הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
מחקר הערכה של דר' עירית דיאמנט על מיזם האקתון שנערך ברחובות ביוזמת "ידיד לחינוך"
רשמים ומסקנות של תלמידים, מורים ומנחים מתנדבים על מיזם האקתון בנושא "איכות הסביבה" שנערך ברחובות בחודש פברואר 2022
המנטורים (המנחים) שהובילו את קבוצות התלמידים השונות שהשתתפו בהאקתון בו נטלו חלק 7 חטיבות ביניים ברחובות, קבלו ציונים מאד גבוהים בחוות הדעת של התלמידים שהשתתפו. כך עלה ממחקר הערכה שנעשה ע"י דר' עירית דיאמנט.
79% מהתלמידים היו מרוצים מזמינות המנחה, בהירות ההנחיה והקשב של המנחה אליהם באופן אישי תוך כדי התהליך.
התלמידים היו גם מרוצים באופן יחסי, מעבודת הצוות של הקבוצה ומתדירות המפגשים.
במחקר ההערכה נבדקו גם אלמנטים נוספים בתוך ההאקתון.
"ביקשנו גם ללמוד מפיהם של התלמידות.ים", כותבת דר' דיאמנט, עורכת המחקר, "מה למדו התלמידים על עצמם בתהליך ההקאתון. תשובותיהם מרתקות. רק שלושה מהם העידו על קשיים שנתקלו בהם, כמו: קושי בעבודת צוות או פחד קהל. כל השאר למדו על עצמם דברים חשובים ביותר, דברים המחזקים אותם".
"באופן כללי, מספר התגובות הרב ביותר בסעיף זה העיד על היכולת לעבוד בצוות, ועל היצירתיות שגילו בעצמם, והיכולת לחשוב מחוץ לקופסה. תגובות רבות למדי של התלמידות.ים בסעיף זה עסקו ביכולת לעמוד מול קהל. 'יש לי ביטחון מול קהל, ויכולת פרזנטציה'. קצת פחות תלמידות.ים התייחסו לכך שלמדו שהם נהנים מיזמות, שגילו שהם חרוצים. 'אני עובדת קשה בשביל להשיג את מה שאני רוצה', נחישות 'למדתי שכשיש רעיון טוב, לא מוותרים עליו', ואחריות 'אני אחראית'".
"המורות התבקשו לציין את נקודות האור העיקריות שחוו במהלך העבודה על המיזמים. "מרביתן התייחסו למוטיבציה של הילדים ולחדוות היצירה שלהם, ובמקביל לרצון ולמוטיבציה של המנטורים והמנטוריות.
ביקשנו גם לדעת האם היה משהו בתהליך שהפתיע אותם.ן. גם בסעיף זה ציינו המורות את הקשר המוצלח והפורה שנוצר בין המנטורים לבין התלמידים. להלן מספר ציטוטים מדבריהן:
'לא הפתיע, אבל היה כיף לראות את התרומה של המנטורים ועד כמה הם מתרגשים ומתלהבים מההצלחה של הילדים ומהתקדמותם, וגם מהקשר שיצרו הילדים עם המנטורים'.
'הפעילות הזו נתנה המון לכולנו . ראינו אור בעיניים של הילדים ורצון להמשיך לעבוד על הפרויקטים'.
כששאלנו אם ימליצו לבתי ספר אחרים ולמתנדבות ולמתנדבים אחרים לקיים תהליך דומה אצלם, כולן השיבו בחיוב. הנימוקים היו מגוונים:
'כיון שזה פרויקט שניתן ללמוד ממנו הרבה. מעניין ותורם לכל הצדדים'.
'כי התהליך מאוד בונה ומחנך, וזו דרך מיוחדת ללמוד'.
'כי זו הזדמנות טובה לפתח תכונות של עמידה מול קהל ועבודה בצוות'.
'נוצרה חוויה מיוחדת ומלמדת, תוך יצירת קשר אישי עם מנטור מבוגר ולמוד ניסיון'.
'הילדים לומדים על יזמות, דבקות במטרה, בחירה, עבודה בצוות, במקביל הם חווים התנדבות ונתינה, וכך לא רק לומדים אלא גם מתחנכים. אני מאמינה שיחקו בעתיד וגם הם יתרמו לחברה'.
ומה לגבי המנטורים עצמם?
"השתתפו בתהליך 23 מנטורים.ות, מתוכם 21 מתנדבי 'ידיד לחינוך', מורה אחד ואמא אחת. הם אלה שהובילו את התהליך בפועל, ולהם היה מגע עם כל הנוגעים בדבר: היוזמים של ההקאתון, צוות בית הספר, אשכול הפיס וכמובן, התלמידות והתלמידים.
בחוות הדעת שלהם שמענו קודם כל את המוטיבציה הרבה, שהניעה אותם בתהליך, שלרובם היה חוויה ראשונית. הרקע של מרביתם הוא רקע מעולמות הטכנולוגיה, מדע וניהול והתנדבות עם תלמידים.ות. הפעילות האינטנסיבית איתגרה אותם בכל המובנים.
לדעתם, אחד הנושאים המשמעותיים ביותר שטעונים שיפור, היה הקשר עם בתי הספר. המנטורים הציעו שבעתיד יהיה שיווק אגרסיבי יותר בבתי הספר, כך שכל הצוות ידע במה מדובר ושכל התלמידים יחשפו גם הם. כך יזכו לשיתוף פעולה הדוק יותר, כשזה ידרש.
לסיכום, למרות הקשיים האובייקטיביים של התקופה, והקשיים הסובייקטיביים של ההקאתון עצמו, הצליח התהליך לסחוף את המשתתפות והמשתתפים בו, מהתלמידים.ים ועד למנטורים, ולהשיג את מטרותיו המרכזיות".
קישור למחקר ההערכה המלא כאן