הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
מה קרה לזיכרון שלי? - מאת: נחום נוימן
אמצע פברואר 2023. בחוץ הכל לבן ופסטורלי, שלג יורד ללא הפוגה מאתמול בערב, הטמפרטורה מקפיאה ועומדת על מינוס 4 מעלות צלסיוס. המקום: עיירת הנופש גרמיש פרטרקישן על גבול גרמניה אוסטריה.
אשתי ואני ישבנו לארוחת הערב במסעדה מקומית. אשתי הזמינה גבינת עיזים עם תרד ואני מנת דג. לאחר מספר דקות התרשמתי שאשתי אינה נהנית מהמנה שהזמינה והצעתי להתחלף איתה, אך היא אמרה שאינה מעונינת בדג. ניסיתי להזכר בשם הדג ולא עלה בידי, הגם שמדובר בדג נפוץ מאד. שאלתי את אשתי, איך קוראים לדג וגם היא לא זכרה. כך ניסיתי במשך מספר דקות להעלות מיני הקשרים כגון: זה הדג שעולה במעלה הנהרות והדובים אורבים ותופסים, או, זה הדג שאכלנו בשבת אצל המחותנים, ונדה...ורק לאחר דקות ארובות נזכרתי: "סלמון".
אילו זה היה אירוע חד פעמי של זיכרון שבוגד, לא היתי מתיישב לכתוב על כך ועוד להטריד אתכם, ידידי, בעניין, אך מאחר וזה אינו חד פעמי וזו תופעה שמטרידה לא רק אותי אלא עוד כמה מחברי, ראוי שנעסוק בכך מעט.
אני מניח שכל אחד מכם זוכר חלק מהדברים היטב, ואחרים פחות. ישנם כאלה שטובים בזכירת מספרים, ויש כאלה שזוכרים שמות. אני, לדוגמה, תמיד התקשיתי בזיכרון שמות. רבים המקרים בהם אני פוגש באקראי אדם, שאני מכיר מהעבר, אך את שמו איני זוכר, וכך במשך כל השיחה איתו אני מרוכז בדבר אחד: לנסות להיזכר בשמו. עם השנים למדתי להתגבר על הבושה, וכבר בראשית השיחה, אני נוהג להתנצל ומבקש שהנ"ל יזכיר לי את שמו.
בהתאם, נוהג אני לפני מפגשים או ישיבות לעבור על שמות המוזמנים - דבר שמבטיח שלפחות אזכור חלק מהשמות.
ראוי להבהיר שאיני עוסק כאן במקרי תחלואה דמנטים כגון אלצהימר טפו טפו...שלצערנו גם הם קיימים בהיקף לא מבוטל ככל שהגיל עולה, אלא במקרים של ירידה הדרגתית ביכולת הזיכרון שבאה עם הגיל.
כמובן שהירידה בזיכרון שונה מאדם לאדם, אך יש מספר דרכים שנחקרו ועשויות לסייע בהאטת ההתדרדרות.
להלן כמה עיקרים:
לאמן את המוח – כפי שאנו נדרשים לאמן את גופנו כדי לשמור על בריאות פיזית, אנו נדרשים גם לאמן את מוחנו. הדרך הטובה ביותר לאימון הינה ללמוד דברים חדשים, לאו דווקא לפתור תשבצים. אני מתכוון למשל ללימוד שפה, נגינה, או אמנות.
מאחר ואנו חברים ב"ידיד לחינוך", הנה דוגמה כיצד אני מנסה לשפר את הזיכרון במקביל לסיוע לתלמידים.
אני מלמד אנגלית ומתמטיקה את תלמידי כיתות ה', ו', הגם שאנגלית אינה שפת האם שלי ואפילו לא שפה שניה, אלא שפה שלישית. כאשר אני מלמד, הדבר דורש ממני להזכר במילים שידעתי ונעלמו אי שם בתחתית הזיכרון, או שאף פעם לא היו שם. מטבע הדברים נוצרים מצבים פחות נעימים, כאשר תלמיד שואל אותי לתרגום של מילה מסוימת מעברית, ואיני זוכר או איני יודע. אז אני מבקש את סליחתם, ומחפש בסמארטפון את המילה הרצויה. במצבים אלה אני מנצל לחיוב את גילי, ומסביר להם שבגיל של סבא יש דברים ששוכחים, והתלמידים מקבלים זאת לרוב בהבנה.
