הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
כל אהבותיה, על דרורית אביב כהן מנהלת אזור דרום ב"ידיד לחינוך", שנה וחצי בתפקיד - מאת: רחלי פוקס משקובסקי
"בעבודה הזאת יש חיבור של כל אהבותי" אומרת דרורית אביב כהן, מנהלת אזור הדרום (דולב) בעמותת "ידיד לחינוך". "מגיל צעיר הייתה בי הערכה עמוקה לאנשים מבוגרים, ונושא החינוך הוא בלבי תמיד. החיבור בין ילד למבוגר הוא ממש ערך בעיני." אזור דולב כולל את היישובים באר שבע (260 מתנדבים), אשקלון (60 מתנדבים), אשדוד (170), גדרה (55, וזו השנה השנייה שמתקיימת בה קבוצת מתנדבים) ויבנה (90).
מהם תפקידיו של מנהל אזור בעמותה? מנהל אזור הוא חלק מצוות המטה, שמתווה מדיניות וקובע מטרות. מנהל האזור מתרגם את המטרות והמדיניות לפעולות באזור, ומטמיע אותן אצל רכזי היישובים. תפקיד נוסף של מנהל אזור הוא לתמוך ברכזי היישובים ולתת מענה לשאלותיהם. בנוסף תפקידו לבנות תכנית עבודה עם כל אחד מהרכזים.
אין מנוס בימים אלה מלשוחח על השפעת המצב הבטחוני על המתנדבים ועל הפעילות, במיוחד באזור הזה. דרורית מספרת, שרבים מהמתנדבים מאשקלון ומאשדוד פונו או התפנו. אחרי מתקפת הטרור היו תחושות קשות בקרב כולם. "בימים הראשונים עשינו סבב טלפונים כדי לבדוק מה הצרכים של המתנדבים, ואף לתמוך בהם. עם מתנדבים שזיהינו אצלם קשיים מיוחדים, היינו בקשר רציף יותר. אחדים מהם איבדו נכדים וקרובי משפחה אחרים. חזרנו בהדרגה לפעילות לקראת ינואר 2024. בתחילה נתנו מענים ארציים: הרצאות זום בנושא חוסן, פסיכולוגיה חיובית, מידע לגבי המצב הבטחוני, פעילות צ'יקונג במטרה לסייע בהרגעה. הרצון היה לעזור למתנדבים, במיוחד באזורים שחוו באופן קשה את המצב."
נעשו פעולות גם במסגרת היישובים. באשקלון התקיימו מפגשי מתנדבים במטרה לתת להם כלים לעבוד עם תלמידים שנפגשים בפעם הראשונה אחרי תקופה ארוכה. הכלים פותחו על ידי צוות ההדרכה. לא מדובר כמובן בכלים טיפוליים אלא בפעילויות הפגה.
דרורית נמצאת בתפקיד מזה שנה וחצי. במשרותיה הקודמות שמשה כמנהלת תכניות במכון ברנקו וייס ברחובות, ועסקה בפיתוח ארגוני באוניברסיטת תל אביב. היא מתגוררת במושב אביגדור במועצה האזורית באר טוביה. היא אוהבת לרקוד. עד לאחרונה הייתה רקדנית בלהקה של המועצה האזורית, שבה רוקד גם לואיס הר, אחד החטופים שחולץ ושב לארץ. "כרגע אני עושה הפסקה עקב עומס, אבל בהמשך אשוב לרקוד" היא אומרת. בקרוב תשתתף בקורס זומבה.
דרורית מרכזת גם את התכנית "למידה בכל גיל". מטרות התכנית הן העברת תכנים שהעמותה מעוניינת לקדם (ולא רק העשרה), והעברת אותם תכנים למתנדבים בכל היישובים בארץ. "הנושא שנבחר השנה הוא מסוגלות. הוא מתחבר לחזון העמותה – העצמת המתנדבים והתלמידים כאחד. עבדנו בשלושה מעגלים: ארצי, אזורי ויישובי. המתנדבים מקבלים כך מסר, שהם חלק מקהילה. לא רק חלק מהקבוצה ביישוב אלא חלק ממשהו גדול יותר."
במישור הארצי התקיימו בנושא זה שתי הרצאות זום, אחת מהן של מיכאל בן שטרית, שהיה ילד שגדל בתנאים קשים, ובזכות מבוגר אחד שהאמין בו, צמח להיות אדם תורם, והגיע עד ניהול בית ספר. במישור האזורי נתנו מספר הרצאות, האחת של מכון חרוב על פיתוח מסוגלות במצבי טראומה ודחק. במעגל היישובי התקיימו סדנאות בכארבעים יישובים על פיתוח מסוגלות וסיוע לתלמידים לפתח כזו.
"ישנן מספר תכניות שאני רוצה עכשיו לקדם" אומרת דרורית בתשובה לשאלתי. "האחת קשורה לקבוצת ראשי הצוותים. ראש צוות הוא מתנדב, שמרכז את קבוצת המתנדבים בבית ספר מסויים. המטרה היא לסייע לרכז היישובי, לאור ריבוי המתנדבים בכל אחד מהיישובים. קבוצה כזאת כבר קיימת, והתכנית היא לגבש אותה ולהפוך אותה ליותר מקצועית, בכדי שתהיה למתנדבים כתובת לפניות. זו הדרך לניהול מיטבי."
התכנית השנייה היא הפיכת הקבוצה היישובית לקהילה ממש. מעבר ליום ההתנדבות של כל מתנדב בביה"ס שלו, יהיו קשרים בין המתנדבים בכל יישוב. תכנית זו נגזרת ממחקר שנעשה על ידי אירית דיאמנט ושרון כץ מהעמותה. הועברו שאלונים בקרב 800 מתנדבים ששאלו על השפעת ההתנדבות על חיי המתנדבים וכן על הצרכים שלהם. המחקר העלה, שהמתנדבים מעוניינים, שהקבוצה היישובית תהיה קבוצת שייכות. התברר שרבים מעוניינים בצד הקהילתי של ההתנדבות.
לסיום שיחתינו בקשה דרורית לנצל את הבמה בכדי להוקיר ולהודות לרכזות היישוביות. "הרכזות הן מדהימות. הן עמוד התווך של כל הפעילות. יש לי הערכה עמוקה לכל אחד ואחת על יכולתה לשלב בין כל המשימות. כולנו מרוויחים מכך."