הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

ציונות בארץ התענ"ך - מאת: רחלי פוקס משקובסקי

מתנדבי המועצה האזורית גלבוע באים מהקיבוצים והמושבים שבאזור. שיטוט גאוגרפי תנכי, וגם שיחה עם שולה קיפר רכזת הגלבוע, ושגית עמיאל אחראית המתנדבים בביה"ס "יד לחמישה"

השיחה עם רכזת הקבוצה של "ידיד לחינוך" במועצה האזורית גלבוע, שולה קיפר, ועם האחראית על המתנדבים בביה"ס "יד לחמישה", שגית עמיאל, נשמעת כמו חלק מסיור גיאוגרפי תנ"כי, שבו אני נאלצת להודות, שחלק משמות היישובים באזור אינו 
מוכר לי.

לצד הקיבוצים תל יוסף ועין חרוד, שהם אחדים מקיבוצי המועצה האזורית, מציינת שולה אחדים מהמושבים: מולדת, רמת צבי, כפר יחזקאל, וכמה מיישובי התענך (התענכים כפי שהם מכונים): מיטב, רמאון ודבורה.

שולה גרה במושב רמת צבי, שמשה כמורה, ומזה כשנתיים, גימלאית. היא מרכזת את הקבוצה ה"גלבועית". מתנדבי הקבוצה פועלים בחמישה בתי ספר אזוריים, וביניהם ביה"ס "יד לחמישה". ביה"ס, הנקרא על שם חמישה חיילים מגדוד 11, שנפלו במלחמת ששת הימים, הוא בי"ס אזורי, ולומדים בו כ – 530 תלמידים, הבאים מיישובי התענך. ישובים אלה מורכבים משלושה גושים: גוש אומן, גוש יעל, וגוש חבר, ובו המושבים דבורה, אדירים, ברק ורם און, (ברק בן אבינועם, דבורה הנביאה, יעל אשת חבר הקיני ש"בספל אדירים הקריבה חמאה" – זוכרים? שופטים, ה, כ"ה - ארץ התנך!).

חלק מהילדים הם צאצאי העולים ממרוקו ומכורדיסטאן, וחלקם גדלים ב"הרחבות" שנעשו במושבים, ובהם משפחות ממקומות שונים בארץ: עפולה, מגדל העמק, נצרת ועוד. חלק מהמשפחות הותיקות עוסקות בחקלאות. יש רפתות, גידולי פרחים ותבלינים. התושבים ב"הרחבות" אינם עוסקים בחקלאות. ביה"ס משתרע על שטח גדול, עתיר דשא וצמחיה. בכל שבוע יוצאים עם התלמידים לטיולים בשטח. זהו בי"ס "מושבי משפחתי" כדברי שגית עמיאל, האחראית על המתנדבים בביה"ס.

רוב המורות גרות במושבים, ואחדות בעפולה. שגית מתגוררת במושב רם און. במקור היא מקיבוץ בית השיטה. היא משמשת כמורה לכיתות א, ב, כיום היא גם אחראית על הספריה, גם רכזת הטיולים וכאמור, אחראית על המתנדבים. בביה"ס פועלים 10 מתנדבים. שגית מעוניינת לגייס נוספים.

"המתנדבים שלנו צמודים כל אחד למחנכת", היא אומרת." לי למשל הייתה מתנדבת אחת במשך 10 שנים. לכל מתנדב יש יום ושעות קבועים, וכך הם מרגישים בנוח. המתנדבים עומדים לרשות המחנכות. אחד המתנדבים עובד עם קבוצת אנגלית, אחד מדריך קבוצת שחמט (תלמידי ה', ו'), ובעבר הייתה מתנדבת בספריה, שגם קיימה בה שעות סיפור". עם כל מתנדב חדש מקיימת שגית פגישה ביחד עם המחנכת, שאליה יוצמד. המתנדבים משולבים בכל פעילויות ביה"ס, מקבלים שי מספר פעמים בשנה, ובסוף שנת לימודים מוזמנים למסיבות הסיום.

מתנדבי ביה"ס בארוחה משותפת בביתה של שגית עמיאל

מאז מגיפת הקורונה, מתנדבי "ידיד לחינוך" לא הורשו לבוא לבתי הספר. כאשר העמותה התירה לחזור אחרי הסגר השלישי, חזרו לביה"ס שלושה מהמתנדבים. שתי מתנדבות מרמאון הציעו לתגבר כמה תלמידים בבית בשעות אחה"צ, והדבר נעשה בהסכמת ביה"ס, הורי הילדים והילדים עצמם. שגית המשיכה להיות בקשר עם המתנדבים לאורך כל התקופה. היא הייתה עוברת מבית לבית ומחלקת שי שנתנו למורות בהזדמנויות שונות. תלמידי החינוך המיוחד הכינו עוגיות וברכות, והלכו עם שגית למסור אותן למתנדבים ממושב ברק, שממוקם במרחק הליכה מביה"ס. לאחרונה, לרגל סיום השנה, הוזמנו המתנדבים לביתה של שגית לארוחת בוקר, וקבלו מתנות. "כפי שאת רואה אוהבים אצלינו לתת מתנות..." היא צוחקת, ובאנחה אומרת, שכיום עדיין לא ברור כיצד תיפתח שנת הלימודים הקרובה.

"המתנדבים הם חלק אינטגרלי מביה"ס", אומרת שגית. "אני חושבת שעבודתם חשובה מאד. כיום, עוד לפני מגיפת הקורונה, ילדים סובלים מקשיים רגשיים יותר מאשר בעבר, וזאת מסיבות שונות. לפעמים קושי ללמוד "יושב" על קושי רגשי. לא תמיד מצליח צוות ביה"ס "להגיע" אל הילדים האלה. דמות קבועה, שמופיעה במועד קבוע, ומקדישה עצמה באותו זמן לילד מסויים, מהווה עזרה גדולה מאד. דווקא מישהו שאינו מצוות ביה"ס, והקשר איתו הוא בתחום הבלתי פורמלי. לפעמים זו ממש הצלה של ילד."

כך נעשית ציונות בארץ התענ"ך.