הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
טבעון - סיפורה של קבוצה צפונית חרוצה בעמותת "ידיד לחינוך"
מאת: רון כספי
הקבוצה בטבעון היא הגדולה בעמותה ביחס למספר תושבי היישוב
נעה רפאלי, רכזת המתנדבים בקריית טבעון ב"ידיד לחינוך" הגיעה לצפון בעקבות שני בנים שגרים בישוב. עם היסטוריה ארוכה של עבודה במשרד החינוך, ניהול בי"ס, עבודה במרכז לטכנולוגיה חינוכית, אימון מנהלי בתי ספר והכנת תכניות חומש, היא לא תרשה לעצמה לשבת בבית ולראות מנגד את בתי הספר, שאליהם הולכים נכדיה. היא הרגישה תשוקה להיכנס ולהשפיע, והיא עשתה זאת. היום, לאחר 13 שנות פעילות ב"ידיד לחינוך", הפכה הקבוצה הטבעונית לגדולה ביותר בעמותה במספר המתנדבים ביחס לגודל היישוב. 55 מתנדבים בישוב של 17,000 תושבים.
המתנדבים המסורים משתלבים בלימודי מדעים, מתמטיקה, אנגלית, כתות טיפוליות וחווה חקלאית לימודית. המתנדבים פעילים בחטיבה העליונה (פעילות שהחלה השנה), חטיבת הביניים, שלושה בתי ספר יסודיים רגילים ובית ספר יסודי אחד, המשלב חילוניים ודתיים.
גידול מהיר במספר המתנדבים
ההתחלה הייתה ב- 2009, במפגש עם מחלקת החינוך במועצה המקומית, כדי לקבל רשות להיכנס לבית ספר יסודי אחד. נעה גייסה חמש מתנדבות. באותן שנים רק נשים הסכימו להיכנס לבית ספר יסודי.
הקבוצה היישובית של העמותה התפתחה מהר. כשהתחילו להבין מה ערכם של מתנדבי "ידיד לחינוך", גיוס מתנדבים והוספת בתי ספר, היו משימות קלות ונחשקות יותר. כשרמי רפאלי, בעלה של נעה, פרש לגמלאות, הוא גויס מיד מבלי לשאול את דעתו, להתחיל להיכנס לחטיבת הביניים. זאת הייתה הכניסה הראשונה לחט"ב של "ידיד לחינוך" בכל הארץ, שכן העמותה הוקמה כדי להפעיל מתנדבים בבתי ספר יסודיים. היום פועלים בטבעון 16 מתנדבים בחטיבת הביניים.
למתנדבים שלנו יש ערך מוסף
גיוס מתנדבים חדשים מתבצע כל שנה בקיץ לקראת שנה"ל החדשה. נעה מפרסמת כתבה בעיתונות המקומית, ומדי פעם גם בקבוצות פייסבוק מקומיות. הפרסום חושף את סגולות ההתנדבות בעמותה, וזה מצליח. גם המועצה המקומית קריית טבעון, מפנה לעמותה מתנדבים שפונים אליהם להתנדב במערכת החינוך. אבל מסתבר, הגיוס הכי משמעותי הוא מפה לאוזן. מי שמתנדב ומרגיש טוב בפעילות, מבין את העוצמה בעבודה עם תלמידים, ומביא חברים.
במהלך השנים סניף העמותה עשה כמה דברים מיוחדים. הוקמה באחד מבתי הספר היסודיים קבוצת "ילדי האופטיקה", ומתנדבת העבירה חוג שבועי על צפונות האור שעובר דרך עדשות, הופעל "חוג לאסטרונומיה" ע"י אחד המתנדבים, שלקח את התלמידים גבוה. בתקופת הקורונה היה קשה לקיים פעילויות ייחודיות, אבל כעת תתחיל המראה חדשה.
נעה שמחה לספר שכל אחד מהמתנדבים מביא אתו ערך מוסף. חלק מהמתנדבים מגיעים עם מטען אקדמי רב וניסיון עצום בתחומי התמחותם. הם תורמים מעבר להתנדבות בבית הספר, כגון שיחות זום מהבית להשלמת הלימוד לקראת בחינות, מדפיסים בבית חומר לימודי, מכינים מצגות ועוד.
