הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
שמונה בתי ספר ברחובות השתתפו בהאקתון "שיפור איכות החיים" ביוזמה ובהובלה של "ידיד לחינוך" - מאת: נחום נוימן
זה היה אירוע מרשים של נוער איכותי, מוכשר ויזמי מחטיבות הביניים ברחובות, שלקח על עצמו לפתח רעיונות ונושאים בשיתוף עם אנשי מקצוע ותיקים ונלהבים לא פחות של "ידיד לחינוך", שהינחו אותם. כשהסתכלתי על חלקם עומדים ומציגים, היה לי ברור שלא מעטים מהם יהפכו למובילי הסטארט-אפים העתידיים של ישראל.
אירוע השיא של האקתון "ידיד לחינוך" נערך ב 15 לפברואר באשכול הפיס בבית הספר "קציר" שברחובות. מדובר באירוע שכולו יוזמה של מתנדב "ידיד לחינוך" אבי אזרד בלווי שלומית רוט נבון, רכזת אזור השפלה של "ידיד לחינוך" בשיתוף פעולה עם מנהלת אשכול הפיס עירית דוידוביץ
האירוע היה שיאה של תקופה בת כארבעה חודשים, בה נפגשו מנטורים וקבוצות עבודה של התלמידים כמעט מדי שבוע, יזמו, תכננו ויצרו את המיזמים המתחרים.
לאודיטריום הרחב שבמקום, שהיה מלא מפה לפה, הוזמנו 12 צוותים של תלמידים מצוינים ונרגשים, שהגיעו לשלב הגמר. כל קבוצה לוותה על ידי המנטור/ית שלה. "מתנדבי ידיד לחינוך" ששימשו כמנטורים של הקבוצות, לבשו חולצות צהובות עם הכיתוב "מנטור" על הגב באופן שניתן היה לזהותם בקלות. בתחרות השתתפו תלמידים מבתי הספר: קציר א' וב', ישיבת אמי"ת עמיחי, דה שליט א' וב', אורט, רון ארד ואמי"ת הלל בנות.
חבר השופטים בתחרות מנה את יו"ר הועד המנהל של "ידיד לחינוך", הגב' לאה רוזנברג, המנכ"ל מר נמרוד אקרמן והגב' אתי גולד.
בתחילת הארוע חולקו תעודות הוקרה לכל אותם הצוותים שהשתתפו במיזם ובתחרות ולא נבחרו להגיע לשלב הגמר, בהמשך עברו התלמידים לחדרים שבקומה השניה בה כל צוות בלווי המנטור הציג את עיקרי הפרוייקט בפני חבר השופטים. ההצגה נערכה בסיוע מודלים, שקפים ותוכנות מחשב והרבה עניין ומקצועיות. חבר השופטים לא הקל עם התלמידים ושאל שאלות הבהרה לגבי מגבלות הרעיון, חסרונות, סיכונים, האפשרות לקבל תקינה וכיוצא בזה.
התלמידים נדרשו גם להעריך את סיכויי ההצלחה של הפיתוחים שלהם, עלויות הפיתוח עד שלב הגמר כמו לעיתים גם עלויות יצור, אם מדובר במוצר.
בהמשך חזרו הקבוצות לאולם בו כל קבוצה עלתה בתורה על הבמה והתיצבה מול חבר השופטים והקהל שגדש את האולם. כל קבוצה נדרשה בפרק זמן קצוב של שלוש דקות להציג את הפרויקט ולענות על שאלותיהם של השופטים. ניתן היה להתרשם שהקבוצות נערכו כראוי לשלב הזה, תרגלו את הופעתם וענו בבקיאות וידע רב לשאלות שהפנו אליהם השופטים. התרשמתי במיוחד מעבודת הצוות שהציגו המשתתפים, שתרמה בוודאות להישגים אליהם הגיעו. במקרה אחד בו לאחד מחברי הצוות לא התאפשר להגיע לאירוע, כי נמצא מבודד בבית לאחר שחלה בקורונה, חבריו לא ויתרו והעלו אותו בשיחת זום כדי שיציג את חלקו.
