הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

כך צריך וראוי ללמד וללמוד – שיטת ההאקטונים באזור השפלה של "ידיד לחינוך", הפעם בבת ים, מאת: מירון קורנר

לקראת סופו של חודש מרץ נחשפנו, קבוצת מנטורים, מתנדבי "ידיד לחינוך" ומורים שליוו שמונה עשרה קבוצות תלמידים מכיתות ט' של בתי הספר בבת ים, לחוויה רצופה של התפעמות וגאווה מכושרם של התלמידים בחשיבה יצירתית, יוזמה, השקעה, התמדה, יכולת הבעה והצגת פרי יצירתם, כל זאת במסגרת יום השיא של האקתון בת ים.

הכל החל ביוזמה המבורכת של  אבי אזרד מ"ידיד לחינוך" שהגה את הרעיון לפני שלוש שנים ומאז הוא וצוות המנטורים שלו ממשיכים להוביל את העשייה כל פעם בעיר אחרת באזור השפלה. בשנה הראשונה פנו הוא והצוות שהקים, לבתי הספר בעיר רחובות  בהצעה לרתום את התלמידים לפרויקט קבוצתי פרי רעיונות, שיועלו על ידי התלמידים עצמם, כשבסיומו יציגו את תוצר הפרויקט שלהם בפני חבר שופטים, שיבחנו, יתרשמו ויבחרו מתוכם את שלושת הזוכים שיוענק להם פרס מתאים, בהתאם למקום דירוגם בגמר.

פעילות שכזו של "ידיד לחינוך" נערכה בשנתיים הראשונות ברחובות וברשל"צ תחת הכותרת "שיפור איכות החיים".  השנה, כאמור, התקיים האירוע בעירנו בת ים. שמונה עשרה קבוצות תלמידים נטלו בו חלק. המטרות שעמדו לנגד עיני המארגנים והמנטורים היו לעודד בקרב התלמידים כישורי חשיבה וחדשנות יצירתית, לאפשר להם להתנסות בתהליך של פרויקט הכולל בין השאר: בניית סדר פעולות תלוי לוח זמנים ומשאבים, בחינת עלויות, בחינת חלופות, ובחירה במתאימה ביותר לצרכיהם, עבודת צוות וחלוקת עבודה. כמו כן למידה ורכישת יכולת הצגת הפרויקט בפני חבר השופטים והקהל הן באופן חזותי והן באופן מילולי. 

במשך שלושה חודשים עמלו התלמידים בליווי המנטורים, כל אחד בנושא שבחרו. אקורד הסיום היה בהתכנסות כל קבוצות התלמידים יחד עם המנטורים והמורים ב-אשכול  הפיס - מרכז המהווה משכן לעידוד מדעים, טכנולוגיה ואומנויות לצעירי בת ים. היה זה יום שלם, גדוש ומלא, בהנחייתה של שרית אבן זוהר, רכזת מתנדבי "ידיד לחינוך" בבת ים, שהשתתפה גם בצוות ההיגוי. התלמידים והמנטורים קבלו חולצות מיוחדות לאירוע. ואחר כך שמעו הרצאה מעניינת על אודות כיווני חדשנות בתחומים שונים, החל בחינוך, דרך רפואה  וכלה בתעשייה. אחר כך התפזרו הקבוצות לפינות עבודה שהוקצו להם, לשם התכוננות והיערכות לקראת הצגת הנושאים בפני חבר השופטים. בשלב הראשון נבחרו אחת עשרה קבוצות שעלו לשלב הגמר (התחרות הייתה צמודה וקשה לבחירה), ובשלב השני של התחרות נבחרו שלוש הזוכות במקומות הראשונים מבין אותן אחת עשרה הקבוצות שעלו לגמר.

הפרויקטים שנבחרו על ידי התלמידים היו מגוונים ואופיינו בחשיבה מקורית ופורצת דרך. חלקם היו בעלי מאפיינים טכנולוגיים כגון מערכת אוזניות, המסייעות בתרגום דו לשוני, חיישן המתריע על נעילה/או אי נעילה של דלת הכניסה, מערכת בטיחותית לרוכבי הקורקינטים והאופניים, ועוד נוספים שחלקם מבוססים על טכנולוגיית AI – בינה מלאכותית. פרויקטים אחרים היו בעלי מאפיינים "קהילתיים" כגון: סקר צרכים וסיוע על ידי התלמידים למשפחות נפגעי המלחמה דהיום, מערכת שיתופית של תלמידים ומורים, המרכזת מידע וחומרי לימוד שהועלו על ידם, וניתנת לשליפה ועיון על ידי כל אחד מהם.  אין ספק, המשימה שהוטלה על חבר השופטים הן בסיבוב הראשון והן בגמר הייתה מאתגרת וקשה מכל בחינה, הן מבחינת תוכן הנושא שהובא בפניהם והן באופן הצגת הנושא על ידי התלמידים.

מבחינתי, כמנטור של קבוצת בנות, תלמידות ביה"ס אורט רמת יוסף במגמת מחשבים, הייתה  חוויה מעצימה. מדי שבוע נפגשתי עם תלמידות בעלות יוזמה, גישה וראייה לא שגרתית, בעלות רוח נעורים של התלהבות ויצירתיות, זריזות מחשבתית ומעל לכל בעלות קסם נעורים שובה לב. ואילו אני, ממרום שנותיי וניסיוני המקצועי והארגוני, יכולתי להעניק להם ולהעשיר אותן, ככל שניתן, בנווט, בייעוץ ובהכוונה אל המטרה והיעד הנכסף והנדרש, שהוא בנייה של מוצר שלם ומלא, ויכולת שיווקו באופן בהיר ותמציתי ( בפרק זמן של שלוש דקות בלבד) בפני חבר השופטים והקהל.

היום הגדוש בחוויות, מפגשים בלתי אמצעים עם תלמידי קבוצות אחרות, וחשיפה לפרויקטים מעניינים ומרתקים, נמשך אל שעות הערב והסתיים בשירת התקווה ובאיחולי הצלחה בהמשך דרכם של כל התלמידים שלקחו חלק ביוזמה הברוכה של "ידיד לחינוך".

לסיכום שלושה חודשים של השקעה ונתינה....היה סיפוק אמיתי, חבל שמנטורים נוספים מבת ים לא התנסו גם הם בכך.