הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

שרקה מלאכי משהם מגדירה את עצמה כמי שגדלה על ערכי ה"אנחנו". "לא אני, אנחנו" - ערכים שהוקנו לה מילדותה בקבוץ, מאת: טלי בשוראי יצקוביץ

שרקה מלאכי, דמות מרשימה ומעוררת השראה, חולקת את סיפור חייה מלא המעשים הטובים והמשמעות העמוקה להתנדבות בחייה. ילידת קיבוץ גליל ים, גדלה בחינוך המשותף – חוויה, שלדבריה, יצאה ממנה "ללא נזק". ילדותה בקיבוץ עוצבה על ידי ערכי שוויון, שיתוף ואחריות קבוצתית, שהנחילו לה הוריה, שהיו ממייסדי הקיבוץ. אביה, שימש כגזבר הקיבוץ ומורה למוזיקה, ואמה, עסקה באריגה בנול, השניים הטביעו בה ערכים של עמל ומסירות ואהבה למוסיקה. שרקה מנגנת על האקורדיון עד היום באירועים משפחתיים.

כבר מגיל חמש גילתה שרקה את ניצני ההתנדבות. בקיבוץ היא עזרה לחבריה בבית הילדים בלימודיהם. לדבריה, התחושה של "לעשות למען האחר" מלווה אותה מאז ועד היום. חוויות אלו עיצבו את גישתה לחיים, "אני חושבת, שהחוויה הזו הייתה הזרע הראשון שהצמיח את התפיסה שלי לגבי החשיבות של עזרה לזולת".

במהלך השנים הייתה לשרקה קריירה חינוכית מגוונת ומאתגרת. בין השאר עבדה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, תוך שהיא מנהלת פנימיות ובתי ספר בפרדס חנה ובזיכרון יעקב. באחת התחנות המשמעותיות שלה, לימדה עולים חדשים מאתיופיה ומברית המועצות, וסייעה להם להתאקלם בחברה הישראלית דרך לימוד השפה ובעיקר התמחתה בהקניה של כישורי חיים. אחד הסיפורים שנשארו חרוטים בליבה הוא סיפורו של רועי, עולה חדש, שהתקשה בעברית, ובזכות ההדרכה הצמודה של שרקה, הצליח לעבור כיתה. לימים פגשה אותו בתיכון, כשהשגיחה על נבחנים לבגרות, והוא הודה לה על כל מה שעשתה עבורו. בהמשך רועי התגייס לסיירת גולני. כעבור שנים, פגשה שרקה את אחותו, שלמדה בבית הספר שבו היא מתנדבת, וסייעה גם לה. קשרים אנושיים אלו, לדברי שרקה, "הם שמחזקים את תחושת המשמעות בהתנדבות".

 "אני מאמין"

שרקה מגדירה את עצמה כמי שגדלה על ערכי ה"אנחנו". “לא אני, אנחנו” – זהו המוטו שמלווה אותה לאורך חייה. ערכים אלו, שהוקנו לה מילדותה בקיבוץ, ממשיכים להנחות אותה גם כיום. "ההתנדבות שלי מתמקדת בסיוע לילדים המתקשים בקריאה וכתיבה. אני עובדת עם קבוצות קטנות של תלמידים, ומקדישה לכל אחד מהם תשומת לב אישית. למשל, "הייתה ילדה שהתקשתה בהבנת הנקרא, ובסוף היא הצליחה להתבטא ברמה גבוהה והפכה למנהיגה בכיתה שלה, ואף הייתה פעילה במועצת תלמידים. אני עזרתי לה בגיבוש הקמפיין לבחירות למועצה".

בשנים האחרונות, שרקה פעילה כמתנדבת ב “ידיד לחינוך”. היא צברה כבר 15 שנות התנדבות באותו בית ספר. לאחרונה זכתה באות הוקרה ממועצת שהם על התנדבותה ותרומתה, בדגש על קשר ייחודי ואישי עם תלמידים. שרקה מסייעת לתלמידים המתקשים בקריאה וכתיבה, ומספקת להם כלים ללמידה ולהתמודדות עם אתגרים.

במהלך שנות התנדבותה ב “ידיד לחינוך”, פיתחה שרקה קשרים עמוקים עם תלמידים ואנשי צוות. היא מספרת על ילדה שלא הבינה את הקשר בין מה שהיא שומעת למה שהיא כותבת, ואיך הצליחה להביאה לכתיבה חופשית ושוטפת. תלמיד נוסף, שאובחן עם קשיי ריכוז חמורים, מצא את דרכו דרך כתיבת סיפורים אישיים, ששרקה חלקה עמו. הרגעים, שבהם תלמידים מודים לה על השפעתה העמוקה על חייהם, מעניקים לה כוח להמשיך בהתנדבות.

שרקה מצוידת בסבלנות, הקשבה ובעיקר מתאימה את עצמה לצרכי התלמידים. היא מצליחה לעורר בהם אמונה ביכולותיהם ולסייע להם להתקדם. היא גם ייסדה פרויקטים רבים בקהילה, כגון תוכניות להדרכת "זהירות בדרכים" בגני ילדים, וכן ניהלה חוגים וקייטנות המיועדות למאות ילדים. "תמיד חיפשתי דרכים לגעת בחיי הילדים ולתת להם כלים להצלחה", היא אומרת בסיפוק. התנדבות היא חלק בלתי נפרד ממני". לדבריה, היא רואה בהתנדבות לא רק נתינה, אלא גם קבלה. הקשרים האישיים שהיא יוצרת עם תלמידים, סיפורי ההצלחה שהם מביאים, והיכולת להשפיע על חייהם, מעניקים לה תחושת הגשמה שאין שנייה לה ."אני מאמינה שעזרה לזולת היא חובה מוסרית, והיא גם מתנה שמחזירה סיפוק אדיר". אחד הרגעים המרגשים בשבילה הוא כשילד מסיים שיעור ואומר לה: “היה לי כיף”.
סיפור חייה של שרקה הוא עדות לכוחה של הרוח האנושית וליכולת של אדם יחיד להשפיע על חייהם של רבים.