רשימת הפרויקיטם שהוצגו ארוכה ולא נרחיב בה, הגם שכל הנושאים היו מענינים וטיפלו במימד משמעותי של איכות החיים. ראוי לציין שעוד טרם פיתוח המוצרים והרעיונות, ערכו חלק מהקבוצות סיקרי דעת קהל לגבי הצורך בפיתוח וכמו כן לגבי הפיתרון המוצע.
למקום השלישי הגיעה קבוצת easy school מבית הספר "קציר א". הקבוצה יזמה אפליקצית מחשב המאפשרת חיבור של כל האפליקציות הקיימות, המשמשות כיום את מערכת החינוך בבתי הספר, אך אין ביניהן קישור, ולתלמידים כמו גם למורים קשה לנווט בין האפליקציות הנפרדות. האפליקציה המוצעת תכלול בנוסף, ספרים אלקטרונים שייתרו את ספרי הנייר שהתלמידים נדרשים לרכוש מדי שנה. ראוי לציין שיש כבר גורמים בתוך מערכת החינוך שגילו עניין בפיתרון המוצע.
למקום השני הגיעה קבוצה התלמידים מבי"ס "דה שליט ב'" בפרויקט קסדת רכיבה מתנפחת שבאה להחליף את הקסדות הקשיחות המשמשות כיום את רוכבי האופנים. זו תהיה קסדה קלה, העשויה מגומי שמנפחים אותה לפני הרכיבה על האופניים וניתן לרוקן ממנה את האויר בסיום השימוש ולהכניסה בנוחיות לתיק. התלמידים כבר עניינו בפרוייקט את מכון התקנים, מאחר וברור שמדובר בפריט בטיחות שדורש תקינה.
במקום הראשון הגיעה קבוצת תלמידים מבי"ס "דה שליט א'" בפרויקט של חיישן לזיהוי ילדים שנשכחו ברכב, שקיבל את השם "זעטוט". החישן מתבסס על מצלמה קטנה שתותקן בצד הפנימי של גג הרכב ותוכל לזהות אם נשכח תינוק באחד המושבים. המצלמה מצוידת בבינה של גוגל, המצליחה לזהות דמות של ילד באבחנה מארגז או שקית שהונחו על אחד המושבים. לדברי הצוות המוצר יעיל וזול יותר (כ 168 ש"ח ) מכל הפתרונות השונים שכבר קיימים בשוק. היות ועדיין לא כל הרכיבים למוצר הגיעו מחו"ל נותר לצעירים להשלים את בנייתו.
לזוכים במקומות הראשונים העניקה הגב' לאה רוזנברג גביע, וכמו כן קיבל כל אחד מחברי הצוותים תווי קניה בסך 400 ש"ח.
את החשיפה להאקתון בבתי הספר נתן היוזם, אבי אזרד, שארגן גם את רוב המנטורים ונתן להם הדרכה, "בליוויה המטריף", כדבריו ,של שלומית רוט נבון, רכזת אזור השפלה.
בצוות החשיבה השתתפו גם ד"ר אדריאנה כץ, אתי גולד ורחלי כהן סמסון.
את האירוע הנחתה במקצועיות ובסדר מופתי הגב' מירי רגירר, רכזת "ידיד לחינוך" ברחובות.
ליוו את התלמידים המנטורים: פרופ׳ אורי פיק, מיה דורפמן, מני דורפמן, לרי אקר, יורם גלזר, יורם לשם, יעקב ברנשטיין, מאיר עיני, זלמן שוסטר,שלמה שש, יונה שרי, מרים וייל, דר' רינה ארז, ורה עוזר, דבורה ברוט, חנן כץ, אבי ברק, ארז אזרד, מירון פנצר, מיכאל ברגר, עסיס צוריאל, עדי ירקוני, אבי אזרד - כולם מתנדבי "ידיד לחינוך"
המנטורים שליוו את התלמידים בשלב הגמר יחד עם מנכ:ל "ידיד לחינוך" והצוות המלווה והמארגן