הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
על צ'אט GPT במערכת החינוך – שימוש נכון וביקורתי
מאת: הניה קמיר
הטריגר: נאום תודה למתנדבי "ידיד לחינוך" בביה"ס "ניצנים" בחולון
אלה הם דברי התודה שקראה המורה קרן הלוי, תרפיסטית על פי תפקידה, למתנדבי "ידיד לחינוך" בביה"ס "ניצנים" בחולון עם סיום שנת הלימודים.
נוֹשְׂאִים אָנוּ בְּאַהֲבָה אֶת הַתַּפְקִיד לְהַגִּיעַ כְּמִתְנַדְּבִים בְּאוֹר וְחִיּוּךְ, וּלְהַעֲנִיק מִזְּמַנֵּנוּ בְּנֶפֶשׁ חֲפֵצָה.
יְלָדִים מְחַכִּים בעיניים לוֹהֲטוֹת לִרְאוֹת פָּנִים חַמּוֹת וִידִידוּתִיּוֹת. אָנוּ נְכוֹנִים לָתֵת מֵהַלֵּב וְהַיֶּדַע וּלְלַוּוֹת אוֹתָם צַעַד צַעַד לְהַצְלָחָה.
אָנוּ הצוות וְהַיְּלָדִים מְבַקְּשִׁים לְהַבִּיעַ תּוֹדָה עֲמֻקָּה עַל נְתִינַת ליבכם הַגְּדוֹלָה.
תְּרוּמַתְכֶם חֲשׁוּבָה לָנוּ מְאֹד.
מַשְׁמָעוּת אמיתית שֶׁלִּמַּדְתֶּם אוֹתָנוּ מָה הִיא נְתִינָה.
מִכָּל הַלֵּב תּוֹדָה אָנוּ אוֹמְרִים עַל הָרֹךְ, הַסַּבְלָנוּת וְהָאַהֲבָה
אז מה אתם אומרים על הנאום?
ובכן, הדבר היה ככה: קרן נשאה הרצאה בפני הנוכחים בנושא הבינה המלאכותית, בסופה של ההרצאה סיפרה, שביקשה מהצ'אט GPT שהוא יישום של הבינה המלאכותית, לחבר דברי תודה למתנדבים בביה"ס, וזה מה שיצא לאחר שהזינה אותו בנתוני יסוד.
אפשר בהחלט לראות כאן את הפוטנציאל הקיים ביישום הזה. אפשר גם לראות שיש עוד הרבה מה לשפר. לעיתים מתקבלות תוצאות ממש טובות ולעיתים פחות. נסו למצוא היכן הבעיה בטקסט הזה וכיצד ניתן בקלות לתקנו.
אנחנו נשים כאן את הדגש על שימוש אפשרי (וגם ביקורתי) ביישום הצ'אט GPT במערכת החינוך ונביא דוגמאות אחדות.
מאז ומתמיד האדם אינו מפסיק להמציא וליצור: כלי עבודה, כלי תחבורה, תקשורת, עזרי רפואה, רובוטים ומה לא?
כל המצאה הפתיעה ושיפרה את תנאי החיים, אבל, בתחילת הדרך, לפני שהוטמעה בחיי היום יום, עוררה דאגה ואפילו התנגדות. כל שינוי באורח החיים מעורר בהתחלה התנגדות עד שמתרגלים ומסתגלים. המחשב נמצא היום בכל בית והטלפון החכם הוא כבר חלק בלתי נפרד מגופנו.
לאחרונה פלשה לחיינו הבינה המלאכותית ובתוכה יישום צ'אט GPT.
יש לך שאלה? בקשה? צריך לשלוח קורות חיים כדי להתקבל לעבודה? רוצה להתכונן לראיון עבודה? בלחיצת כפתור תוכל לקבל מענה.
איך זה עובד?
היישום מכיל אינסוף פריטי מידע, עובדות, קבצים, הבעות פנים, יצירות אומנות, וכשהוא מתבקש לכתוב שיר או סיפור או להפיק תמונה, הוא שולף פיסות מידע מהמאגר ויוצר מעין פסיפס מפיסות המידע הרלוונטיות.
