הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
ספריית ביה"ס "איינשטיין" ביבנה והמתנדבת איריס אייזנברג - מאת: אסתר אבני
אמנם נושא הספריות בבית הספר לעיתים נידחק מעט הצידה והן לא תמיד פעילות בכל בית ספר בשל מצוקת מקום במרחב הבית ספרי, אך יש מקומות בהם יוזמה מקומית ושיתוף מתנדבים מ"ידיד לחינוך" מביאים את הפעילות בספרייה להישגים מרשימים ביותר.
אחת מהן היא איריס אייזנברג, מתנדבת "ידיד לחינוך" ביבנה, שפיתחה את נושא הספרייה הבית ספרית, והפכה אותה לגורם משפיע על בית הספר כולו.
בעיר יבנה יש אוכלוסייה צעירה, שגדלה ומתפתחת מאוד בשנים האחרונות. דיקלה, המנהלת הקודמת של בית הספר "איינשטיין" בו מתנדבת איריס, פנתה לרשויות לעזור בהקמת ספרייה בבית הספר. היא קיבלה עזרה גם מהורי התלמידים שתרמו להעשרתה בספרים מעבר למימון הרשויות. הספרייה בבית הספר מורידה עול מהורי התלמידים ומייתרת את ההליכה לספריה העירונית. לכן זה גם רצון ההורים שספריית בית הספר תפעל ותהיה עשירה בספרים ומגוונת בתוכנם.
בתכנון מבנה הספרייה ותפקודה נעזרה המנהלת באיריס. הספרייה נבנתה כך, שהיא נגישה לתלמידים הצעירים ועשירה בספרים ומגוונת בתכנים.
תפקידה של המנהלת היה ביישום הרציונל של: ילד קורא הוא ילד שיודע ללמוד, ולכן יש לתת לו כמה שיותר הזדמנויות להגיע לספריה ולקרוא.
המנהלת דרשה מהמורים והמורות להקצות בכל בוקר את 15 הדקות הראשונות לקריאה. לכל כיתה נקבעה שעה שבועית להחלפת ספרים בספריה. כיתה א' נכנסת לספריה בתחילת השנה, כדי לשמוע סיפור מפי הספרנית המתנדבת. כל תלמיד, בהתאם לקצב התקדמותו ביכולת הקריאה, ניגש בהמשך עצמאית למדף המיועד לכיתתו ובוחר ספר.
ליטל, המנהלת החדשה, תומכת גם היא בכל פעילויות הספרייה וההתנדבות.
איריס, המתנדבת, הרחיבה את פעילותה מעבר להשאלת ספרים גרידא. היא איפשרה לתלמידים שלא מצאו ענין בהפסקה, להיכנס לספרייה ולקרוא בספר. היא המליצה בפני תלמידי הכיתות הגבוהות להתנדב ולהיכנס לכיתות א' בהפסקת האוכל ולקרוא בפני התלמידים סיפור קצר בזמן שהם אוכלים.
כשניגשה אליה מחנכת של כיתה ד' וביקשה עזרה בפתרון בעיית הבנת הנקרא שנתקלה בה אצל תלמידיה, הקימה איריס מועדון קריאה. תלמידי הכיתה התבקשו להיות לעזר לספרנית ובתמורה הם ייקראו "נאמני ספריה". תלמיד כזה מועסק בספריה למשך שעה אחת בשבוע כ"עוזר – ספרנית". הדבר מתבטא בכך שהוא צריך להמליץ מניסיונו האישי לילד שמתלבט לבחור ספר מתאים, ואחר כך לערוך את תהליך ההחלפה במחשב הספרייה. בהמשך ביקשה איריס מתלמידים לכתוב המלצה על ספר שהם קראו. את המלצות התלמידים תלתה על לוח בספריה. מספר ההמלצות שהלך וגדל הביא אותה לפתוח קלסר של המלצות. כך עודדה את התלמידים להביע את תחושותיהם בעקבות ספר שקראו.
לכיתה כולה הציעה איריס פעילויות מעבר לקריאת הספר, כמו למשל, להקשיב להרצאה בנושא המופיע באחד הספרים המועדפים עליהם (מי היה הראשון שכתב ספר קומיקס, הרצאה בנושא הסחטנות בעקבות הספר: יומנו של חנון), או לצייר בעקבות קריאת ספר אהוב ומענין במיוחד. מחנכת הכיתה ציינה, שבעקבות הפעילות ראתה התקדמות אצל התלמידים בהבנת הנקרא.
איריס מציינת שכאשר היא מכינה רשימה לקניית ספרים חדשים, היא שואלת את התלמידים מה הם מעדיפים, ומתחשבת ברצונם. השותפות בבניית התוכן של הספרייה, מחזקת את הקשר בין התלמידים והספרייה, ומביאה להישגים גבוהים אצל התלמידים.
זו דוגמא אחת לשיתוף פעולה ביוזמה מבורכת של מנהלת ומתנדבת "ידיד לחינוך " בפיתוח משאב בית ספרי לטובת כל תלמידי בית הספר ובשיתוף כל צוות בית הספר.
כן יירבו!