחיל סיפורו המרתק. "אמרו לי, כי הכוונה להטיס מטוסי הרקולס שינחתו בנקודה מסוימת, והשאלה היא, איך עליהם לטוס כך שלא יתגלו על ידי מכ"מי אויב. נתנו לי 'מפה אילמת' כמו בבית ספר, בה נמחקו כל שמות המקומות ורק צוין, היכן יש מכ"מ אויב. במפה סומן ים בצד הימני, כך שהבנתי כי מדובר במדינה על חוף ים שבמזרחה ים. בסקרנותי פתחתי אטלס, ניסיתי למצוא את שייכות המפה, וגיליתי שמדובר בסודן וביצעתי את משימת התכנון הטכני. כעבור שנתיים אמר לי אדם שהיה מעורב בפעילות: 'אתה יודע שעזרת להוציא את יהודי אתיופיה מסודן?' לא ידעתי, אבל זכרתי את כל המהלך בו היה לי חלק".

כעבור זמן, כשנחשף ב-1984 'מבצע משה' להעלאת יהודי אתיופיה, זאב חש גאווה, אבל עם הזמן הבין את הבעייתיות בקליטת יהודי אתיופיה. "לא היינו ערוכים לקלוט אותם, וגם יש אצלנו קושי בקבלת השונה – ויהודי אתיופיה שונים בצבע עורם".
ברחובות היו בזמנו שני מרכזי קליטה. זאביק ביקר בהם, ולא אהב לראות באיזו הזנחה גרים שם. הוא אמר לעצמו שכאשר ישתחרר, ירצה לפעול לטובתם. ואכן, כהשתחרר מחיל האויר בשנת 1989, והתחיל התנדבות בעמותת ער״ן בה התמיד במשך 15 שנה, הוצע לו להתנדב ללמד בבית ספר בו לומדים ילדים יוצאי אתיופיה.
"התחלתי ללמד בביה"ס 'הדרים' תלמידים בכיתות ג' עד ו' בעיקר מתמטיקה וקצת מדעים. דיברתי איתם והבנתי שרובם מגיעים מבתים מפורקים, או כאלה בהם שני ההורים עובדים קשה, ואחרי הלימודים הילדים מסתובבים ברחוב. היה לי חשוב לעורר בהם עניין, לא בלימוד הפורמלי בלבד, אלא כדי שיבינו, כי יש להם חבר שמתעניין בהם, ולמה חשוב ללמוד חשבון ומתמטיקה.
בהחלט היה לי סיפוק מאלה שרצו ללמוד. יום אחד לימדתי שני ילדים, ותוך כדי העברת החומר שהמורה ביקשה, שאל אחד מהם: 'זאב, מה זה פאי?' (מספר טהור, המייצג את היחס הקבוע בין היקף המעגל לקוטרו). לא הספקתי להסביר, ובשבוע לאחר מכן שוב שאל אותי. הסברתי לו. הילד הנסער אמר שהוא הולך לכיתה לספר לילדים האחרים, מה זה פאי. המורה הייתה המומה, ואני אמרתי למנהלת, שעליה לטפח ילדים כאלה". לאחר שנתיים וחצי ניתק הקשר עם התלמידים בעקבות שינויים בבית הספר ומהלכים לשילוב יוצאי אתיופיה עם ילדים משכונות אחרות ברחובות.

בשנת 2016 הצטרף זאביק לעמותת 'שיעור ביחד'. "לימדתי בתיכון דה-שליט ברחובות - שיעורי העשרה למצטיינים שרוצים לדעת מעבר לחומר הלימוד. שנה לאחר מכן, בשנת 2017 הצטרפתי ל'ידיד לחינוך".

כמתנדב ב"ידיד לחינוך" מלמד היום זאביק שני מתמטיקה בכיתות ה' ו' בבית ספר "שביט". מירי רגירר, הרכזת ברחובות, הכניסה אותו גם לאורט רחובות והוא מלמד שם מתמטיקה בכיתות יא'-יב'.

אם עושים מתמטיקה פשוטה, זאביק שני הוא בהחלט "ידיד לחינוך" ומתנדב כרוני.


עולים מאתיופיה במרכז להב"ה נתיבות.                       
מאוסף התמונות של מרים טל מתוך אתר פיקיויקי