הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

בואו נשחק – למידה בעזרת משחקים, מאת: צביה טולדנו

מתנדבי 'ידיד לחינוך' בבת-ים זכו ביוזמת הרכזת, שרית אבן זהר, להדרכה יוצאת דופן מצוות המדריכות בפיסג"ה. נושא ההדרכה היה "בואו נשחק". הסדנה הייתה חלק מהפיתוח המקצועי, אותו מובילה שרית.

התחלקנו לקבוצות כשלכל קבוצה מדריכה, שהעבירה את נושא הלמידה באמצעות משחקים.

הרעיונות של למידה תוך כדי משחק נבעו מכמה היבטים:

א. חלק מהתלמידים שאנו עובדים איתם, חוו תיסכולים וכישלונות, תוך כדי רצונם לעמוד בקצב הלמידה של הכיתה.

ב. כשמגיעים למתנדב או למתנדבת, שוב לומדים, אז למה לא לשחק תוך כדי למידה?

ג.  המשחק יוצר אינטראקציה חיובית מהנה, לעיתים מצחיקה, והופ... גם למדנו.

קבלנו רעיונות מאוד מעשיים ומהנים, והכי חשוב, זמינים. בסוף התהליך קיבלה כל מתנדבת ערכת משחקים, שהושקעה בה חשיבה רבה.

המשחקים המופיעים כאן נוסו על ידי בהצלחה עם תלמידים.

משחק היכרות

קודם כל, התלמיד שאנו פוגשים לראשונה, אינו מכיר אותנו, ואנחנו לא מכירים אותו, לכן נערוך היכרות באמצעות משחק. לפנינו יהיה לוח - דמוי לוח כפל, אלא שהוא מחולק למשבצות 6 x 6. בכל משבצת יש במקום מספרים, שאלות שעל התלמיד לענות עליהן ולספר על עצמו. יש לזרוק קוביית משחק פעמיים. נניח שבפעם הראשונה קבלנו 3 ובפעם השנייה קבלנו 5. נבחר במשבצת שהיא מקום המפגש של שתי הקוביות ובה השאלה שעלינו לענות עליה (ראו את הסימון בצילום. השיטה היא כמו בלוח הכפל). כמובן שגם אנחנו נשתתף. ככה התלמיד יכיר גם אותנו.

את הלוח המובא כאן מוצע להעתיק למחשב שלכם, להגדיל לדף בגודל A4 ולהדפיס.

 

הכרת אותיות לכיתה א'

יש לדאבוננו תלמידים שעדיין מתבלבלים בין האותיות או שעדיין לא מזהים את כולן.

1. נצטייד בפלסטלינה ולוח אותיות א-ב. נבקש מהתלמיד להצביע על האות אותה בקשנו ואשר נמצאת על גבי הלוח, ולייצר אותה באמצעות פלסטלינה. אחר כך עליו לנסות לכתוב את אותה האות על גבי לוח מחיק, אבל עדיף לכתוב במחברת, כדי שנוכל לעקוב אחר אותיות נוספות.

2. בשלב יותר מתקדם על התלמיד לנחש אותיות חסרות להשלמת מילה שנבחר. כותבים את האות הראשונה כשהיא מנוקדת, ואת האות האחרונה של המילה. באמצע נשרטט קווים במקום האותיות החסרות. למשל, מחברת נכתוב: מ - - - ת. לתלמיד ניתן 6 ניסיונות: האם יש במילה ב? האם יש בה את האות ח'? וכך הלאה. כשהאות הראשונה אותה ניסה התלמיד לנחש איננה נכונה, כי איננה חלק מהמילה, נתחיל לצייר קו של בית. (לבית 6 צלעות, גג משולש ומתחתיו רבוע ). על כל טעות נצייר קו נוסף של הבית. אם התלמיד לא ניחש שש פעמים ובניתם בית שלם, התלמיד נכשל.
כל ניחוש נכון ייכתב במקום הקו במקום המיועד. הילדים ששיחקתי איתם בחנו גם אותי וניסו לבנות מילה.

3. נביא לשיעור קשיות צבעוניות ומספריים. נגזור את הקשיות בהתאם לאותיות אותן נרצה שהתלמיד יבנה. למשל, צ, ג, או ח. חוץ מהאות ס' כל האותיות הן בעלות קוים ישרים.

 

משחק ללימוד חשבון לכיתה א'

באותו האופן שתיארתי למעלה ניתן ללמד באמצעות הקשיות הצבעוניות גם חשבון – ניקח קשית שלמה שערכה יהיה 10. נסמן בטוש עשרה קטעים שווים שיחד ישלימו 10. חצי קשית תהיה הסיפרה 5 - רצוי בצבע אחר, עכשיו נסמן קטעים שיחד יהיו השלמה ל-5 . קשית נוספת שוב בצבע שלישי נחלק ל 10 קטעים בודדים ונתחיל בהצבת התרגילים 3+5, 10-2 וכו' ראו דוגמא.

 

משחק להבנת הקריאה לכיתות ב' – ד' – סולמות וחבלים

מי לא מכיר את המשחק סולמות וחבלים? הביאו איתכם לשיעור את המשחק. ניתן לתלמיד המתקשה בהבנת הקריאה לקרוא קטע קצר. וכך אומר לו: "אני אשאל אותך שאלות הקשורות לקטע, אם תשיב נכון על כל השאלות, תזרוק קובייה ותתקדם, והיה ואחת התשובות אינה נכונה, אתן לך ניסיון נוסף לאחר שתקרא שוב".

התלמיד מתקדם במסלול והופ.... הגיע לחבל..... "אם תספר לי מהתחלה על מה שקראת תוכל להתקדם הלאה, ואם לא תצליח, אתה פשוט תקרא שוב". אנחנו אף פעם לא נוריד אותו בחבל, תמיד השאיפה היא לתרגל ולהתקדם.

מעניין שבעקבות המשחק, הריכוז בקריאה וההבנה עולים.

אני נוהגת להפיג את המתח שבלמידה עם חמש דקות משחק. בתיק שלי יש תמיד משחקים. זה יכול להיות פאזל של צורות הנדסיות מהן צריך לבנות ריבוע, או למשל X עיגול, הגורם לתלמיד לרצות לנצח אותי, ועוד.

בכל שעור כזה המלווה במשחק, התלמיד אינו רוצה שיגמר.