הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

שילוב כוחות מנצח של גימלאים ותלמידים בשבוע החלל הישראלי - מאת עזרא מגד

בשבוע החלל הישראלי שנפתח ב - 23.1.2022 התקיימו עשרות פעילויות לילדים ולנוער ברחבי הארץ.

בחטיבת הביניים של ביה"ס שמיר בפתח תקוה ניגשו תלמידים לתחרות בינלאומית שנקראת האקטון חלל, בהובלתו של מורה המדעים שלום עטר. התלמידים היו צריכים להעלות רעיון, שיישומו יהיה בחלל (על הירח או מאדים או כל כוכב אחר בגלקסיית שביל החלב) כמו למשל, גידול חקלאי על הירח, פיתוח כלי תחבורה, או תיירות - כולם על הירח. אמנם הרעיון צריך להיות תיאורטי, אבל מלווה במצגת מסודרת של הוכחת הרעיון, הדרך ליישומו, ובניית דגם קטן. התחרות נקראת: "חשיפה לחלל החדש – יזמות בחלל".

כשביה"ס עלה שלב בתחרות והגיע לשלב ב', פנה אלי המורה עטר במחצית השנייה של דצמבר בבקשת סיוע לתלמידים ברעיונות ובדרכי יישום.
איתרתי מיד חמישה ממתנדבי "ידיד לחינוך" בפתח תקוה, ואני ביניהם, רובם מהנדסים בכירים בעברם וחלקם אף עבדו בנושאי החלל.

ביה"ס תיכנן שני מפגשים עם התלמידים במהלך חודש ינואר.

מפגש ראשון להכרות ומפגש שני להתחלת העבודה בצוותים עם התלמידים.
אבל תיכנון לחוד וביצוע לחוד. הקורונה שיבשה את המפגשים הפרונטליים, ולכן הם התקיימו בזום. המפגש השני תוכנן בזום בשבוע החלל עצמו. השתתפו בו שלושים תלמידים ותלמידות מהכיתות המדעיות. הם חולקו לעשר קבוצות, שהיו בחדרי זום נפרדים, שם הציעה כל קבוצה את הרעיון היישומי שלה ובנתה דגם ראשוני.
לצערי, הקורונה גם שיבשה את השתתפות חלק מהמתנדבים, שהספיקו להיות בהיכרות ובהעלאת הרעיונות, אבל לא ביישומם.
הקבוצות עבדו יפה והועלו הרבה רעיונות.
בסוף הערב היה צריך להציג את הרעיונות לצוות שיפוט, שהורכב מהמורה ועוד שני תלמידים, שהיו צריכים לבחור את שלושת הרעיונות הכי מבטיחים.
המתנדב יעקב בלומנטל ואנוכי עברנו בנפרד בכמה קבוצות, שאלנו שאלות והעלינו רעיונות לפיתרון. הסברנו על תהליכים שונים שהיו חלק מהרעיונות שהתלמידים העלו בקבוצות. תפקידנו, המתנדבים, היה לסייע לתלמידים להפוך את הרעיונות לברי ביצוע באמצעות כל מיני יישומים שכבר קיימים כיום בעולמנו, רק שצריך להתאים אותם לסביבת החלל. התלמידים ממש למדו מהאירוע, ואנו מצאנו את עצמנו לא פעם נותנים להם הרצאה ורעיונות כיצד ליישם.
הרעיונות בקבוצות היו מרתקים. למשל: גידול עגבניות בחממה על הירח, הפיכת קרח בתהליך כימי למים ואחר כך לחמצן, התפלת מים על המאדים וגידול חסה יפנית בחממה על המאדים. עלו עוד רעיונות תיירותיים להתיישבות על המאדים ועל הירח.

וזה מה שכתב לנו המורה עטר: "היה מאוד מרגש לראות את הקשר שלכם ושיתןף הפעולה ביניכם ובין התלמידים. אני מודה לכם בשמי ובשם התלמידים".
המתנדב יעקב כתב למורה: "נעשתה עבודה רצינית בקבוצות עם פתרונות יפים ונכונים. אנחנו גאים בדור הזה של התלמידים".

עברנו יחד תהליך מדהים, ויותר ממה שאנחנו, המתנדבים, הענקנו, הרווח היה כולו שלנו. .השבוע דיווח לי המורה, שהתלמידים עלו לשלב ג' המתקדם של התחרות, אנחנו כמובן מחזיקים להם אצבעות.