השימוש כאן הוא פשוט. למעשה כל ילד יכול להיעזר בו, וזה מה שמפחיד ומדאיג. צ'אט GPT מאתגר בעיקר את מערכת החינוך.
מה טעם לתת שיעורי בית או עבודה לתלמיד או סטודנט, כשהוא יכול לשלוף אותם בלחיצת כפתור בלי להשקיע מחשבה או מאמץ כלשהו. מה גם שכאמור, שימוש אוטומטי יכול להסיח את הדעת מטעויות. האתגר הוא השימוש בצורה חכמה וביקורתית.
נעמה, תלמידת כתה ט' בכפר הירוק, מספרת על שימוש בצ'אטGPT בשעורי האנגלית בכתתה: "המורה רצתה להשתמש בצ'אטGPT ככלי עזר במשימת לימוד. קבלנו כמה אלמנטים כבסיס ליצירת סיפור: ילדה יושבת, מסעדה, לילה, חושך, לבד, כובע, כפפות (האלמנטים מבוססים על ציור כלשהו). התבקשנו ליצור מכל אלה סיפור. לאחר שכתבנו את הסיפורים, התבקשנו להכניס את אותם האלמנטים לצ'אט.GPT עכשיו היו לנו שני סיפורים. המשימה הבאה הייתה להכניס את הסיפור שלנו ליישום המדובר ולבקשו לשפר את הסיפור. נשארנו עם 3 סיפורים: שלנו, של צ'אט GPT ושל הסיפור המשופר. בשלב האחרון נאמר לנו לקחת את הסיפור שלנו ואת הסיפור של צ'אט GPT ולשלבם, כך היינו צריכים לעבור על 2 הגרסאות ולהגיע לתוצר הסופי. בצורה כזו למדנו לשפר את האנגלית שלנו, וגם את השימוש המיטבי ביישום כדי להוציא ממנו את התוצאה הטובה ביותר, ולא להעתיק סתם".
הנה עוד דוגמא לשימוש ביקורתי:
סטודנטית קבלה מטלה בה התבקשה לקרוא ולסכם קובץ בן 30 עמודים צפופים. היא הכניסה את הקובץ לצ'אט GPT, ובקשה ממנו לתמצת את הכתוב. הסטודנטית הרצינית החליטה לבדוק את אמינות היישום לגבי התוצר שהתקבל, ולכן ביקשה שיציין את מספרי עמודים שמהם נלקח המידע, ואז השוותה את הכתוב לקובץ הארוך שהיה לה בתחילה, כדי לבדוק אם המידע באמת נמצא בקובץ. כך יכלה לעקוב אחר אמינות הסיכום. המידע היה אמין.
ולבסוף, בחטיבת הביניים "יבנה" בחולון הפיקו תלמידות במסלול הבינה המלאכותית ספרי ילדים אישיים בעזרת הצ'אט GPT. הספרים נועדו לילדי גן ילדים מהחינוך המיוחד. קדמה לכך עבודת הכנה של התלמידות. הן ערכו הכרות עם הילדים: תחביבים, תחומי עניין, חברים, חיות מחמד. הנתונים הוכנסו ליישום שהתבקש לחבר סיפור שהכיל את הנתונים שהתלמידות הזינו, וכך הופק ספר ילדים בהתאמה אישית לכל ילד.
אלה הו דוגמאות להתמודדות מערכת החינוך עם ההמצאה המדהימה הזאת ושימוש יעיל בה.
יש לציין שהבינה המלאכותית מתרחבת ומשתפרת כל הזמן, כי היא מצליחה להגיע לעוד ועוד מקורות מידע. החשש הגדול הוא שנסמוך יותר ויותר על המכונה הזאת ונצמצם יותר ויותר את פיתוח המחשבה היצירתית.
איך נתרגל את מוחות תלמידינו ונחדד את היכולות לפתור קשיים ובעיות? הרי לכם אתגר מחשבתי ויצירתי של מחנכי הדור הצעיר.
יש לזכור שהבינה המלאכותית לא יכולה להחליף את מוחו של האדם, היא תורמת ומסייעת אך האחריות היא של המשתמש בה.
אחרי הכל זו היא יצירה של מוח האדם.