הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
כהמשך לכתבתה של יפה חכמון סויסה (כאן) על החינוך הביתי, הנה גם ידיעה שהתפרסמה בימים אלה בעיתון "הארץ" על ריבוי בקשות מעבר לחינוך זה
להלן קטע מהידיעה:
"מספר הבקשות שהגישו הורים המעוניינים להעביר את ילדיהם לחינוך ביתי עלה פי ארבעה בתוך עשור. מנתונים שפרסמה אתמול (שלישי) המועצה לשלום הילד מתברר כי בשנת הלימודים הקודמת, שהסתיימה ב-2021, הוגשו למשרד החינוך 1,892 בקשות לפטור מחוק לימוד חובה במסגרת חינוך ביתי - לעומת 472 בקשות בשנת הלימודים שהסתיימה ב-2012. לפי הדו"ח, משרד החינוך מאשר את רובן המכריע של הבקשות בתום הליך בדיקה.
מספר הבקשות למעבר ילדים לחינוך ביתי נמצא בעלייה עקבית בשנים האחרונות, ולפחות בקרב חלק מההורים התפרצות מגפת הקורונה הייתה שיקול מרכזי בהחלטה. בין שנת 2020, השנה שבה פרצה המגפה, לבין שנת 2021 עלה מספר הבקשות ב-400. "כשהחלו הסגרים הבנו מהר מאוד שהיציבות לא תגיע מבית הספר", אמרה ל"הארץ" ורד אפרתי, אם לשניים מראשון לציון, שילדיה עברו לחינוך ביתי בתחילת שנת הלימודים הנוכחית.
בנה הבכור של אפרתי היה בכיתה א' כשפרצה המגפה, ובתה הקטנה עלתה לכיתה א' בשנה שלאחר מכן. "היה הרבה חוסר בהירות ובלגן, הילדים חוו רצף של מורות מחליפות, לימודים בזום, בידודים. הבנו שנהיה הרבה בבית", היא מסבירה. בנוסף, אומרת אפרתי, "לא רציתי שהכניסה לגן ולבית הספר תהרוס להם את הסקרנות, ואני לא מאמינה במבחנים ובלחץ".
משרד החינוך דורש מהורים שילדיהם לומדים בחינוך ביתי להציג בפניו תוכנית לימודים מפורטת, המקיפה כמחצית מחומר הלימוד במקצועות הליבה. לדברי אפרתי, כדי להגיע לרף הזה מספיקה כשעה אחת ביום של לימוד ותרגול. לדבריה, הזמן שהתפנה מאפשר לילדיה להעמיק בנושאים שמעניינים אותם - כמו למשל טיולים בטבע.
לפי דו"ח מ-2019 - שהכין המרכז למחקר יישומי בחינוך "יוזמה" לבקשת המדען הראשי במשרד החינוך - היקף החינוך הביתי נמצא בעלייה עקבית בכל מדינות העולם. השונות בין המדינות רבה, אך ככלל ניתן להעריך שאחוז אחד מכלל הילדים בגיל חינוך לומדים במסגרת הזו. הדו"ח סקר מחקרים שונים שנערכו בישראל ובעולם בנוגע להישגיהם הלימודיים של ילדים בחינוך ביתי, שמהם עולה כי ככלל ההישגים דומים ואף טובים יותר בהשוואה לתלמידי החינוך הציבורי.
מהמחקרים שנסקרו בדו"ח עולה גם כי קיים קשר בין מידת המעורבות של ההורים בחינוך ילדיהם לבין ההישגים. מחקרים אחרים הראו כי המעבר לחינוך ביתי אינו פוגע בהתפתחות הרגשית והחברתית של התלמידים. לדברי אפרתי, ילדיה נפגשים כמה פעמים בשבוע עם ילדים אחרים הלומדים בחינוך ביתי, וגם הולכים לחוגים אחר הצהריים. "הם פוגשים חברים כל הזמן", היא מאשרת."