הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

"להביא מידע על הנעשה בעמותה, לאתר נושאים חשובים ומעניינים וליצור גוון עד כמה שאפשר" על צוות התקשורת של "ידיד לחינוך", על המידעון ועל אתר העמותה - מאת: דורון סוסליק

טרם כתיבתי על צוות התקשורת שלנו, על המידעון, המופץ אחת לחודש ועל תכני האתר, אני שב ומעיין בחזון "ידיד לחינוך":

"בפרק החדש בחייהם, מתנדבי העמותה מתגייסים ומגייסים את הניסיון, הידע והתובנות, שצברו במהלך חייהם המקצועיים והאישיים, לשם שילובם בביה"ס כתומכי הוראה..."

אני נפגש עם ריקה שפרינצק, ראש צוות התקשורת בעמותה. "מהו בעיניך מידעון מעניין?" אני שואל את ריקה. "איך מפיקים מידעון כזה?" אלה השאלות העומדות במרכז שיחתנו.

ריקה, ראש צוות התקשורת של העמותה, ועורכת המידעון, ערכה כבר עשרות מידעונים. "מידעון טוב", היא אומרת, "צריך בראש וראשונה לעדכן את הקוראים בנעשה בעמותה, ובין חבריה, אבל באותה מידה הוא צריך להיות מעניין, מסקרן, מגוון, כתוב היטב, עשיר בתמונות וסרטונים, ועם קישורים לכתבות המלאות, שכן במידעון עצמו מופיע רק חלק מכל כתבה. האפשרות לתת לקורא לבחור, אם ירצה לקרוא רק את עיקר הכתבה, או שסקרנותו תתעורר והוא ירצה לקרוא אותה במלואה, היא כמובן מיתרונותיה של תקשורת מקוונת". "תפקידי כעורכת הוא, כמובן, לאתר נושאים חשובים ומעניינים, למצוא את הכתב המתאים יותר לסוג זה או אחר של הכתבה, ואם יש צורך, לערוך ולהגיה כתבות וראיונות פרי עטם של המתנדבות והמתנדבים שבצוות התקשורת", היא אומרת, ומוסיפה: "כיוון שהעמותה פועלת בארבעה איזורים גיאוגרפיים שונים, חשוב לגם אזן בין האייטמים".

כאמור, ריקה מובילה פעילות של קבוצת התקשורת בעמותה, הכוללת 20 חברים .היא מעידה על עצמה שתמיד התעניינה בתקשורת, ולאחר שנים בהן עסקה בהוראת ספרות ופילוסופיה, למדה תקשורת, הקימה מגמה ולימדה עיתונות בגימנסיה בה לימדה. עם פרישתה, המשיכה בתחום זה ב"ידיד לחינוך". קבוצת התקשורת שהוקמה בעמותה היא הטרוגנית ומורכבת מאנשים מחוייבים ואוהבי כתיבה, ובה אנשי חינוך לשעבר, מהנדסים שפרשו מהתעשיות השונות, ותחומים נוספים אחרים. הצוות שומר על קשר הדוק ונפגש מעת לעת ללימוד ולעידכונים. במפגשים הללו מרעננים ידע בתחומים שונים של הכתיבה, מתייחסים ולומדים מכתבות של חברים, ומתעדכנים בנעשה בעמותה. חלק בלתי נפרד הן השיחות העוסקות בהיבטים אקטואליים של התקשורת. לעיתים מעלים לדיון  גם נושאים כללים מתחום החינוך, מהם צמחה למשל סידרת כתבות על בתי ספר, שהם קצת אחרים ובהם שיטות לימוד שונות, כמו כתבות שהתפרסמו על בית ספר אנטרופוסופי, על חינוך מיוחד, על חינוך ביתי ועוד.

אני פונה עתה לגלוש באתר האינטרנט של העמותה :

כך, למשל, רחלי פוקס - משקובסקי כתבה בדצמבר 2022 על עזרה באנגלית לאולג (שם בדוי) ולעוד תלמידים מאוקראינה במסגרת תוכנית "start talking" של "ידיד לחינוך". אלה פודה, מתנדבת של העמותה בקבוצה החיפאית, נתנה לאולג תגבור בלימודי האנגלית במסגרת התוכנית. אולג הוא אחד מתלמידי התוכנית "נעלה" – נוער עולה לפני הורים – תוכנית של הממשלה משנת 1992 שמטרתה לקלוט בארץ בני-נוער יהודים מכיתה י', בתקווה שהוריהם יעלו בעקבותיהם.