במפגשים הנערכים, מספרים מורים ומנהלים במוסדות החינוך לנעה שהמתנדבים "שלהם" יוצרים מערכות יחסים אישיות ומיוחדות עם הצוות החינוכי של ביה"ס וזה משפר את תרומתם לתלמידים.
קשר טוב עם השלטון המקומי
נעה גאה לספר על קשר אישי חם והדוק ושיתוף פעולה מאד מיוחד עם מחלקת החינוך במועצה המקומית. שם נותנים לעמותה את חדר הישיבות לקיים מפגשי מתנדבים וגם כיבוד למשתתפים. לפני תקופת הקורונה המועצה מימנה אוטובוסים לטיולים. תקציב מיוחד מקצה המועצה למתנות קטנות בחגים. פעם בשנה מרימה הרשות ערב הוקרה למערכת החינוך היישובית ומתנדבי העמותה מוזמנים יחד עם כל המורים והמנהלים. השנה, שנת ההתעוררות מהקורונה, אורגן ערב הוקרה גדול עם כיבוד והופעה אמנותית.
קשר אישי מול הנהלות בתי הספר והמורים
בניהול של קבוצה כל כך גדולה ומגוונת, יש גם מעט קשיים ניהוליים, שנעה, בהמון פתיחות, הסכימה לשתף. למשל, המורכבות והרגישות בשיבוץ מתנדבים חדשים לפי כישוריהם, השכלתם, יכולותיהם, צרכי בית הספר, רצון המתנדב להגיע בימים מסוימים ולנושאי הוראה מסוימים, דרישות טכניות על איכות פינת הישיבה, תנאי הישיבה עם התלמידים ועוד, אלה צריכים גם להתאים לדרישות ההוראה של ביה"ס. לעיתים היא נאלצת לדחות מתנדבים, שיש סבירות גבוהה שלא יצליחו להשתלב.
נעה דורשת, על פי נוהלי העמותה, שבכל מוסד חינוכי שבו יש מתנדבים, יהיה מורה שהוא איש קשר. איש הקשר והרכזת דואגים לשיבוץ ולהפעלה יעילה של המתנדבים. חטיבת הביניים היא ביה"ס הגדול ביותר בטבעון. פועלים בו 16 מתנדבים ב- 30 כיתות ומעל 1000 תלמידים. המתנדבים מלמדים מדעים, מתמטיקה ואנגלית. את ריכוז הפעילות מטעם "ידיד לחינוך" בחט"ב עושה רמי רפאלי, בעלה של נעה, שגם מתנדב בהוראת מתמטיקה. רמי סיפר לי, שנוצרו פערים גדולים בהדבקת החומר הנלמד בגלל תקופת הקורונה, והמתנדבים מבינים את הצורך ומשקיעים הרבה בתלמידים, שהמערכת מתקשה לטפל בהם.
שימור מתנדבים
נעה מאמינה, כמו כל מנהל טוב, שצריך להשקיע במתנדבים, לא רק כדי לשדר הערכה, אלא גם למטב את התנדבותם.
היא דוחפת ולא מוותרת על השתתפות כל אחד מהמתנדבים בפעילויות העמותה. למשל, "למידה בכל גיל" בקמפוס הדיגיטאלי בזום. היא מציצה בחלונות המשתתפים ומרגישה מנצחת עם כל אחד ממתנדבי טבעון שמופיע שם. כעת מתחילים לחזור למפגשים פרונטאליים. לקראת המפגש הראשון שהתקיים בסוף חודש ינואר, התעניינה נעה אצל כל אחד מהמתנדבים "שלה" אם הוא מגיע.
ברמת הקבוצה המקומית היא מפעילה קבוצת וואטסאפ, דואגת לברכות לימי הולדת, ברכות לחגים ושבתות, מרימה טלפון להתעניין, ומארגנת מפגשי סוף שנה עם המתנדבים והמורים בכל אחד מבתי הספר.
