הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

התפתחויות מעניינות במיזם Start Talking באזורי ברוש ואלון - מאת : צביה טולדנו וריקה שפרינצק

בתקופת הקורונה התפתח ב"ידיד לחינוך" מיזםSTART TALKING  שהתקיים בזום או בטלפון, ובו תרגלו מתנדבים יודעי אנגלית את השפה עם תלמידים. כעת, כשהקורונה כבר אינה במרכז, רוב בתי הספר והתלמידים אינם מעוניינים להמשיך על פי המתכונת הזו, ולכן המיזם התפתח לכיוון אחר. הוחלט כי כל אזור של העמותה יוביל את הנושא לכוון המתאים לו על פי הצרכים של בתי הספר ויכולות המתנדב. אזור המרכז (ברוש) ואזור הצפון (אלון) הלכו לשני כוונים שונים אליהם נתייחס כאן.

באזור ברוש פועלת תכנית העשרה למתנדבים, Having Fun with English שמהותה מתן הדרכה למתנדבים, העובדים עם התלמידים בשפה האנגלית. המטרה היא לתת לאותם מתנדבים כלי עזר לעבודתם באמצעות כרטיסיות. ההדרכות מתקיימות באופן פרונטלי ולא בטלפון או בזום. אהובה קלמן, מובילה את המפגשים כמתנדבת מטה אזורי של אזור המרכז לפיתוח תחום האנגלית. אהובה הייתה בין השאר מדריכה  להוראת אנגלית במשרד החינוך.

במיזם יש גם שימוש בפיתוח שעשו בתקופת הקורונה שלוש מתנדבות שהיו  לפני פרישתן מורות לאנגלית: אהובה קלמן מאזור ברוש, רחל גלילי מאזור הצפון, ויעל דבי מאזור השפלה. הן בנו  תוכנית מסודרת, הנעזרת בכרטיסיות, כשכל אחת קבלה על עצמה תחומים או נושאים מסויימים, שסביבם יתנהל השיעור, תוך הצגת שיח ושאלות מאותו תחום, כמו למשל: מי אני -  I AM, המשפחה - Family, שעות פנאי  ותחביבים – Hobbies ,Free Time – ראו דוגמאות.

 

כדי ליצור אצל התלמידים עניין, גם נשלפו מהאינטרנט מספר משחקים.

אהובה עורכת  מפגשים  עם מתנדבות על פי הזמנת הרכזים ומנהלי האזורים. בינתיים התקיימו מפגשים באולמות פיסג"ה בפתח תקווה ובהרצליה. למתנדבות הוסברה שיטת העבודה עם התלמידים בדגש על שיח לבבי ונעים. אהובה ממליצה על שיח עם שני תלמידים על מנת ליצור דיאלוג (בקבוצה גדולה יותר האפקט, לדעתה, אינו יעיל). כל מתנדבת מקבלת ערכה של כרטיסיות, מחולקות לפי רמות: יסודי, וחט"ב, אשר הודפסו ועוצבו בצורה ידידותית מלווה באיורים מתאימים.
לשאלה, האם רק מדברים ובכלל לא כותבים? עונה אהובה: "לרוב עוסקים בשיחה. המטרה היא דיבור באנגלית בצורה שוטפת, נכונה ובמבטא ברור ונכון, תוך הגדלת אוצר המילים, ולכן אנחנו לא רוצים להתעכב על טעויות כתיב או בעיות דקדוק. זו אינה המטרה".

העבודה נעשית מול כיתות ה' ו' ביסודי וגם בחטיבות, כאשר לתלמידים יש ידע בסיסי באנגלית ואפשר כבר לקיים איתם שיחה. "עם תלמידים שרק מתחילים ללמוד את השפה בכיתות נמוכות", אומרת אהובה, "אין טעם לעבוד, כי אוצר המילים והידע שלהם הוא מאד התחלתי".

