הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

"יונתן הקטן רץ בבוקר אל הגן"... נסו, כל אחד כפי יכולתו, "לנדוד" לסגנון אחר ולא ילדותי, כך שולה ברנע מחולון - מאת: חנה הופר

שולה מדברת על יצירתיות ורצון לשפר את יכולת הבטוי בע"פ ובכתב של הילדים"

לפני כמה שבועות, נכנסתי לחדר המורים להפסקת האוכל. כשהתיישבתי ליד שולחן המתנדבים, ראיתי פנים חדשות. הבנתי בשמחה, שהצטרפה אלינו מתנדבת חדשה. עשינו הכרות בינינו. שמה שולה ברנע. שאלתי מה תחום התנדבותה, והיא ענתה: "כתיבה יוצרת". תגובתי הייתה סקרנות ותמיהה בו זמנית.

קבענו שנפגש לאחר הלימודים, כדי שתספר על נסיבות התנדבותה. שולה סיפרה לי בקצרה שכיום היא יוצרת, ובעברה הייתה אשת חינוך.

מצאתי בויקיפדיה שהיא כתבה מספר ספרים ושירים, שהיא אשת חינוך ומעבירה סדנאות, ואז הצעתי שאראיין אותה על  נושא ההתנדבות המיוחד שלה וכיצד היא מיישמת אותו.

שולה, מנין המחשבה ללמד כתיבה יוצרת?

"לאורך השנים נחשפתי לדלות השפה ושיבושיה בפי ילדים (וגם מבוגרים). באשר לילדים, אני יודעת שאחת הסיבות לכך היא הזמן הרב שהם מקדישים לשהייה מול המסכים והזמן המועט שהם מקדישים לקריאה. החלטתי לפעול במגמה לשפר את יכולת הביטוי בעל"פ ובכתב של הילדים. פניתי לכמה עמותות, הפועלות בנושא עזרה למערכת החינוך. התגובה המהירה הגיעה מ"ידיד לחינוך". אני תושבת חולון ולכן הופניתי לענת, שהיא רכזת המתנדבים בעיר. אני גרה ממש בקרבת מקום לבית הספר "אריאל שרון". נפגשתי עם רותי קרן, מנהלת בית הספר, שהתלהבה מהרעיון ופתחה לפני דלת רחבה במלוא מובן המילה. לצד נושא זה הצעתי גם תמיכה בייעוץ החינוכי (הייתי בעברי גם יועצת) – דבר המשלים מבחינתי את יום ההתנדבות שלי לכדי מצוי וסיפוק מקצועי ואישי".

במה התבטא שיתוף הפעולה  עם המנהלת ואיך הפרויקט קרם עור וגידים?

"הגדרנו יחד  את קהל היעד ללימוד כתיבה יוצרת כפיילוט לכיתות ה' ו- ו'. הכרתי את המחנכות, ששמחו לשתף פעולה, וקבענו מיקום לפעילות שהוא תנאי חשוב למען היישום.
רותי, המנהלת, הציעה את חדרה לשעתיים הראשונות עבור הייעוץ החינוכי. לימודי הכתיבה מתקיימים בקביעות בחדר אחר".

כמה ילדים משתתפים?

"בכתיבה משתתפים תשעה ילדים. ובתחום היעוץ ארבעה ילדים".

מי הילדים הלומדים וכיצד נבחרו?

"יש ילדים שקוראים, ואוהבים גם לכתוב. ערכתי ראיון אישי לכל מועמד, כדי ליצור קבוצת איכות בעלת גאוות יחידה. בראיון בחנתי את מידת המוטיבציה למילוי המשימות, את אהבת הקריאה בספרים, את אהבת הכתיבה, וגם את נושא הנוכחות הסדירה".

ספרי לי על אופן העבודה שלך עם הילדים

"כשאני עוסקת בהעשרת הלשון, אני מביאה בין השאר דוגמאות מספרי מופת של גדולי הסופרים. למשל, כיצד מתאר סופר זה או אחר את פניו של אחד מגיבוריו: האף: אף פחוס, אף בולבוסי, או לחילופין תיאור העיניים: כאן אני מבקשת לתאר עיניים במירב האפשרויות ואחר כך לשבצם בתיאור דמויות: עיניים נכלוליות, עיניים כובשות, חכמות, נעימות רושפות וכו'.

דוגמה נוספת עוסקת במשמעויות שונות אך גם קרובות של מילים הנובעות משורש אחד. למשל: חלץ –"היא נלחצה כבמלחציים", או: "היא חשבה על חליצת חברתה בטקס משפיל", או "נזכרה בימים שחלצה שד וחלמה על חולות חלוצה", וגם: "היא תלבש את חולצתה עד החלציים ותתגאה ביוצאי חלציה".
אני מסבירה גם על נדידת משמעות (מפיזית למופשטת),  ומעבר משם עצם לפועל: רעף --- להרעיף אהבה, אהל- להאהיל בידיו על עיניו, סולם-להסלים את המצב".

האם את רואה שיפור אצל התלמידים בהתייחס למשימות שהצבת לעצמך?

"ההתמדה היא התשובה לעניין גופו, והבצוע משתפר מפגישה לפגישה.

אביא שלוש דוגמאות מפעילות לילדים:

א. "המציאו סיפור עלילה על הילדון האציל שבתמונה"

ב. 'אתם צריכים לפרסם לקהל מלון חדש שניבנה זה עתה, כך שירצו להתארח בו. הפרסום אמור לכלול התייחסות לכל שירותי המלון וגם למיקומו וסביבתו. כל פרסומת חייבת  להיות בשפה רהוטה ועשירה יותר משפת היום-יום'.

ג. 'יונתן הקטן רץ בבוקר אל הגן"...כולכם מכירים את השיר.
נסו, כל אחד כפי יכולתו "לנדוד" לסגנון אחר ולא ילדותי'.

"לכבוד חג פורים  תוכננה מסיבה רק שלנו. כולם התלהבו. חילקתי את הילדם לשתי משימות עיקריות: התפריט לצורך "המשתה" והתוכנית ופירוטה. היה כאן גם תרגול של כל אחד בהתאם למשימה שלו, איך להתנסח בצורה יפה ונכונה. קיימנו על כך חזרה גנרלית. למפגש המתוכנן הוזמנה אף רותי המנהלת, כדי לשתפה בחוויה.

באשר לתלמידים הבאים אלי ליעוץ, הדגש הוא על חיזוק הבטחון והדימוי העצמי . אני עושה איתם תרגילי קשב וריכוז, והרפיית חרדת בחינות בתאום עם היועצות".

אני מתפעלת מפעולתה המבורכת של שולה ברנע ומיוזמתה. אפשר לאמץ את הפעילות הזו גם בבתי - ספר אחרים. אני משוכנעת שעוד אשוב ואכתוב על המשך פעולתה ועל ההישגים היפים שהשיגה עם התלמידים.