הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
איקיגאי – מושג יפני מעורר השראה, מאת: אירמה דניאל וסמדר לוין
תובנות מהרצאה וסדנא שניתנו למתנדבי שהם על ידי אירמה דניאל, וסמדר לוין, מתנדבות 'ידיד לחינוך', וגם הצעות לעבודה עם תלמידים
באירוע סיום שנת הלימודים הקודמת בשהם, נחשף בפני המתנדבים כלי רב עוצמה בשם איקיגאי, אשר יכול לשמש גם ככלי עוצמתי לתלמידים.
איקיגאי היא מילה יפנית שפירושה: "הסיבה להיות ולחיות" – הסיבה לקום כל יום בבוקר ולהסתכל קדימה אל העתיד, גם אם כרגע זה נראה בלתי אפשרי. בתרבות המערבית קוראים לזה נחישות וחוסן נפשי.
איקיגאי הוא מושג יפני מעורר השראה, המכיל בתוכו ארבעה מרכיבים עיקריים:
- מה שאתה אוהב לעשות
- מה שאתה טוב בו
- מה שהעולם זקוק לו,
- ומה שניתן לקבל עבורו תמורה
המושג איקיגאי מושרש עמוקות בתרבות היפנית. רבים ביפן מאמינים שאיקיגאי חיוני לחיים ארוכים ומאושרים. מחקרים מראים, כי לאנשים שיש להם איקיגאי חזק, יש סיכוי נמוך יותר למחלות כרוניות ודיכאון, והם נוטים לחיות חיים ארוכים יותר.
בתפיסה הכוללת של איקיגאי, היפנים מייחסים חשיבות רבה גם לפעילות המנטלית והפיזית שלנו, ובעיקר ל"להישאר פעילים", לתזונה, לצד החברתי בחיינו, למקומות שבהם אנחנו חיים ומבלים, ולאופן בו אנחנו חווים ומגיבים לעולם.
דבר אחד המשותף לכל האנשים בעלי איקיגאי מוגדר וברור, הוא מימוש תשוקתם ויהי מה. הם לעולם אינם מתייאשים, גם אם נראה שאין סיכוי שיצליחו, או כשהם נתקלים ברצף של מכשולים. כאשר יש תחושת איקיגאי חזקה – נקודת המפגש של תשוקה, משימה, משלח-יד ומקצוע – כל יום מוצף במשמעות.
באי אוקינאווה ביפן יש יותר אנשים בני 100 ומעלה מאשר בכל מקום אחר בעולם. ישנה סברה שהסיבה לכך טמונה בעיקר באיקיגאי שמעצב את חייהם.
אין תשובה אחת שמתאימה לכולם לגבי מציאת האיקיגאי האישי. האינטואיציה והסקרנות שלנו יכולות לשמש כמצפנים פנימיים המנחים אותנו במסע למציאת האיקיגאי שלנו.
הבנת עקרונות האיקיגאי והטמעתו יכולים לעזור גם לילדים ללמוד להסתכל על חייהם בצורה חיובית ומלאת משמעות.
כדי לעזור לתלמידים למצוא את האיקיגאי שלהם, ניתן להתמקד במספר צעדים:
1.זיהוי תחומי העניין והכישורים: חשוב לעודד את התלמידים לחשוב על מה שהם אוהבים לעשות ועל התחומים שבהם הם מרגישים חזקים וטובים.
2.עזרה לזולת: חשוב לעודד את התלמידים להשתתף בפעילויות שמקדמות עזרה לזולת ותורמות לחברה. זו דרך טובה להראות להם שהם יכולים להשפיע על העולם.
3.חיזוק תחושת המטרה: חשוב לעזור לתלמידים להבין, שלכל דבר שהם עושים יש משמעות. ושמומלץ לשים דגש על מציאת מטרות ארוכות טווח, שיעניקו להם תחושת מטרה והישג.
כדי להשריש את עקרונות האיקיגאי בקרב התלמידים, ניתן לפתוח כל מפגש עם הילדים במשפטים מעוררי השראה כמו:
"כל יום הוא הזדמנות חדשה"
"תמיד תאמינו בעצמכם"
"המפתח להצלחה הוא התמדה"
"אין דבר בלתי אפשרי למי שמאמין בעצמו"
"החלומות שלכם הם הזרעים של העתיד"
"לפעמים הכישלונות הם רק קפיצה לקראת הצלחה גדולה יותר".
באמצעות יישום עקרונות האיקיגאי, התלמידים יכולים ללמוד להרגיש מחוברים יותר לעצמם ולסביבה שלהם, ולשאוף להיות הטובים ביותר שהם יכולים להיות.
סמדר לוין מציעה פעילות יצירתית שאפשר לעשות עם ילדים בחקר האיקיגאי העצמי שלהם?
אני מציעה להכין מראש רצועות נייר, כשעל כל אחת מהן משפטי השראה כדוגמת המשפטים שמופיעים למעלה בכתבה. אפשר גם לכתוב את המשפטים על הלוח או באמצעות מצגת (אם אפשר) – הכל לפי הנוחות הפיזית, ואז לבקש מהילדים לבחור משפט אחד שהם חושבים שהוא מתאים להם. אם ירצו, יוכלו גם לכתוב משפט משלהם. את המשפט הזה יש לכתוב, להדפיס או לצייר על נייר או משטח קרטון, ואז לעטר לידו או מסביבו בציור חופשי, או להדביק מדבקות מוכנות מראש.
כשהפעילות נעשתה עם המתנדבים, חולקו להם כרטיסיות קשיחות, כשצידן האחד חלק ועליו התבקשו לכתוב ולעטר את האמור, אבל על צידן השני של הכרטיסיות כבר הייתה מצויירת מראש מסגרת של פרח או אליפסה כדי להקל על מי שמתקשה באיור.
מאחורי מה שמתקבל אני מציעה להצמיד מגנט, (אפשר למחזר מגנט של פרסום שכבר לא צריכים...) במטרה לתלות את המשפט במקום בולט, כמשהו שנמצא כל הזמן מול עינינו.
הנה דוגמאות אחדות מהעבודות שיצרו מתנדבי "ידיד לחינוך" במפגש סוף השנה בשהם, לאחר שהשתתפו בהרצאה על האיקיגאי.