הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
"ביקרתי במקום קסום ומרגש – ביה"ס התומר" בנס ציונה. יש כל כך הרבה מה לעשות" - מאת: זאביק שני
עבודתם של המורים היא עבודה קשה ביותר, ואנו, המתנדבים, חשופים אליה במידה כזו או אחרת. בימים שבהם הגירויים החיצוניים כל כך רבים, כל כך קרובים וכל כך נגישים – המאמצים הנדרשים מצוות ההוראה כדי "להגיע אל התלמיד", לעורר בו עניין ורצון לדעת, גדולים הרבה יותר מכפי שהיה פעם – כשאנחנו המתנדבים היינו תלמידים.
הדבר נכון לגבי כל בתי הספר. הוא נכון וקשה שבעתיים כשמדובר בבית ספר לתלמידים עם ליקויי למידה רב בעייתיים.
ביקרתי בביה"ס כזה ונפגשתי עם סגנית המנהלת, ענת, ועם שלושה מתנדבי "ידיד לחינוך" בביה"ס האזורי "התומר" בנס-ציונה. מדובר במוסד חינוכי המשלב בי"ס יסודי, חטיבה ותיכון, המונה כ-230 תלמידים ב-21 כיתות (כאן המקום לציין כי בחינוך המיוחד יש תלמידים עד גיל 21). צוות ההוראה, מורים/ות וסייעות, מונה מאה איש, ואליהם מצטרפים מתנדבי "ידיד לחינוך". הקורונה פגעה בשיעורי ההתנדבות גם כאן, ומספר המתנדבים צנח מ-11 מתנדבים לפני הקורונה לכדי מחצית כיום.
בגינה האקולוגית |
בשל אופיו המיוחד של בית הספר, יחד עם קידום הישגים לימודיים, מושם דגש על העצמה ועל היבטים חברתיים-רגשיים, ועל הקניית כישורים להשתלבות מיטבית בקהילה.
הדבר מתאפיין בראש ובראשונה בקשר שבין המתנדבים לבין צוות ההוראה בביה"ס. זהו קשר ישיר והדוק עם חלוקת שיתוף (בהוראת החומר הנלמד) בין המורה לבין המתנדב. המתנדבים הם חלק מהמעטפת הלימודית-רגשית ואף מסייעים בקידום מטרות תכניות הלימוד האישיות (תל"א). כל אחד מבני שיחי לא השתמש במילה תלמידים, אלא "הילדים שלי" (לרגע חשבתי שמספרים לי על ילדיהם הביולוגיים). מקווה שלא אשמע קלישאתי – אבל עיני הדוברים נצצו כאשר דיברו על ילדיהם.
עבודות קרמיקה של הילדים ב"שבוע נעמי שמר" |
גמישות היא מילת המפתח בביה"ס. כל תלמיד בביה"ס לומד לפי רמתו ובמהלך שנת הלימודים נקבעת ומותאמת לו תכנית למידה אישית (תל"א), המתעדכנת מדי מספר חודשים. מקצועות הלימוד בביה"ס מגוונים ביותר. מלבד המקצועות ה"רגילים", הנלמדים בכל בתי הספר, ב"התומר" עוסקים גם במקצועות הציור, צילום, קרמיקה, נגרות, גננות ושיעורי העשרה מגוונים, כאשר המטרה היא לעורר עניין ולאתגר את התלמידים. התוצאה הסופית הוא קוקטייל מקצועות, שחלקם חורג מתכנית הלימודים הפורמלית ואינו אופייני לבתי ספר אחרים (כגון מקצוע – מנהיגי עולם).
בבית הספר מונהגת גישת המיינדפולנס (זוהי פילוסופיית חיים ופרקטיקה של תרגול מנטלי, מבוססת על מדיטציה, ששמה דגש על מה שקורה ברגע נוכחי) ומאפשרת לאדם עצמו, יכולת זיהוי בזמן אמת של הגורמים המפריעים לו לפעול באופן מיטבי (כעסים, מתח...) ובחירת אסטרטגיית התמודדות אחרת.
לביה"ס קשרי קהילה הדוקים עם שאר בתי הספר בעיר, ועם גופים ומוסדות. במסגרת קשרים אלו עורכים התלמידים תערוכות ומעורבים בפעילויות קהילתיות שונות ומגוונות. ביה"ס השתתף בתחרות הקאתון וזכה במקום השלישי. התלמידים יוצאים ל"בית הקשיש" שבנס-ציונה, ושם מתעדים את סיפור חייהם של אזרחים וותיקים. הם יוצאים גם לפעילות תעסוקתית מגוונת כמו התנסות בעבודה "בשטח" - עבודה בבית מלון, בסופר-פארם ועוד...
ביקרתי במקום קסום ומרגש. ביה"ס משווע למתנדבים נוספים. יש כל כך הרבה מה לעשות....
שיתוף פעולה בין תחומי: בישול, אפיה וגננות |