הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

אין מקום בארון הבגדים? מה עושים? - מאת: נחום נוימן

לפני כחודש עברנו את כל חגי הקניות, שהפכו עם השנים לחלק בלתי נפרד מסוף השנה. את חג הרווקים הסיני, סייבר מאנדי, בלאק פריידי, ימות החנוכה וכריסמס - ימים בהם אנו מוצפים במבצעי קניות והנחות בחנויות ובעיקר באתרי הקניות ברשת.

אני מניח שחלקנו השתתף באופן זה או אחר בחגיגת הקניות, והתחדש בפריטי לבוש כגון חולצות, מכנסיים, שמלות, נעלים וכיוצא בזה. אז לכל מי שקנה, שיתחדש וייהנה.

אצל הגימלאים תאוות קניות האופנה לרוב פוחתת עם השנים, יש כמובן היוצאים מן הכלל, אך ילדינו ונכדינו האהובים מפצים על כך וממשיכים את חגיגת הקניות במלוא המרץ.
נשאלת השאלה, מדוע אנו קונים הרבה יותר ממה שבאמת נדרש לנו?
התשובה לשאלה זו מורכבת וכוללת מגוון סיבות דוגמת:
השפעות חברתיות ואופנתיות, הרצון להתחדש, עליה ברמת החיים, עלויות פוחתות של פריטי הלבוש במהלך השנים.

מחקרים שנעשו בנושא, מעלים את הנתונים המדהימים הבאים:

80% מהזמן אנו לובשים רק 20% מהבגדים שיש לנו בארון.

85% מהבגדים נזרקים עד שנה ממועד הקניה (אם אתם שם, כנראה אין לכם בעיה של מקום בארון)

21% מהבגדים שקנינו לא נלבש לעולם!!!.

ברור שמדובר בנתונים ממוצעים, והנתונים של כל אחד מאיתנו שונים.

טוב, אז נחזור לענייננו. קנינו פריט לבוש חדש, ואם קנינו אותו במבצע, גם קיבלנו עליו הנחה יפה.
בשעה טובה הבאנו את הפריט הביתה, או שהוא הגיע במשלוח מאתר קניות בחו"ל, וכעת הגיעה השעה להכניסו לארון. והנה שוד ושבר, הארון ממש מפוצץ בבגדים וקשה למצוא מקום ראוי לפריט החדש. טוב, בעצם לא כל כך הופתענו, הרי ידענו שהארון כבר די דחוס. פתרון אחד הוא פשוט לתת עוד איזה קווצ' קטן ולדחוס את הפריט בין אחיו הוותיקים. יש בינינו כאלה שיתנו לו כבוד וישימו אותו בראש הערימה, ואילו היותר חסכניים, יניחו אותו דווקא בתחתית הערימה, כדי שיצבור קצת ותק לפני שיכנס לשימוש שוטף. תשאלו מתי? כנראה כאשר כבר יצא מהאופנה.
אחדים יגיעו ולא בפעם הראשונה למסקנה, שהגיעה העת לעשות קצת סדר בארון, ואולי לזרוק כמה פריטים, אך בינתיים ידחו את זה לפסח הקרוב ואולי לזה שאחריו?

אני עצמי נתקלתי בבעיה דומה, ולכן פיתחתי לי מודל התנהגותי, שאפילו כבר מסייע לכמה מחברי שהחליטו לאמץ אותו באופן מלא או חלקי. אני אישית משתדל, אך בכנות, לא תמיד מצליח.

המודל הזה ייראה לכם אולי קצת מוגזם, אך אפשר לנסות ולהתרגל אליו, ואז אפילו ליהנות.

להלן השלבים שאני מציע למי שמוכן או מוכנה ללכת איתי בעניין:

 

רכשתם בגד חדש: אם רכשתם אותו באמצעות האינטרנט, כדאי למדוד אותו ברגע שהגיע הביתה. וודאו שהוא באמת מתאים לכם ולמידתכם לפני שאתם מכניסים אותו לארון. לבטח אתם מכירים את המקרים בהם הזמנו פריט מחו"ל והמידה שהתקבלה הייתה רחוקה ממה שנדרש לנו, או שהמשלוח התעכב קלות ובינתיים גדלנו קצת?
גם אם מדדנו את הבגד בחנות, מומלץ למדוד אותו שנית ובקפידה בהגיענו הביתה, אסתמך פה על מקרה שקרה לי לא מזמן, בו קניתי חולצה בחנות, מדדתי אותה מול הראי בעומדי זקוף ככל שהתאפשר לי. למחרת לבשתי את החולצה לאיזה שהוא אירוע, והנה שוד ושבר, מתברר שבאירוע לא רק עומדים, אלא גם יושבים ואפילו אוכלים, ואז אותה חולצה שישבה עלי נהדר בחנות "בגדה בי". הייתי צריך להחליט, האם כשאני יושב עלי להפסיק לנשום או לאכול, או שניהם.

הוציאו מהארון בגד מקביל, לפני שאתם מכניסים את הבגד החדש (זה שלב הכרחי. אל תגידו: נעשה זאת מחר, כי זה דורש חשיבה). בידקו האם הוצאתם אותו כי הוא כבר בלוי, יצא מהאופנה, או המידה לא מתאימה יותר (לרוב קטן מדי), הצבע פתאום אינו מתאים לשום דבר שאתם לובשים, ואולי אתם סתם לא אוהבים אותו יותר. יתכנו עוד שלל סיבות, ואגב, מותר להרגיש נוח ולזרוק פריטים חדשים עם תוויות שלא לבשנו אף פעם, אם עברו כבר כמה שנים מיום קנייתם.

שלב ההשוואה: לאחר שבחרתם את הבגד המיועד להוצאה מהארון, השוו אותו לפריט אותו רכשתם. תחשבו אם באמת החולצה החדשה יפה או איכותית יותר מזו שאתם זורקים . זה שלב די קשה לישום, אך רב חשיבות. במקרים רבים תגלו, שלבגד החדש אין שום עדיפות על זה שמפונה, וכמובן שלא מדובר בבגד פגום או בלוי. ככול שתתקדמו בישום המודל, תוכלו לבצע את שלב ההשוואה באופן תיאורטי עוד בחנות, כאשר אתם משווים בדמיונכם את הבגד המיועד לקנייה עם זה המתוכנן לזריקה. תוך כדי תהליך ההשוואה תגלו שיש מקרים בהם אתם מוותרים על הקנייה.
בשלב ההשוואה מותר להגיע גם לנקודת קיצון בה מחליטים לזרוק את הבגד החדש שקנינו או להחזירו לחנות במקרים של קניות אימפולסיביות ממש.

אימוץ המודל ההתנהגותי הזה באופן מלא או חלקי יבטיח תהליך קנייה מחושב יותר, מקום רב יותר בארון, וכמובן גם יתרום לאיכות הסביבה.