מנהלי בתי הספר והמורים מקבלים את המתנדבים בשמחה ומבקשים עוד. מעבר לתרומה הלימודית הם משבחים את הערך המוסף של המפגש הבין דורי, שבו שני הצדדים מרוויחים.
חזון לעתיד
נעה מפנטזת להגיע ל- 60 מתנדבים. לדעתה זאת הכמות האופטימאלית לטבעון. היא אוהבת את ההתנדבות הזאת, ועושה אותה במסירות. היא רואה אתגר ממשי להתאים לכל מתנדב את מה שהכי מתאים לו ולשמוע ממנו אם הוא מרוצה. אם מתנדב יכתוב לה בסוף יום התנדבות "וואו, היה לי יום טוב בבית הספר" מבחינתה זה השיא.
היחסים שלה עם הנהלת העמותה מצוינים. היא מציינת שהמנכ"ל, החשב, מנהלת האזור, מזכירת העמותה ואחרים, משאירים לה דלת פתוחה. הם תמיד פתוחים לשמוע אותה. מניסיונה בעבר, כשהתעוררו בעיות, הם תמיד היו אתה, והגיעו לטבעון כשהיה צריך.
בסופו של יום, ובסופה של הכתבה, נעה מסכמת, שאצלה המתנדב הוא לפני הכל. הוא הכי חשוב, כי הוא עושה את העבודה, יושב מול התלמיד ומביא את התוצאות. לכן, לדעתה, אי אפשר לסיים לפני שמספרים על כמה מתנדבים מעוררי השראה.
מתנדבים מעוררי השראה
איה הגר, פעילה בעמותה כבר 12 שנים. מתנדבת בבית ספר יסודי. מלמדת אנגלית. לא ויתרה על התלמידים בתקופת הקורונה והמשיכה בזום. גם במדיה הדיגיטאלית נתנה יחס אישי וחם לכל תלמיד. איה פעלה בידיד טלפוני למגזר הערבי וממשיכה גם השנה במיזם האנגלית Start Talking . עם אחת הבנות במגזר הערבי היא שומרת על קשר עד היום.
איה קבלה לאחרונה את אות "יקיר קריית טבעון", ואנחנו בסניף טבעון של "ידיד לחינוך" גאים מאד על הישג זה, כי היא אחת משלנו.
סילבי וכטל, הגיעה ל"ידיד לחינוך" מההייטק. היא מלמדת בבי"ס יסודי מתמטיקה ואנגלית. במשך מספר שנים הפעילה חוג "ילדי האופטיקה". ילדים מתקשים מכיתות ה' ו' התקבצו סביבה לסדנת אופטיקה. הם למדו וחקרו על אור ועדשות, שבירת אור דרך מראות והרכיבו טלסקופ. הילדים הפתיעו לטובה, התחילו להאמין בעצמם והשתפרו. לאחר כמה שנים שמעה מאחד ההורים, שבנם נבחן בתיכון במדעים ומתמטיקה ברמה מוגברת. סילבי חושבת שצריך להביא סניפים אחרים של העמותה, ללמוד איך מנהלים סניף נפלא כשלנו.
ואני, רון כספי, שיודע לספר ל "ידידים לקשר" על אחרים, נדרש ע"י נעה לספר קצת על עצמי.
את המדעים (ביולוגיה, פיזיקה, כימיה) אני אוהב עוד מלימודי כנער בבית הספר הריאלי בחיפה, ובנושאים אלו למדתי ועסקתי. אני מתנדב בעמותה יום בשבוע שבע שעות בביה"ס, ומשלים ע"פ בקשות תלמידים גם בזום. נותן בעיקר פרטני, אך גם עוזר במעבדות לתלמידים ובשיעורי מייקרים. מלווה השנה פרויקט מחוננים עם קבוצת בנות מוכשרות בחטיבה, ובשנה שעברה גם בפרויקט "ידיד טלפוני" עם תלמידים ערבים. מקווה שתימצא הדרך לחדש את הקשר החשוב עם המגזר הזה.
זה סיפורה של קבוצה צפונית חרוצה בעמותת "ידיד לחינוך".