הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך


מדע על הבר עם מתנדבים מדענים ברחובות - מאת: הניה קמיר
עשרה מדענים ואנשי חינוך נכנסים ל"בר". נשמע כמו התחלה של בדיחה? זה רציני.
עשרה מתנדבים מומחים בתחומי מדע שונים מתפנים מעיסוקיהם, נכנסים ל"בר" ופוגשים תלמידי חטיבות ביניים מבתי ספר שונים במרכז הארץ. כל אחד מהם מתיישב ליד שולחן ואליו מצטרפים כעשרה תלמידים.
המטרה: שיחה על מדע בגובה העיניים. לא הרצאה ארוכה וכבדה, אלא שיחה: היכרות, שאלות ותשובות, חלומות, תוכניות לעתיד, שיחה מתגלגלת.
וכמו בהגדה של פסח: יש תלמידים חכמים שכבר למדו משהו בנושא ושואלים שאלות, ישנם התמימים, שהנושא חדש להם ומגלים עניין, ויש שאינם יודעים לשאול..."את פתח לו".
זהו מיזם מבורך של ד"ר אדריאנה כץ. אדריאנה מגייסת אנשי מדע וחוקרים מתחומים שונים להתנדבות הזאת, כדי לקרב את התלמידים הצעירים ובמיוחד את התלמידות הצעירות לענפי המדע השונים, להכיר את האנשים העוסקים במדע והדרך שעשו עד שהגיעו להישגים, להראות שהמדע עוסק בחיי היומיום שלנו. כמעט כל תחום בחיינו קשור למדע: שמירה על כדור הארץ, ניצול יעיל של אנרגיה, תרופות ומכשור רפואי, ספורט, תחבורה, חלל ועוד ועוד.
"מדע על הבר" כבר התקיים בבת ים, ברמלה וברחובות.
במחצית השנייה של חודש אפריל התקיימה פעילות כזאת באשכול הפיס "קציר" ברחובות.
ואלה המתנדבים שהשתתפו בפעילות, והם רק חלק מתוך כלל המתנדבים:
- ד"ר רונן שחר-כימיה
- ד"ר נורית רוזנברג-ביולוגיה, בי"ח שיבא
- ד"ר אדריאנה כץ-ביוכימיה וביופיזיקה
- ורה עוזר-מורה למדעים
- שלמה אבן-זהר-היסטוריה ותשבצי היגיון
- ד"ר דוד קמיר- חינוך, אבולוציה של האדם
- ד"ר מנחם שוהם - ביוכימיה
- ד"ר ברוך היבנר – מהנדס, ועוסק בתחום של לוויינים ופתוח הלוויין "בראשית"
- ד"ר דליה כהן-חקר המח
- ד"ר יהודית מלוא – הנדסה גנטית
ד"ר דוד קמיר מספר על הקבוצה שלו:
הנושא שעליו אני משוחח עם התלמידים הוא אבולוציה של האדם. היות והמפגש התקיים סמוך ליום הזיכרון לשואה, החלטתי לבחון את תורת הגזע שהייתה אחד הנדבכים החשובים בהשקפת העולם של גרמניה הנאצית, לאור ממצאים עכשוויים באבולוציה של האדם. הממצאים מצביעים כמובן על כך, שאין היררכיה בין טיפוסי אדם שונים ויש קושי רב בחלוקת בני אדם לגזעים. רציתי גם להדגיש את הסכנה בגיבוש תיאוריה אידיאולוגית פסאודו מדעית. בקבוצה אחת למשל, התלמידים היו קשובים, אך מיעטו להשתתף. בקבוצה אחרת בה שוחחתי על נושא זה, הייתה השתתפות ערה. כמנחה, שלמעשה משוחח עם התלמידים, אינני יכול לדעת מראש, כיצד תתפתח השיחה וזהו חלק מהיופי שבמפגשים אלה. לאחר כל שיחה אני בוחן את עצמי לאור התרשמותי ולאור משובים של התלמידים.
להלן כמה משובים של תלמידים בהם התבקשו לכתוב על דבר אחד שלקחו או למדו במפגש:
- "למדתי שיש בעולם את ארבעת הכוחות: הכוח החלש, הכוח החזק, כוח המשיכה והכוח האלקטרומגנטי".
- "למדתי שלי ולאחים שלי אין אותו DNA . למדתי גם על הסרטן. היה מעניין".
- "לפני המפגש אפילו לא חשבתי ללכת לכיוון של המדע, כי חשבתי שזה לא יהיה כיף, אבל אחרי המפגש אני שוקלת את האפשרות, כיוון שהבנתי שגם זה יכול להיות כיף".
- "למדתי על פי הסיפור של אילן רמון, שעם כוח רצון אפשר להשיג כל מה שנרצה, וההתמדה שווה את התוצאות".
- "למדתי על החלבונים, למדתי מי היו אהרון ואפרים קציר, מי היה חיים ןייצמן, ומי הייתה עדה יונת".
- "למדתי על הנדסה גנטית, על הד.נ.א ועוד הרבה דברים גם בנוגע לד.נ.א במשפחה".
- "לקחתי מהמפגש שתמיד חשוב להיות סקרנים ולשאול את עצמנו למה הדברים קורים".
- "למדתי לעתיד מהמפגש לבחור רק מה שאני אוהב ולא ללמוד ולבחור נושאים שלא מעניינים אותי, כי כנראה שלא אצליח בהם. היה מאוד כיף".
- "לבחור מגמות לפי מה שאני אוהב יותר".
![]() |
![]() |
![]() |