הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
על "תובנות בחינוך" בכפר קאסם, מאת: אסתר אבני
על הפרוייקט המיוחד הזה כותבת לנו אסתר אבני, מתנדבת בבית הספר אל גזאלי, המקנה לתלמידי כיתות ה' – ו' יכולות לדבר עברית מדוברת
הישוב הערבי, כפר קאסם קיבל לפני שלוש שנים ממשרד החינוך "מתנה" בדמות תוכנית לימודים בשם "תובנות בחינוך", שהוכנסה לבית הספר היסודי אל גזאלי שבכפר. בראש בית הספר עומדת המנהלת כאותר עיסא, שהחינוך עומד בראש מעייניה. היא מנהלת את בית ספר היסודי בכפר מזה 20 שנה - תופעה שאינה שכיחה בחברה הערבית.
כאותר החליטה לפני שלוש שנים לשנות את התפיסה החינוכית של המורים בבית הספר אותו היא מנהלת וגם את תפיסתם של ההורים בדבר מקומו של בית הספר והשפעתו על חיי הילדים וחייהם הם, ובעזרתם להשפיע על הקהילה כולה.
המנהלת פנתה למשרד החינוך וביקשה לשלב את בית הספר בתוכנית "תובנות בחינוך". מטרת-העל של התוכנית היא לפתח אצל התלמידים כישורים של לימוד עצמאי והעצמה אישית.
משרד החינוך מינה לבית הספר מלווה ניהולית ומלווה חינוכית. שתיהן פיתחו בתהליך איטי והדרגתי בקרב אנשי הצוות את החשיבה והתפיסות המיוחדות לתוכנית "תובנות".
בתחילת התהליך של הטמעת ערכי התוכנית הוקמו בבית הספר ועדות היגוי, בהן השתתפו כל אנשי הצוות. הם מיפו את נתוני התלמידים ותיכננו את הפעילויות למענם. המדריכות מטעם משרד החינוך אימנו את צוות המורים ופיתחו בהם את יכולותיהם האישיות. הן ליוו אותם אישית והינחו אותם כיצד לבנות את תוכנית הלימודים הרב גילית. בית הספר חולק לכיתות רב גילאיות. כיתות ב' ו –ג' וכיתות ד' ו - ה'. זה דרש שינוי בתשתיות הפיזיות של מבנה בית הספר. העיריה נרתמה לנושא. שתי כיתות סטנדרטיות עוצבו לחלל אחד של מרחב למידה. כך נוצרו בבית הספר מרחב למידה למקצוע החשבון ומרחב למידה למקצוע שפה. בנוסף, ניבנו בתוך בית הספר שני מרחבי הקשבה. במרחבים אלו המורים עורכים מפגשים חברתיים של קבוצות תלמידים, בהם התלמידים מתנסים בחוויות שמעצימות אותם מבחינה אישית וחברתית. המטרה במפגשים אלו היא להעמיק את החוסן האישי של התלמידים ולחנך לאמפטיה ולרגישות חברתית.
התוכנית התרחבה במשך השנתיים הראשונות, כך שיותר אנשי צוות ויותר תלמידים שותפים למעשה החינוכי המיוחד. התלמידים התרגלו לצורת הלמידה הרב- גילית ופיתחו עצמאות בבחירת החומר אותו הם אמורים ללמוד באופן עצמאי. המורה נמצאת תמיד במרחב הלמידה להדריך ולייעץ לתלמיד שניתקל בקושי כל שהוא, כך שהוא מתקדם בלימודו כל הזמן.
בנוסף לפעילות בתוך הכיתות יש פעילויות נוספות. ההפסקות בין השעורים הפכו להיות הפסקות פעילות ומכוונות על ידי המורים. הוקמה "חצר חברתית", שמהווה המשך לתהליך שקורה ב"חדר ההקשבה". המורים לימדו את התלמידים משחקי חצר חדשים מותאמי - גיל. כך התרחבה השפעת התוכנית גם לתלמידים ולמורים שאינם משתתפים פיזית בתוכנית "תובנות".
מנהלת בית הספר שיתפה גם את הורי התלמידים בפרטי התוכנית. הם הוזמנו להשתתף בפעילויות העשרה עבורם ובאירועים מיוחדים לאורך שנות הלימודים. היא נתנה בידיהם תוכנית לפעילות משחקית בביתם הפרטי. בנוסף, הם קיבלו משחקים בהשאלה לפעילות בשעות הפנאי בקרב המשפחה כולה. המשפחה "טועמת" את תהליך ההקשבה וגם לומדת לפנות זמן איכות לילדים.
בסיום שנת לימודים עורכות מנחות התוכנית עם צוות בית הספר מיפוי הישגים. ההישגים מרשימים. הישגי התלמידים בלימודים הראו עלייה משמעותית בציונים במקצועות שנלמדו.
התלמידים הפגינו רווחה נפשית. הם דיווחו על כך שתמיד יש להם עם מי להיות בהפסקה. דווח על ירידה דרסטית באלימות. ההורים הביעו שביעות רצון והציעו רעיונות ובקשות לפיתוח בעתיד.
צוות המורים הביע אף הוא רצון להמשיך ולהתמקצע בתוכנית ולהרחיבה לעוד מורים ועוד תלמידים. המנהלת סיכמה את התוצאות המרשימות בהתייחסותה לתפיסת התלמיד את מקומו. הוא לא רק משכיל ומתקדם בלימודיו, אלא גם מפתח את תחושת המסוגלות המעצימה אותו להתמודד עם עתיד משתנה.
אכן "מתנה" מיוחדת במינה. מנהיגי הכפר כבר מפנים בקשה למשרד החינוך להכניס עוד בתי ספר בכפר לתוכנית. כך עוד מורים, תלמידים והורים יפלסו את דרכם לעתידם.
השמיים הם הגבול.
להלן הקישור: "תובנות בחינוך": https://tovanotb.org/