הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

מדעניות "בידיד לחינוך" - מאת: צביה טולדנו וריקה שפרינצק

סקרנות, התמדה ואופטימיות הן תכונות נדרשות במחקר המדעי - זה מה ששידרו המדעניות מתנדבות "ידיד לחינוך" למשתתפי הכנס שהתקיים באשכול הפיס בבת ים

"יום הנשים והבנות במדע", שחל באחד עשר בפברואר, זימן לנו הזדמנות, לקבץ ארבע חוקרות, שהן מתנדבות ב"ידיד לחינוך" ומרצות במסגרת תכנית ח"ץ (חוקרים צעירים) של העמותה. פאנל הנשים במדע התקיים באשכול הפיס בבת ים בהנהלתה של מירי לוי וביוזמתה של דר' אדריאנה כץ מתכנית ח"ץ של "ידיד לחינוך" יחד עם שלומית רוט נבון, מנהלת אזור השפלה (גומא) בעמותה.

לפאנל הגיעו תלמידי כיתות ט' מדעיות מארבעה בתי ספר בעיר: שז"ר, אורט מילטון, חשמונאים ורמות.

החוקרות שהשתתפו: ד"ר נורית רוזנברג, ד"ר יהודית מילוא, ד"ר דבורה כהן וד"ר אדריאנה כץ.

סיפורן האישי של המדעניות, העמיק בשאלה, מה זה מדע ומה עושים מדענים. כל אחת מהן סיפרה לתלמידים על הדרך שלה במדע, ומהיכן הגיעה לתחומה היא, ובכך הושם דגש על הצד הערכי לא פחות מאשר על הצד המקצועי. כל אחת בתורה דיברה על חשיבות ההתמדה, הסבלנות ושאלת השאלות - תכונות שהן הכרחיות לכל מי שעוסק במחקר.

קצת על כל אחת מארבע החוקרות?

ד"ר נורית רוזנברג היא דוקטור בביוטכנולוגיה בחקלאות, שעבדה וחקרה שיטות להעברת גנים בין צמחים. "באוניברסיטה למדתי שיש צמחים שיכולים לעזור לבני אדם. גם בצמחים כמו בבני האדם יש יכולת שימור של - DNA, וגם לצמחים כמו לבני האדם יש שומנים ופחמימות. כך גיליתי שהמדע גמיש ואפשר לעבור מנושא לנושא כשהידע הבסיסי קיים".

ד"ר יהודית מילוא למדה גנטיקה והשבחה. "חקרתי בעיקר עגבניות. במחקר התרכזתי בווירוס שהיה בעגבניות. עבדנו כצוות בינלאומי – תמיד סוד ההצלחות הוא בשיתוף פעולה חובק עולם – ככה ביחד מיגרנו את הווירוס שהיה בעגבניות".

 ד"ר דבורה כהן חוקרת ומורה במדעי המוח, עוסקת בחינוך למדעים בבית ספר מתוך רצון להנגיש את המדע לתלמידים. "כשלמדתי בבי"ס תיכון, הפיסיקה מאוד ריתקה אותי, בהמשך התחלתי להתעניין גם בביולוגיה. התעניינותי הייתה במערכת העצבים. בבית הספר התמקדתי בביולוגיה ומשם להוראת מדעים בנושא המוח".

ד"ר אדריאנה כץ עשתה דוקטורט בביו כימיה, חקרה ממברנות של אצות והיום חוקרת חלבון שמביא לפיתוח תרופה למחלת עיניים. לדברי אדריאנה, הדמות שהשפיעה עליה הייתה פרופסור עדה יונת, כימאית שקבלה פרס נובל בנושא גיבוש חלבונים.

שוב ושוב הובהרה חשיבות הסקרנות וההתמדה. חשוב היה להבהיר למתעניינים הצעירים כי לעיתים העבודה היא סיזיפית וכי לא תמיד מובטחת ההצלחה באופן מיידי. "לכו אחר הסקרנות והשאיפה, וכך תמצאו את הדרך להביע את עצמכם – אל תיכנעו לכישלונות", אמרה דר' אדריאנה כץ, והוסיפה דר' יהודית מילוא: " תכונה חשובה למדען – זו האופטימיות, ההתמדה, לא להיכנע גם כשנכשלים".

מדברי משתתפות הפאנל אפשר היה גם לשמוע על חשיבות שיתוף הפעולה ועבודת הצוות במדע. הן דיברו למשל על שותפויות בינלאומיות במחקרים.
ועוד אפשר היה ללמוד מסיפורה של דר' דבורה כהן, חוקרת ומורה במדעי המוח, שהתחילה בכלל מביולוגיה, "כי אם עוסקים בתחום אחד במדע, קל יותר לעבור אחר כך לתחום אחר".

מעבר לכל הנאמר כאן, חשוב לזכור שהכל צמח מציון התאריך של "יום הנשים והבנות במדע". היה כאן רצון להאיר את אותן נשים מדעניות פורצות דרך, כמו למשל מארי קירי, רוזלינד פרנקלין, ופרופסור עדה יונת, ואת אותן נשים העוסקות בכך היום, שיכולות לשמש דוגמא להרבה נערות צעירות לעסוק בכך גם הן.