הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

"כל חיי הבוגרים עסקתי בשירות למען המדינה" – ראיון ראשון עם אורי פרג מנכ"ל העמותה לאחר חצי שנה בתפקיד

השתתפו בראיון: נחום נוימן, יורם לשם, רחלי פוקס משקובסקי וריקה שפרינצק

בצהרי יום קיץ חם, הביל ודביק, התכנסנו במשרדי "ידיד לחינוך" בגבעת שמואל לראיון אישי ראשון עם אורי פרג, המנכ"ל הנכנס. הריאיון התאפיין באווירה חמה, לבבית ובלתי פורמלית, והתקיים כחצי שנה לאחר שאורי נכנס לתפקיד, זמן שאיפשר לו ללמוד את הפעילות ולגבש מישנה סדורה.

אורי שלום, ותודה שקיבלת אותנו לראיון. לפני שנצלול לנבכי הפעילות של "ידיד לחינוך" ספר לנו מעט על עצמך

אני בן 57 יליד חולון, ומתגורר באורנית עם אשתי ושלושת ילדי. לאחר השירות הצבאי למדתי מדע המדינה באוניברסיטת תל אביב ותוך כדי הלימודים התגייסתי לשירות הביטחון הכללי. .בשב"כ שירתתי במגוון תפקידים וגם למדתי לימודי תואר שני. פרשתי מהשירות לפני כ 8 שנים. העדפתי כקריירה שניה ללכת לתחום של העשייה החברתית והצטרפתי לעמותת אתגרים, העוסקת בהעצמת אנשים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי,. כמשנה למנכ"ל. לפני כחצי שנה הגשתי את מועמדותי לתפקיד המאתגר של מנכ"ל "ידיד לחינוך", ולשמחתי הועד המנהל של העמותה הביע בי את אמונו ונבחרתי לתפקיד.

אנו מניחים שכבר גיבשת לעצמך חזון לעמותה ויעדים עיקרים, האם תוכל לפרט?

ראשית אני מאמין ומחוייב לחזון של העמותה כפי שנקבע על ידי דור המיסדים והועד המנהל. יש בי הערכה רבה למייסדים משה רביב ודינה בנקלר ז"ל על החזון שכיום נראה מובן מאליו, אך בזמנם הוא היה לא פחות ממהפכני ופורץ דרך. קודמי, נמרוד אקרמן, הפך את הרעיון למציאות של עמותה גדולה, מקצועית ומבוססת, יחד עם הצוות הנפלא, המקצועי והמחויב של העמותה וכל מתנדבי המטה, שבלעדיהם לא נוכל לבצע את פעילותנו היומיומית.

ועכשיו, לשאלתכם! אני רואה לנכון בעת הזו להוסיף את הנדבכים והיעדים הבאים:

1. הרחבת היקף הפעילות של העמותה.

2. הבאת העמותה ופעילותה לתודעה ציבורית רחבה.

3. שיפורם והרחבתם של בסיסי התמיכה והמימון של העמותה.

בראייתי, "ידיד לחינוך" הוא מקום מפגש ושיתוף פעולה בין שני משאבים לאומים מובילים:

המשאב הראשון הוא ילדי ישראל וחינוכם, והמשאב השני הוא אוכלוסיית הגימלאים במדינה. מפגש נכון של שני המשאבים האלה מאפשר לגימלאי לחזק ולבנות את התלמיד, ואילו התלמיד מעניק לגימלאי עשייה ותחושת ערך.

ברשותכם ארחיב מעט בכל אחד מהיעדים האלה.

הרחבת פעילות העמותה

תקופת הקורונה שיבשה את פעילות העמותה מאחר ולא התאפשר למתנדבים להגיע לבתי הספר, וגם בהמשך היו כאלה שחששו לחזור. כתוצאה מכך הצטמצם מספר המתנדבים הרשומים לכ 3000 מתנדבים, מתוכם כ-2200 פעילים ועוד כמה מאות בשלבי קליטה וחזרה מהקפאת פעילות.

ברור לי שהפוטנציאל שלנו הוא הרבה יותר גדול. כיום אנו פועלים ב 45 ישובים בעוד שיש בארץ 256 רשויות מקומיות. כרגע נעשית פעילות ובחינה של כניסה ליישובי הדרום, כולל במגזר הבדואי, באזור בית שמש, וגם בטייבה ובמגזר הערבי בכלל.
אני מגדיר כחזון, מצב בו כל גימלאי שיהיה מעוניין להצטרף לפעילות שלנו, יוכל לעשות זאת ולא יוגבל בכך שאין פעילות בישוב בו הוא גר.

תודעה והכרה ציבורית רחבה

אני מעוניין להגיע למצב בו האזרחים ידעו מי זו עמותת "ידיד לחינוך" ומה פעילותה. אני מניח שעצם הרחבת הפעילות והגעה לקהלים חדשים, יתרמו לכך. אני רוצה להגיע למצב בו כמו שאומרים: "יד שרה" או "עזר מציון" ויודעים מה הן ומה הן עושות, כך יהיה גם עם "ידיד לחינוך".

