הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

רציתי לגוון באמצעי הלמידה – דוגמאות למה שעשיתי עם תלמידותי, מאת: צביה טולדנו

בעקבות הרבה שנות התנדבות, הגעתי לאי אלו תובנות, והכנסתי ביוזמתי שינויים בגישה בה אני מנסה לעזור לתלמידים שלי.
ראיתי את תסכולם של התלמידים בעקבות לימוד החומרים בהם הם מתקשים. השינון והעבודה על אותו חומר מייאש ומעייף אותם, ולכן הם זקוקים לשנוי ולריענון. חשבתי על דרכים שיאפשרו לתלמידים אלה להתבטא תוך כדי שיחה והתעניינות בהם עצמם, וכן לשלב את הלמידה עם משחקים לימודיים.

השנה קבלתי שתי תלמידות מקסימות מכיתה ה', שתיהן סגורות ומופנמות מאוד. כאשר הן מדברות, הן לא מישירות אלי מבט וממש לוחשות. המורה הסבירה לי, כי זה קורה מפאת הכבוד שהן רוחשות לאדם מבוגר והדבר נובע מחינוך שבא מהבית.
בדרך כלל אנחנו לומדות באולם בו לומדים עוד תלמידים בצורה פרטנית עם עזרה ממורה או ממתנדבת. רציתי לפרוץ את המחסום ולנסות לעשות שינוי.

"בנות מה דעתכן שהיום נלמד בחצר?"
"מה, לצאת עם מחברת וקלמר"?
"לא, יש לי הפתעה נחמדה – היום נלמד על מערכת החושים".

מדובר בהתנסות שעשיתי בעבר (ביום הולדת של הנכד), וצריך להיערך מראש !!
יש להצטייד בכיסויי עיניים – לא תאמינו, מסיכות הפה של הקורונה מתאימות נפלא לכיסוי עיניים.
עבור כל חוש הכנתי שקית עם דוגמאות.

לשימוש בחוש המישוש בעיניים עצומות, שמתי בשקית צמר גפן, נייר כסף, מטבע (בבקשה אפילו לנסות למשש את ערכה). אם נמצאים בטבע אפשר לבקש למשש חול, מתכת, אבן, עץ ועוד, הכל כיד הדמיון.
לשימוש בחוש הטעם בעיניים עצומות, הכנתי צלוחית דבש, לימון, במבה, חלבה ועוד. חשוב להצטייד בכפיות פלסטיק.
לשימוש בחוש הריח בעיניים עצומות, הכנתי סבון, משחת שיניים, קינמון, קליפת תפוז.
לשימוש בחוש הראיה, ביקשתי מהבנות להתמקד באובייקט מסוים ולספר עליו כמה שיותר פרטים.
לשימוש בחוש השמיעה בעיניים עצומות, בקשתי מהבנות להקשיב במשך דקה לסביבה, ולספר איזה קולות שמעו.

כך התנסינו בכל פעם בחוש אחר, ובסוף המשימה מילאו הבנות דף משוב.
הן מאוד נהנו וחזרו לכיתה נרגשות, כשהן מספרות לכולם מה עשינו. (השאלון שהכנתי מצורף בסוף הכתבה).
פעילות זו פתחה צוהר קטן לקראת ההמשך.

לפני חג הפסח הגעתי למפגש עם הצהרה: "בנות, היום נכתוב ביחד סיפור על חיינו, כל אחת תקבל דף עם כותרת ותספר על עצמה, וגם אני אספר על עצמי. בסוף תהיה לנו חוברת משותפת. אני אכרוך את הדפים, וזו תהיה מזכרת משנת הבת-מצווה שלכן".
חלקתי דף לארבעה חלקים (לא רציתי להעמיס עליהן בכתיבה) כל דף נשא כותרת:
1.על עצמי  2. על משפחתי. 3. התכונות שלי 4. התחביבים שלי. 5. החלומות שלי  6. הייתי רוצה... 7. לסיום....
הכתיבה נעשתה באמצעים הפשוטים ביותר שעמדו לרשותנו, אבל כמובן שזה לא העיקר. גם אני כתבתי ביחד איתן, ולסיום כתבתי מסר אישי לכל אחת מהן. כל אחת, כולל אותי, קראה מה שכתבה – היה ממש מרגש. הפעילות הייתה משחררת מאד.

יש לי קשר טוב עם המחנכת. היא סיפרה לי שרואים אצל הבנות פתיחות ומעורבות. השיא היה שלקראת טכס יום השואה הן הביעו רצון להשתתף, "דבר שמעולם לא קרה, ואני עם הכיתה הזו כבר שנתיים", כך אמרה המחנכת. כמובן שהיא בחרה בהן - אחת הופיעה בקטע קריאה והשנייה בקטע ריקוד.
הפתיחות הייתה גם בינינו. הן שאלו אותי, האם אני ניצולת שואה ואיזה זיכרונות יש לי מהתקופה. השבתי שאיני ניצולת שואה, והמשכנו  בשיחה טובה.
בסוף השיעור הן ביקשו שאבוא לכיתה ואספר להם על עבודתי כמזכירה בבית ספר עם אוכלוסייה אוטיסטית, המורה התלהבה ואמרה שזה יהיה מסר חשוב על החריגים בחברה.

נספח למבחן החושים - מה עליכן לעשות במבחן החושים?

חוש השמיעה – בעיניים עצומות הקשיבי לקולות שמסביב. כשתוסר המסיכה, עליך לרשום איזה קולות שמעת?

חוש הראיה – עליך להתמקד רק במשהו אחד ולכתוב על כל מה ששמת לב אליו (לפחות 5 פרטים).

חוש הריח – כשעינייך עצומות, אגיש קרוב לאפך 3 דברים. עליך להריח אותם. כשתוסר המסיכה, רישמי מה הרחת.

חוש המישוש – כשעינייך עצומות, אני אוביל אותך למשש ארבעה חפצים שונים, עליך לזהות מאיזה חומר עשוי החפץ.

חוש הטעם – כשעינייך עצומות, אגיש לך לטעום שלושה דברים. לאחר הסרת המסיכה רישמי מה טעמת (רק דברים אכילים).

לסיכום:

  • איך הייתה החוויה?
  • יש אנשים הפגועים באחד מהחושים. מהו החוש שלפי דעתכם הכי קשה להסתדר בלעדיו?