 יש הוכחות בשטח, שהמיזם מצליח. התלמידים רוכשים בטחון  בשיחה קולחת בשפה האנגלית, ובמילים חדשות שנרכשו. הם מביעים שביעות רצון – כי השיטה נעימה להם ושונה.
מספרת ויויאן יורק, מתנדבת מפתח תקווה: "אני מתנדבת בעמותה כבר למעלה מ- 12 שנה בכיתות ד' ה' ו' בבי"ס "נווה עוז". תמיד עזרתי באנגלית – בשיחה, כתיבה ומשחקים. כששמעתי על המיזם של אהובה התלהבתי ונרשמתי להשתלמות".
"איך התרשמת?" אני שואלת אותה, "אחרי הכל את מלמדת כבר 12 שנים".
"וואו, דבר ראשון שאלתי את עצמי: 'אהובה, איפה היית לפני 12 שנים?' נפתחו בפני אפיקי עבודה שונים, יעילים, כייפים ונעימים. כרטיסיות התמיכה בשפה נעימות, יפות לעין, והכי חשוב יעילות. אהובה מקסימה, וההדרכה נתנה לי המון".

 

באזור הצפון (אלון) קבל המיזם תפנית אחרת. כאן מובילה אותו רחל גלילי, שלימדה 38 שנים אנגלית בחט"ע והכינה תלמידים לבחינות  הבגרות.

עיקר המיזם הוא עזרה לתלמידי יא -יב בהכנה לבחינת הבגרות באנגלית בעל"פ. השיחות נערכות בעיקר בזום או בווטסאפ משני טעמים: האחד, מפני שהמתנדבים החליטו שכך נוח להם יותר, והשני, מפני שגם בחינות הבגרות בעל"פ נערכות היום מול מחשב. השיחות נערכות בשעות אחר הצהרים, כדי שהתלמידים לא יפסידו שעורים.

רחל מדגישה שהשיחות נערכות כדבריה "אחד על אחד", מה שמעודד את התלמיד לדבר בלי להתבייש, שאולי אינו יודע, וכך הוא צובר בטחון עצמי ומרגיש יותר נעים.

המתנדבים בצפון, מספרת רחל, משתמשים גם ב – COBE , זוהי חוברת שהוציא משרד החינוך לקראת בחינת הבגרות בעל"פ מול מחשב. יש בה נושאים שונים, משפטים ואוצר מילים המתאימות לכל נושא. החוברת מסייעת לתלמיד להעשיר את האנגלית שלו ומכינה אותו לשימוש נכון בשפה. 
רחל מספרת שבכיתות הגבוהות התלמידים מאד מעוניינים לשפר את האנגלית שלהם, יותר מאשר ביסודי או בתיכון, פשוט כי מה שעומד בפניהם הוא מבחן הבגרות.
גם כאן יש שימוש בכרטיסיות, אך הן מהוות רק טריגר ומעין עוגן למתנדב, כשהוא חש לעיתים בצורך להישען על משהו בשיחותיו עם התלמיד.
גם רחל מספרת, שהכרטיסיות מדורגות בהתאם לשכבות הגיל ולרמת הקושי, והן מסודרות על פי נושאים שונים, אלא שאצלה הן מותאמות לחט"ע, למשל: ,ARCHAEOLOGY TRAVEL ,SHOPPING.

 

הזום שיש לו כאן הצלחה, מאפשר למתנדב לשוחח גם עם תלמידים שאינם דווקא מהישוב שלו. ישנה למשל מתנדבת מטבעון, שמשוחחת עם תלמיד מטבריה.

כותבת לנו המורה יהודית לין רדזינסקי: "הפרויקט נהדר. הוא מאפשר לתלמידים הלוקחים בו חלק לתרגל את מיומנות הדיבור והשיח. הם לומדים לנהל שיחה, להביע את עצמם בנושאים שונים - אישיים וכלליים, ולהפוך את הדיבור באנגלית לטבעי יותר. הפרויקט גם תורם להעלאת הבטחון העצמי של התלמידים- הם מרגישים שהם יכולים לבטא את עצמם באופן חופשי באנגלית.

השיחות עם המתנדבים מעשירות גם את עולם התוכן של התלמידים, ומאפשרות להם מצד אחד להביא לידי ביטוי את עצמם, ומצד שני ללמוד דברים חדשים מניסיונם של המתנדבים".