הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

הגינה ומרכול המידות. הרעיון של יפה פוקט מבת ים - מאת צביה טולדנו

יפה פוקט, מורה בכל רמ"ח אבריה, לא בכדי נימנתה על קבוצת 100 המורות המשפיעות במערכת החינוך – תחרות יוקרתית שהתקיימה לפני 8 שנים מטעם משרד החינוך וקבלה תעודת הוקרה של השר.

יפה, שהייתה סגנית מנהלת בביה"ס הראל בבת ים, פועלת, חושבת ומיישמת הכל מחוץ לקופסא, כשלנגד עיניה עומד תמיד הניצוץ בעיניו של התלמיד שהצליח – לאו דווקא בלימודים! יפה הקימה ויזמה פרויקטים חינוכיים, שעם השנים תפסו תאוצה, ויצרו בקרב התלמידים תחרות בריאה וחינוכית.

מתוך אהבתה לאדמה, הקימה יפה בשטח ביה"ס שלה, גינה – גינה שכל מה שקורה בה נעשה ע"י התלמידים, החל מעבוד הקרקע ועד קטיף של עגבניות שרי אותם זרעו.
ואז, היא החליטה שגינה זו תוקדש לזכרם של שישה מבוגרי ביה"ס, חללי צה"ל.

במרכז הגינה הוצב גל-עד לזכרם. טכסי הזיכרון נערכים שם ומשפחות הנופלים מוזמנות להשתתף בהם.

מלבד עצם העשייה והתוצרים המתקבלים ממנה, החליטה יפה גם על דרך נוספת של תגמול הילדים. היא  יצרה את שיטת הכוכבים. הכוכבים הם נקודות ציון חיוביות, אותן צובר התלמיד הן בלימודים, הן בגינה והן בפעילות חיובית כלשהי למען חבריו בכיתה. הכוכבים מופיעים על כרטיסיות בצבעים שונים שמקבלים התלמידים: כוכב אחד - כרטיסיה בצבע אפור, שני כוכבים – כרטיסיה בצבע צהוב וכו'. על הכרטיסיות מופיע משפט של הרב קרילבך: " כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו".

תלמיד יכול לקבל על פעילות משמעותית יותר מכוכב אחד. מה עושה תלמיד עם הכוכבים שצבר? הוא יכול ל"קנות" לעצמו מתנה ב"מרכול המידות". מהיכן יש לך תקציב לרכוש מתנות עבור המרכול? שאלתי את יפה. "כל כך פשוט", היא עונה. "ביה"ס מקבל כסף ממיחזור. לתלמידים בביה"ס תודעה עמוקה למיחזור, הם מביאים בקבוקים, אותם אני מוסרת ל -"אלה", ומקבלת בתמורה כסף.

 

היות ויפה היא מתנדבת חדשה ב"ידיד לחינוך", אני שואלת אותה, איך היא מתכוונת לתרום את חלקה בעמותה. "מאז פרישתי ובמהלך הקורונה, שמרתי על קשר עם ביה"ס. חשוב היה לי לשמור על הגינה שלא תיבול. עכשיו, כשאנו כבר בסוף תקופת הקורונה והתלמידים חוזרים ללימודים, שמעתי ממורות ביה"ס על לא מעט בעיות רגשיות, שהתעוררו בעיקר אצל תלמידי כיתות א-ב.
היות ואני מאוד מחוברת לצד הרגשי של הילד, תמיד היה חשוב לי לחזק את אותם הילדים עם הבעיות הרגשיות. זה מה שאפשר לעשות גם עכשיו באמצעות העבודה בגינה.

בזמנו הוצאתי לגינה 4-5 תלמידים, וכל אחד קבל משימה: לגרף, לעדור, להשקות, לזרוע ולנכש עשבים. הסברתי להם, כי עשבים שוטים גוזלים את המים שהשקנו בהם את הפרחים והירקות שאנו מגדלים. לכן משמעות הניכוש נראתה להם כפעילות סופר חשובה".

יפה מאוד נרגשת וגאה. "תארי לך שזרענו וקטפנו עגבניות שרי, והילדים אכלו מפרי עבודתם. זה ממש מרגש אותי.
הילדים כל כך אהבו את הפעילות, וחיכו בקוצר רוח להגיע לעבודה בגינה, מה עוד שקבלו כוכבים שאותם אספו אחד לאחד. הקפדתי מאוד שזה לא יהיה על חשבון שיעורי ספורט, אומנות או אנגלית.
לכן, נראה לי שעם חזרתי לביה"ס כמתנדבת, אעבוד עם תלמידי א-ב. זאת תהיה תרומתי לחיזוק הבטחון והצד הרגשי שלהם. אני מודעת לכך, שיש לנו עד סוף השנה פחות מחודשיים, לכן קבלתי החלטה להמשיך גם בתקופת הקייטנה.
בימים מאוד חמים (או גשומים  - כפי שהיה בעבר) אפעיל את התלמידים במשחקי למידה והקראת סיפורים. נראה לי שזה מצב אידאלי גם כדי להקל על המורה והכיתה וגם כדי להשיב מעט בטחון ואופטימיות לילדים הרכים.

יש לי עוד המון רעיונות – את מוזמנת לבוא ולראות את הילדים בפעילות".

קבלתי את הזמנתה של יפה והגעתי לבית הספר. ניכר היה שעל הגינה עברה שנת קורונה. יפה, במלוא המרץ, לקחה ארבעה תלמידים מכיתות א' והם החלו בעבודה "השחורה" – גרוף עלי השלכת, שנערמו בגינה כולה, וניקוש עשבייה שהשתלטה על הגינה. ראיתי את חדוות היצירה. התלמידים קבלו הסבר על הצורך לרענן את הצמחייה שסבלה, כשבית הספר היה סגור. אין לי ספק, שבביקורי הבא הגינה תפרח ותלבלב.