הרחבה וביסוס של בסיסי התמיכה והמימון

הרחבה של היקף הפעילות תחייב בין היתר גם הרחבה וגיוון של בסיס התמיכה והמימון.
אנו נשענים כיום בעיקר על המימון של משרד החינוך, קרן גוטסמן וכן גופים נוספים. זו הזדמנות מצוינת להודות לכל שותפינו לדרך, וביחוד לקרן גוטסמן, שבזכות תמיכתם מתאפשרת פעילותנו.
במקביל, אנו בוחנים דרכים להרחיב את מעגל המשרדים הממשלתיים שיתמכו בנו, כמו המשרד לשוויון חברתי, משרד הרווחה ומשרד הבריאות.

חשוב לי לציין, כי מלבד התמיכה הכספית של משרד החינוך, אנו עובדים מול האגף לתומכי הוראה שבמשרד, בראשותה של פרי עראמי אדרי. האגף מגלה קשב לצרכים שלנו ושיתוף הפעולה הדוק וטוב.

ערוץ נוסף אותו אנו מקדמים הוא "עיגול לטובה". הצטרפות המתנדבים שלנו למיזם, תוכל גם היא לסייע להגדיל את בסיס התמיכה של העמותה.

כמובן שאנו בוחנים גם אפשרויות מול המגזר העיסקי והמועצות המקומיות.

האם יש לדעתך מקום למדוד כמותית את התרומה של פעילות העמותה?

לדעתי, מדידה כזו יש לה מקום גם אם אינה פשוטה. קשה למדוד את התרומה לתלמיד. לדוגמה, אם תלמיד שקיבל סיוע ממתנדב במהלך שנת הלימודים, שיפר את הישגיו בלימודים, כיצד נוכל לבודד זאת ממשפיעים אחרים?

ראוי להזכיר שב 2019, לפני הקורונה, הוכן דו"ח מקיף על ידי חברת הייעוץ BDO שבחנה את תרומת "ידיד לחינוך" למשק הישראלי.
בשנת 2019 נחשף, כי פעילות העמותה תורמת משמעותית למשק הישראלי, ושכל שקל אחד שמושקע בפעילותה של "ידיד לחינוך" מניב תרומה של כ-9.6 שקלים למשק: כ-7.2 שקלים בתחום הבריאות, כ-1.7 שקלים בתחום החינוך וכ-0.7 שקלים בתחום הפנאי. במונחי פריון למשק, מדובר במיזם שמפיק פי 10 מההשקעה בו, והוא נוגע בחייהם של עשרות אלפי ישראלים – גמלאים וגמלאיות, תלמידים ותלמידים, מורים ומורות, בכל הארץ, והפעילות שלו עוד צפויה להתרחב..
בימים אילו אנו מקבלים מענק שישמש לביצוע מחקר שיבחן את תרומת ההתנדבות בעמותה לאוכלוסיית הגימלאים.

מה דעתך על לימוד באמצעים מקוונים דוגמת זום?

כידוע, בתקופת הקורונה חלק גדול מהלימוד עבר לזום. העמותה, תוך הסתגלות מהירה ומרשימה למצב החדש, השתמשה בזום הן כסיוע של מתנדבים לתלמידים ללמידה מרחוק והן כערוץ לפיתוח וטיפוח המתנדבים. כיום, עם הסרת המגבלות, בבתי הספר ובמשרד החינוך מעדיפים לחזור לקשר הפרונטלי בין המתנדב לתלמיד, ולא מעוניינים כמעט בתכנים שמועברים בזום. אישית אני מעריך שעם הזמן המטוטלת תנוע בחזרה למרכז, ויווצר מודל היברידי שישלב לימוד פרונטלי עם לימוד מקוון.

ולבסוף, האם תרצה להוסיף משהו לסיום?

כן, אני מודה על הזכות שניתנה לי להיות חלק מהמקום והעשייה שלו. אני מרגיש שאני נמצא במקום בו אנו יכולים לתרום לרווחתם של אלפי גימלאים, ולא פחות מזה לעתידם של ילדי ישראל.

כל חיי הבוגרים עסקתי בשרות למען המדינה וגם כעת אני גאה להיות חלק מארגון שמנסה להפוך את מדינת ישראל למדינה טובה יותר לאזרחיה הוותיקים ולדור העתיד שלה. לכולנו!

קיבלתי פיקדון יקר ערך, עלי להמשיך את העשייה החשובה הזו ולתרום את חלקי.

אני מבקש לברך בשנה טובה את כל שותפינו לדרך, את הועד המנהל בראשות הגב' לאה רוזנברג, שמתווה את הדרך, את הצוות, הרכזות וכמובן כל המתנדבים שהם ורק הם "ידיד לחינוך".

נאחל לכולנו שנת פעילות טובה, פורייה, הרבה בריאות, אושר ורק טוב.