הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
אמנות בביה"ס - ירמי לז'ה מתל אביב, גרפיקאי ומעצב, תורם מהידע והניסיון העשירים שלו לכיתות האמנות בביה"ס גרץ - מאת: דורון סוסליק
מהלך על קצות אצבעותי, אני פותח, אט אט, את הדלת לכיתת האמנות בקומה השניה של ביה"ס “גרץ” בת"א. ליד הלוח ניצבים ירמי לז'ה, מתנדב מטעם העמותה, ותהל מאור, המורה לאמנות. הנושא: עיצוב אריזה לדגני בוקר (קורנפלקס). תהל מציגה לכיתה מצגת המתארת את ה"היסטוריה" של עיצוב אריזות קורנפלקס בארה"ב, ובסופה מוסיף ירמי הערות מקצועיות על חשיבותם של "צבעי אוכל" מול צבעים המשמשים לסניטציה והיגיינה, ואת חשיבות בחירת הפונט לשיווק וקידום המוצר על המדף ברשתות המזון.
תרגיל בעיצוב כוסות מנייר לקפה | עיצוב מיכלי פופקורן |
"אני מאוד רוצה לנסות ולהעלות את המודעות בקרב התלמידים לאסטטיקה, לעיצוב מעודן", אומר ירמי. אין מתאים יותר מירמי לביצוע המשימה: בוגר 3 שנות לימוד במכללה הגרפית של הטכניון, 42 שנה מעצב גרפי, מתוכן שימש שנים רבות מנהל אמנותי (ארט דירקטור) במשרדי פרסום מובילים בת"א, שותף בסטודיו לגרפיקה ומעצב באוניב' הפתוחה, ובמט"ח, בנושאי חינוך.
במהלך שנות העיצוב אף עסק ירמי בעיצוב והקמת תערוכות, באיור מגזינים ועיתונים, ובאנימציה. אני מסתקרן לדעת איך הגיע ירמי לעיסוקו הנוכחי כמתנדב ב"גרץ". "אירית רימון, רכזת המתנדבים באיזור ת"א, עזרה לי "להתלבט", הוא אומר, "ודחפה אותי להתנדב".
"בגרץ" קפצו על ההזדמנות, וקיבלוני בזרועות פתוחות. 'שידכו' לי את תהל - ממש נפש תאומה שלי. אנחנו חולקים אותה אהבה לאמנים, להומור ואף למוזיקה"... ג'אז, אם מישהו תוהה. "תהל פתחה בפני ירמי את כיתת האמנות על מנת שיתרום מהידע והניסיון העשירים שלו. כמשלימה דברי ירמי, מצביעה תהל בשיחתנו על "האמנות כמעצבת חברה". כבר מס' שנים היא עוסקת בהוראת אמנות לילדים. "זה ממלא את כל עולמי בסיפוק רב", היא אומרת בחיוך.
ירמי ותהל - צוות מקצועי ונלהב, דבק בטיפוח, בעיצוב הדימיון והחשיבה היצירתית של כל ילד וילדה... "תערוכות", מוסיפה תהל, "יכולות לתת במה לעיצוב הכישרון שמפתחים תלמידי האמנות, תוך הענקת אמצעי ביטוי של עשיה. מדי פעם לוקחים תהל וירמי את הכיתה לביקור בתערוכות, כמו מוזיאון העיצוב בחולון, ובגלריות בבית האמנים הסמוך לביה"ס.
רישום אשה - אביגיל, כתה ו' |
התלמידים מתיישבים לפני ציורים, או פסלים, ומתבקשים ליצור, לצייר התרשמותם וחוויותיהם ממה שראו. "יש תוצאות מדהימות", אומר ירמי. הוא מראה לי דיוקן-אישה שציירה אחת התלמידות, אחת מתוך כ 5 תלמידות/ם שמקבלים הנחייה פרטנית ברישום. "תסתכל על הבעת הפנים, מרשים", הוא אומר בהערכה בלתי-מוסתרת.
כאמור, המורה תהל מאפשרת, לירמי להביא גם רעיונות משלו: בעצה אחת עם תהל החלטנו לנסות ולאתגר את הכיתה בעיצוב לוגוטייפ (סמליל בעברית). קדמה לכך הקרנת מצגת, המתארת מהו לוגו ודוגמאות רבות של לוגויים וסמלי חברות ידועות בארץ ובעולם, וחשיפת התלמידים למעצבים ישראלים כמו דן רייזינגר ועוד. ההצלחה הייתה מעבר למשוער, והחלטנו לצעוד צעד נוסף, ולשלב את הלוגו על אריזה מתאימה לחברה כגון שקיות נייר/פלסטיק או קופסה למוצר. "אין לי ספק" אומר ירמי, שהפרספקטיבה שלהם מתרחבת. בסופו של יום, אין הכוונה להכשיר "ואן גוכים" או מעצבי על, אלא לתת להם טעימה קלה מעולם המקצוע, ולהכין אותם מעט ליום שבו יעשו לביתם.
תרגיל ב"נגטיב | פוזיטיב" - חיתוך והדבקה בגליונות שחור לבן |
ציור בנקודות: פואנטליזם - ציור על גליון בעטי לבד. |