הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
הקַטָּרִים החדשים –להתבגר בכפר נוער, מאת: רחלי פוקס משקובסקי
כמה סדנאות ומפגשים של פעילי "ידיד לחינוך" בכפר הנוער עיינות - פיסת הסטוריה פסטורלית, גרמו לנו לרצות לדעת יותר על המקום
נעם שפר לא רצה לעסוק במה שעסק אביו – ניהול כפר נוער. אבל זה בדיוק מה שהוא עושה מזה 17 שנים. הוא מנהל את כפר הנוער עיינות, הממוקם על יד נס ציונה. נעם נולד במושב קדרון, ובהמשך עבר עם המשפחה לכפר גלים – כפר נוער בחיפה, אותו, כאמור, ניהל אביו. לימים למד מדעי המדינה, ייעוץ ארגוני כתואר שני, עשה תעודת הוראה וקורס של מנהלי בתי ספר.
עיינות הוא כפר נוער – אחד מכמה עשרות הפזורים בארץ. הוא בבעלות נעמ"ת, ושייך לאגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך. המקום הוקם בשנת 1930 כמשק פועלות, ועם קום המדינה הוסב לכפר נוער. בעיינות לומדים 350 תלמידים מכתה ט עד יב', בהם 250 תלמידי פנימייה. הילדים מחולקים לקבוצות על פי גילם, בכל קבוצה כ - 30 חניכים. כל קבוצה מלווה על ידי צוות מקצועי, הכולל מדריך ומדריכה בוגרים ושני מתנדבי שנת שירות, בת ובן, המייצגים מודל משפחתי. הם חיים בבית משותף והצוות מלווה את החניכים לכל אורך היום. מנהל הפנימיה וצוות העובדים – 30 משפחות – מתגוררים בפנימייה. המגורים של הקהילה החינוכית במקום הם חובה. נעם אומר שזהו התפקיד היחיד המצריך מגורים משותפים של המנהל ועובדיו!
הייחוד של עיינות הוא בכך שכל ילד בגיל המתאים שרוצה בכך, יכול להתקבל. אין אזור רישום. מתקבלים גם ילדים מחו"ל. לומדים בו כ - 75 ילדים מ - 23 מדינות (!) כולל הודו. כולם במסגרת פרוייקט "נעלה" – הורים עולים בעקבות הילדים. ילדים אלה לומדים שנה במסגרת אולפן, ובהמשך עושים בחינות בגרות. ייחוד נוסף המשותף גם לכפרי נוער אחרים הוא מרחבי הלמידה הנוספים לכתה. הילדים לומדים גם מעבודתם בענפים השונים. החוויה הלימודית היא יותר נרחבת. אחת המגמות היא תזונה. הילדים לומדים חמש יחידות במטבח לימודי, הכולל מאפיה שמייצרת לחם לשימוש הכפר כולו. ענף מעניין נוסף הוא המסבנה בו מייצרים מוצרי קוסמטיקה שונים. בעבודה בענף זה משתתפים ילדים מבתי ספר לחינוך מיוחד, המגיעים מחוץ לכפר, ומטרת השיתוף היא להרגיל את ילדי הכפר לסייע לילדים שזקוקים לכך.
ישנם ילדים שעובדים במשק החי. אחדים מטפלים בסוסים מיניאטוריים. אלה משמשים כחיות מחמד, ואולם בעתיד ישנה אפשרות להכשיר אותם כסוסי נחייה לעיוורים. דבר זה כבר קורה בחוות בארה"ב. בימים אלה, מבשר נעם, נולדה שם סייחה חדשה. יש גם עדר של אייל נקוד (במבי בלשון העם). כל תלמיד מחוייב בשלוש שעות עבודה בשבוע. גם חדר האוכל נחשב לענף, ומופעל על ידי תלמידים. בסיור בכפר שנערך למתנדבי המטה של העמותה לפני פסח, בעת ארוחת הצהריים, ניתן היה להתרשם מעבודתם המיומנת של הילדים בחדר האוכל. בנוסף עומדים לרשות הילדים חוגים רבים בשעות אחה"צ.
מאין מגיע התקציב לכפר הנוער? כ - 85 אחוז מהתקציב ניתן על ידי משרד החינוך. את השאר יש לגייס מתרומות ("לא קל", אומר נעם) ומפעילות חינוכית. אחת הפעילויות היא המוזיאון. בשטח הכפר הוכשר מבנה, ששימש בזמנו כרפת, למוזיאון היסטורי המספר את סיפורו של משק הפועלות. הופתענו לשמוע, שהמקום משמש גם כבית מדרש למכינה הקדם צבאית "אדרת", שחבריה מתגוררים בסמוך בשטח הכפר. חניכי המכינה, 46 בחורים ובחורות, חילוניים ודתיים, עובדים עם חניכי כפר הנוער. לדוגמה, חניכי המכינה מפעילים בכפר מעין תנועת נוער. המוזיאון פתוח לקהל בשעות שחניכי המכינה אינם בבית המדרש.
בזמן שהמתנו לסיור במוזיאון הייתה לנו הפתעה נוספת. המון טווסים מסתובבים על מרחבי הדשא, מקשטים אותו בצבעיהם המרהיבים, ומשמיעים כעין צרחות מפעם לפעם. גם הטווסים הם דיירים במקום המופלא הזה. נעם אומר שהם ציפורים, ועל כן אינם זקוקים לטיפול. בלילות הם ישנים בין ענפיהם של ארבעה עצים מסוימים.
"בעת הקמתם, לפני למעלה ממאה שנה", אומר נעם, "כפרי הנוער היו הקטר של המדינה מבחינה חינוכית. כיום, באופן מעגלי, הם שוב מאד רלוונטיים. כל עולם החינוך מדבר בימים אלה על חינוך הוליסטי, כי ברור כיום, שהלוח והגיר מיצו את עצמם. כאן מפעילים מתודות חדשות. החדשנות בחינוך היא פה מתחת לאף. החינוך ההוליסטי בכפר נוער יכול לתת תשובות לכל אתגרי המדינה, אם זה שילוב קהילות, שחקני ספורט או ייצור מדענים. צריך להגדיר מהם אתגרי המדינה."