הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

הייתם מאמינים שזה מה שיקרה לנו? ובכל זאת מה למדנו? מאת: לאה רוזנברג

דברים שאמרה לאה, יו"ר המזכירות הפדגוגית בכנס ארצי של רכזי הישובים ומתנדבי מטה עם תום שנת הקורונה

אם מישהו היה אומר לכם בינואר 2020 – (לפני כשנה וחצי)

  • שכמעט שנה לא תראו את המשפחה, החברים והמכרים 
  • שלא ירשו לכם להתקרב לנכדים
  • שנסתובב עם מסיכה צמודה על הפנים כמו עור חדש
  • שלחיצת יד תהיה לחיצת מרפק
  • אם היו מספרים, שבמקום ללכת לסופר או לשוק, הילדים יניחו משלוחים ליד הדלת ויברחו הביתה, הייתם מאמינים?
  • האם הייתם מאמינים שפתאום יודיעו לכם שאסור לכם ולמתנדבים שלכם לבוא לבית הספר ולהיפגש עם התלמידות והתלמידים, אותם ליוויתם במסירות רבה כל כך לפחות פעם בשבוע?
  • או, האם הייתם מאמינים שתקיימו שיחה כזו עם חברה:
       - "היי שוש, יכולה להיפגש מחר ב- 19:00? 
       - "לא יכולה, יש לי זום".
  • ואף אחד לא היה מאמין שתוך כדי אזעקה וריצה למקלט או לממ"ד, הטלפון שלכם יצלצל ואחת המתנדבות רוצה לדעת אם כבר אפשר לבוא לבית הספר, ובמקום לכעוס אתם מבטיחים... לברר. (כן לזה אני דווקא כן מאמינה)

אז מה למדנו במערכת החינוך מתקופת הקורונה, או במלים אחרות למה כדאי ורצוי להאמין?

שאפשר וצריך לסמוך על אנשי מערכת החינוך, המורות והמורים, המנהלות והמנהלים, שהם יודעים את מלאכתם גם בלי הנחיות "מלמעלה".

למדנו מילה חדשה וחשובה – היברידית, שפירושה – הכלאה, או "גם וגם". בשבילנו הכוונה היא גם פנים מול פנים וגם דיגיטאלי, כי זה מרחיב את האפשרויות לגיוון, להתייעלות, להמחשה ולרלוונטיות.

למדנו שלרצף שבין חינוך פורמאלי לבלתי פורמאלי יש יתרונות רבים: המאפיינים המובהקים של החינוך הבלתי פורמאלי הפכו לאמצעים יישומיים בחינוך הפורמאלי: אפשרות בחירה לתלמיד להחליט לאיזו קבוצה להצטרף, או לבחור מקצועות לימוד ושיטות מגוונות, לנהל את עצמם בלי הנחייה מבחוץ ולהיעזר בפיקוח של עמיתים.

למדנו שאין תשובות לכל השאלות ולכל הבעיות שניתקל בהן – וזה לא נורא כל כך.

למדנו שהמשאב שאנו מביאים למערכת החינוך אינו משתנה והוא: הקשבה, תשומת לב, שיחה, התעניינות, משוב, עקביות ואכפתיות.

אז אולי בשנה הבאה, כשניפגש על חוף ים (באיזה אי יווני) נספר את הסיפורים הבאים:

חנה: "המורה ביקשה שאשב עם דוד לתרגל אתו את השאלות בחשבון. ראיתי שלבו יוצא למשחק הכדורגל בחוץ. שלחתי אותו לשחק תוך שהוא מבטיח לי, שאחר הצהריים ניפגש בזום ונשלים את המטלות".

עפרה שלנו תודיע: "ביום ב' נקיים ישיבת זום של כל המתנדבים, העוסקים בתמיכה בילדים עם לקויות למידה. נשמע הרצאה ולאחריה נתחלק לחדרים לדיון ולגיבוש הצעות ורעיונות".

מן העתונות: "עמותת "ידיד לחינוך" התחייבה לקיים שעה שבועית עם כלל תלמידי כיתות ו' דוברי העברית לשיחה באנגלית ועם תלמידי כיתות י' דוברי הערבית לשיחה בעברית".

הודעת מנכ"ל: "אנו מתקרבים להשלמת היעד שקבענו לעצמנו שהוא: לפחות 5 מתנדבים בכל אחד מבתי הספר היסודיים במדינת ישראל. עדיין צריך להשלים מתנדבים למגזר הלא יהודי. מסתמנת מגמת עליה במספר המתנדבים לחטיבות הביניים".

שרת החינוך החדשה הודיעה, כי אחד הקריטריונים להצטיינות של בית ספר יהיה מספר המתנדבים הגמלאים והאופן שבו הוא קולט מתנדבים.

חברותי וחברי, אין כמוכן וכמוכם כדי לעשות זאת כי אם נרצה זו יכולה להיות הגדה יפה לספר לדורות הבאים.