בנושא של לימוד דברים חדשים, יש גם אפשרות לשנות באופן יזום רוטינות פשוטות כגון: אם אנו ימניים, סביר שאנו מצחצחים את השיניים ביד ימין, אז ננסה מעת לעת לצחצח ביד שמאל. בהתחלה זה יהיה קשה יותר, אך אט אט נלמד.
ממשקים חברתים - במחקרים רבים נמצא שממשקים חברתיים פעילים, הכוללים שיחות, החלפת דעות וכיוצא בזה, תורמים למוח ולא פחות לאיכות החיים.
פעילות גופנית לסוגיה מספר פעמים בשבוע, שתזרים דם לחלקי גופנו כולל לתאי המוח האפורים שלנו.
אוכל בריא וטבעי ופחות מזונות מעובדים - כולנו יודעים כבר שכך יש לנהוג במטרה להקטין את חשיפתנו למגוון מחלות קשות, כולל מחלות לב, סרטן, סוכרת ועוד. מתברר שהנחיות אלה חשובות לא פחות כדי לשמור על בריאות המוח.
יש עוד מגוון הצעות לחיזוק המוח בבוקר, שאיני בטוח מה תוקפן המדעי, אך אם לא יועילו, הרי גם לא יזיקו כגון: שתיית מים בבוקר באופן קבוע, וכך גם סידור המיטה לאחר שקמנו, מקלחת צוננת, וניסיון לזכור חלומות שחלמנו. לעניין החלומות, רובנו חולמים, אך מהר מאד לאחר היקיצה, החלום מתאדה ואיננו זוכרים דבר. ניתן ממש מיד לאחר היקיצה להיזכר בחלום ופרטיו, ואז נגלה שבנקודת הזמן הזו, אנו זוכרים די הרבה פרטים. לאחר פרק זמן נוסף, אפשר לנסות להיזכר שנית בפרטי החלום. ברור שלאחר שעות נזכור הרבה פחות, אך לאחר מספר תרגולים נגלה, שיכולתנו לזכור את החלומות משתפרת.
במקביל ממה ראוי להימנע או לפחות לצמצם?
תרופות מסוימות - לדוגמה, נטילה ממושכת של תרופות הרגעה או שינה, עלולות לפגוע בזיכרון. כמובן שאין לראות בכך המלצה להפסיק לקחת תרופות למי שנדרש להן.
מתח וחרדה מתמשכים עלולים לפגוע בזיכרון.
מחסור מתמשך בשעות שינה – גורם לתחושת עייפות בשעות היום, ולחוסר ריכוז.
שתית אלכהול מרובה, גורמת לטשטוש וגם יותר מכך.
מעניין לציין מחקר שנעשה בנזירות שהלכו לעולמן בזקנה טובה וצלילות יפה. התברר שרבות מהן המשיכו לתפקד היטב מנטלית, למרות שסבלו ממחלת אלצהיימר מתקדמת, לאחר שחלקי מוח אחרים למדו לתפקד במקום אילו שנפגעו.
מחקרים נוספים שנעשו בשני העשורים האחרונים מצביעים על כך שניתן אפילו לפתח ולשפר יכולות מנטליות מסוימות בגיל מבוגר.
כמובן שהרשימה שהעליתי כאן אינה מלאה וכל מי שהנושא מעניין אותו יכול למצוא הרבה כתבות ומאמרים העוסקים בנושא.
ידידת פייסבוק שלי מקניה העבירה לי לאחרונה מספר מילים בסיסיות בסוהילית. עשיתי מאמץ לא מבוטל לזכור כמה מהן ואף אחת לא נשארה לי בזיכרון או שנשארה ואינה בת שליפה (וואו כמה שזה מתסכל). אז נכנסתי כעת לרשימה שהעבירה לי ואני אומר לכם נקופדה – אוהב אתכם.
להתראות.