 נחום נוימן הביא בפברואר 2022 ("שמונה בתי-ספר ברחובות השתתפו בהאקתון "שיפור איכות החיים", ביוזמה והובלה של 'ידיד לחינוך') את רשמיו  המעניינים מ"אירוע מרשים של נוער מוכשר, יוזם ואיכותי במסגרת חטיבת הביניים ברחובות, המפתח רעיונות ונושאים בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע ותיקים ונלהבים לא פחות של העמותה". "כשהסתכלתי על הצעירים עובדים ומציגים", כותב נחום, "היה לי ברור שלא מעטים מביניהם יהפכו למובילי פרוייקטים עתידיים של סטארטאפ בישראל".

"השופטת האפגנית וד"ר אסתר רביזדה מבאר-יעקב" – זו הכותרת שנתנה אילנה סולומון לכתבתה מדצמבר 2022. הכתבה עוסקת בסיפור מופלא על ייסוד וטיפוח קשר חם בין אסתי לבין שופטת מאפגניסטן, שהוברחה עם משפחתה ממולדתה עקב סכנת חיים מצד אנשי הטאליבן. בעקבות הקשר שנוצר, החלה רביזדה ללמד אנגלית את השופטת. הלימודים נעשו יחדיו, בזום, פעמיים בשבוע. מאוחר יותר, נאום שנשאה השופטת בכנס משפטנים בשפה האנגלית, הציף את אסתי בגאווה גדולה על שזכתה ללמד את השופטת האפגנית להתבטא, קבל עם ועדה.

רני רוגל ("אמנות ההתנדבות", נובמבר 2022) כותב על יעל ורקר מהרצליה, המתנדבת ללמד מתמטיקה בביה"ס ברנר, וזוכה לתודות ולמכתבי הערכה רבים. התלמיד נהוראי כתב :"תודה ליעל שהגיעה לעזור לנו על חשבון זמנה הפנוי. נגרם לנו שינוי מטורף במתמטיקה. היום אני בין הטובים בכיתה". אור, ששיפר ציונים ,כתב ליעל: "היה כיף איתך. לימדת אותנו הרבה. עליתי בציון מ – 43 ל – 69".

המידעון מביא לידי ביטוי גם תגובות מרגשות של מורים ומנהלים על עבודת המתנדבים בעמותה. וכך, כותבות למשל, מנהלות בתי ספר בפתח תקוה:

איילת אלון מנהלת ביה"ס "הוברמן":

"ככל שיש יותר מבוגרים בביה"ס, כך לילדים יש הזדמנויות רבות יותר לקשירת קשר אישי, אחד על אחד, או בקבוצות קטנות, קשר שהוא כל כך משמעותי ומיטיב עבורם. אתם, מתנדבי 'ידיד לחינוך', בהחלט מהווים מבוגרים משמעותיים עבור ילדינו".

רינת אלמוזלינוס, מנהלת ביה"ס "ביאליק" :

"המתנדבים משמשים כוח עזר משמעותי בקידום התלמידים שמחכים לתמיכה ועזרה בקבוצות קטנות. לאורך השנה נוכחנו לראות ילדים רבים, מתקדמים בהישגיהם בזכות המפגש בקבוצות קטנות".

שותפים קבועים לכל מידעון ומידעון הם ירמי לז'ה, יורם לשם ודב שורש. ירמי, הוא מעצב ה"הדר" (התמונה שבראש המידעון) והתאמתו לזמנים ולעונות השנה בהן הוא יוצא לאור, תוך הדגשה ושילוב של אלמנטים גרפיים הנוגעים לעיצוב. "ריקה", הוא אומר, "נעזרת בי לעיתים בייעוץ ובתכנון העימוד הטיפוגרפי, לצד שילוב התמונות, על מנת להקנות למידעון אסתטיקה ושטף קריאה".

יורם לשם ודב שורש הם האחראים לתפעול האתר הרשמי של "ידיד לחינוך", לעידכונו, ולשילוב כל הכתבות בו, ובכך מהווה האתר גם פלטפורמה לכתבות שבמידעון ואליו מופנים הקוראים לקרוא את הכתבות במלואן. יורם ודב מביאים לידי ביטוי את הידע הטכני והניסיון שרכשו במהלך עבודתם רבת-השנים. הם מתמודדים עם בעיות שצצות תוך כדי שילוב הטקסטים והתמונות וגם יודעים לתת עצות טובות בתחום בו הם עוסקים ואף מעבר לו.

קפדנות עבודתם משתלבת היטב בעבודה על המידעון, בכתיבה, באסתטיקה ובעיצוב.

צוות התקשורת ישמח לקבל מקוראיו תגובות, הערות, ביקורת וגם עצות ורעיונות לפי כתובת המיייל המופיעה תמיד בהקדמה שבראש המידעון.