הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

מלכוד החופש הגדול, אתגר הסבתאות - מאת: שרה ברנשטיין

בסוף חופשת הקיץ התייצבה רותי חברתי בפתחו של חדר מנהל בית הספר ובקשה לחזור לעבודה.

"למה?" שאל המנהל, "רק בקיץ שעבר פרשת, ולגמלאות יצאת".

ענתה רותי: "כל הקיץ עבדתי ללא תמורה וללא הערכה, אז אם כבר עבודה, שתהייה כזאת עם תמורה והערכה".
"אמא... איתי יצא לחופשה, אין היום מסגרת, את יכולה לעשות לנו בייבי סיטר?  ודרך אגב, אולי כדאי שיישאר לישון אצלכם, הרי אין טעם לקחת אותו ולחזור שוב בבוקר מוקדם. השעה כבר חמש בערב, אנחנו נחזור לקחת אותו מחר" -  ציטטה רותי כדוגמא רק אחת מהבקשות הרבות.
"מצאתי את עצמי", אמרה, "עובדת כל החופשה, וזאת לאחר שנה שבה בכל הזדמנות נאלצתי לשמור על נכדיי בגלל מחלה, שביתה או מלחמה".
המנהל ששמע את הסיפור, חייך ומצא לרותי משרה לא פורמלית עם שכר בצידה.

בניגוד להתנדבות מבחירה, ההשתתפות של סבא וסבתא בעזרה לילדים בחופש מעוררת לא מעט מחלוקות, דילמות ושאלות. סבים וסבתות המתנדבים במערכת החינוך, שנשאלו לגבי התוכניות בחופשת הקיץ אמרו, שבעצם עכשיו עם היציאה של הנכדים לחופשה, מתחילים בעבודה האמיתית -  עבודה שלא תמיד היא מתוך בחירה, עבודה שלא תמיד הנאה בצידה ולעיתים אף לא מוערכת, אלא מתקבלת כמובן מאליו.

החופש הגדול העומד בפתחנו מעצים את העומס המוטל על הורים עובדים, הנדרשים לטפל בילדיהם הקטנים, ומצפים לסיוע מהסבים והסבתות ולתרומה למאמץ המשפחתי. אמנם סבים וסבתות רבים מוצאים את עצמם לא אחת נהנים מהתפקיד העומד בפתח, ומציב בפניהם אפשרויות קסומות של בילוי והנאה עם הנכדים, אך גם בפני הדילמה של חלוקת שעות הפנאי, הצבת סדרי עדיפויות ובחירה בין התוכניות האישיות לבין הסיוע לילדיהם ונכדיהם. מצד אחד רצון לעזור ולהיות בקשר ומצד שני, איך מתמרנים בין הזמנים לצד העיסוקים הרבים והאינטנסיביים שלהם ועולמם העשיר בתכנים מגוונים.

בעבר הפתרון היה אידאלי. סבים וסבתות היו פנויים יותר. במודל הסבתאות העדכני, המציע אינספור אפשרויות לגיל השלישי ושבו צריך לדחוס את זמן האיכות עם הנכדים יחד עם לוח הזמנים העמוס של אותם סבים וסבתות, נוצר קונפליקט קשה, הנוגע לחלוקת ההשקעה בין הנכדים ובין ההשקעה בעצמם.

אז איך מוצאים את האיזון, כך שכל הצדדים ירגישו מרוצים?

תרגיל קטן של סימולציה ושאילת שאלות יכול להקל בהחלטה.

  • "האם הנתינה ראויה? האם אני נהנה מהנתינה? האם מעריכים את הנתינה שלי?"

  • "על מה אני מוותר? מה אני מרוויח"?

  • "מה אני יכול לעשות אחרת כדי שהנתינה תהייה משמעותית, אפשרית ומהנה"?

במידה והסכמתם, אל תוותרו על תיאום ציפיות, הצבת גבולות, תכנון לוח זמנים ברור, וכמובן יצירת חוויות שייחרטו בתודעתם של הנכדים ויהפכו לחלק מזיכרונות ילדותם.
החופש הגדול הוא הזדמנות להעמקת הקשרים המשפחתיים, לקירוב לבבות ולהידוק היחס בין הסבים לנכדים, בהם יוצאים עם "נכסים" רגשיים, תקשורתיים ותודעתיים, שישמשו להעמקת  הקשר הבין דורי מעבר לסיוע החשוב להורים.

אז בואו נחליף את האתגר והדאגה לנחת, ואל תשכחו לשתף אחד את השני כך שהסבא והסבתא  יהיו מתואמים.