הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

מי אמר שעידן הספר המודפס נכחד? ועוד משהו ליד… מאת: יוסי רוזנמן

שבוע הספר נפתח ועימו שפע של ספרים בדוכנים - אז מי אמר שעידן הספר המודפס נכחד ופינה מקומו לדיגיטל?

על פי נתוני הספרייה הלאומית, בשנה החולפת יצאו לאור בישראל 7344 ספרים - הרבה יותר מבשנה שקדמה לה, שנת הקורונה, אבל עדיין פחות מהשנים 2018 ו־.2019

כמי שניהל את ההוצאה לאור של חיל החינוך בצה״ל משך שנים, וכמי שהוציא לאור אלפי ספרים ופרסומים שעותקים מהם ניתן למצוא על מדפי הספרייה הלאומית בירושלים, אני יכול להעיד על עצמי, שאין דבר מענג יותר מלאחוז בספר או פרסום שיצא הרגע ממכבש הדפוס. עבורי הייתה זו תחושה של רך שנולד, רכות הנייר וניחוח הצבע הבוקע ממנו. ההנאה מתעצמת כשמדובר במשהו שסוחף אותך, כזה שאתה מסיים את תהליך הכנתו הלא קלה ואפילו מייגעת, ואז לפתע מגיעה התחושה שאתה אוחז ״בקסם״.

את רחש הדפדוף אי-אפשר לשמוע בקריאה הדיגיטלית, וגם לא ניתן להריח את הניחוח המשכר של הנייר עליו הודפס הספר, אי-אפשר גם לחזות בו וכמובן שאי אפשר לאחוז בו.

כגימלאי היום, לא נפרדתי מהמגע הישיר לספר. כפעיל ב"ידיד לחינוך" וכמוביל ספריות בתי הספר היסודיים באזור הדרום, אני מקדיש הרבה בחיפוש אחר כל דרך יצירתית אפשרית כדי לפתח הרגלי קריאה אצל ילדים. זה בא לידי ביטוי בפעילות בספריה, בסיוע לילד בקריאה ובהבנת הנקרא תוך שיתוף פעולה עם צוות בית הספר, כמו גם בחיפוש אחר הספר המתאים לגיל הקוראים.

אני עוסק גם בהקראת סיפור לקהל הצעיר, תוך קטיעת הסיפור בשיאו, מביט סביבך, רואה את עשרות העיניים שבוהות בך בסקרנות יתרה, ואז פונה לילדים ואומר: "ילדים יקרים: רוצים לדעת מה קרה בסוף הסיפור? הכנסו לספריה וקראו את הספר".

ואז מגיע הרגע המרגש במיוחד - צפייה בילדים שמציפים את ספריית בית הספר בחיפוש אחר הספר המיוחל.

השימוש באוריינות והחלפת תפקידים

לאוריינות משמעויות רבות והגדרות רחבות מידה. היכולת לקרוא ולכתוב מצריכה מיומנות, שהיא תנאי הכרחי להצלחה בעבודה מול ילדים.

בגילי המופלג, אני אמנם מקריא סיפורים לילדים, יחד עם זאת, כדי שהילד יבין את הנקרא, עלי להעביר לו חלק מאותם מיומנויות שאימצתי לעצמי במהלך השנים, כמו למשל: כאשר אנחנו מחליפים תפקידים והילד הוא שקורא ומספר לי את הספור, כדי שאני אביו יותר טוב. אני גם מפנה את תשומת ליבו של הילד לאפשרויות כיווני הקריאה כמו: חלוקת הטקסט למילים והבנתן, וזיהוי האותיות, כמו, כיצד להבין את אוצר המילים שבטקסט, כמו אפשרויות שונות לנסח את אותו המשפט, כמו גם הבנת מטרות הכתיבה של כותב הסיפור.

למרות שאינני מגיע מתחום ההוראה, אחת התובנות שאימצתי לעצמי במהלך השנים היא, להפעיל כל אחת מהמיומנויות הללו על הילד הקורא על מנת שיבין את הנקרא, ולא רק בחלקו.

הקצאת הזמן לכל אחת מהמיומנויות האלה חייבת להיות פרופורציונלית בצורך להעביר את המידע הנדרש לילד על פי גילו ותפישתו.