הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
הדרמה בתקשורת – מתי אנחנו השחקנים? - מאת: נחום נוימן
כתבה שניה בסדרה
בכתבה זו נעסוק באותם מקרים בהם אנחנו, הקוראים, הצופים והמאזינים הופכים לחלק אקטיבי של הדרמות שיוצרת התקשורת.
בעבר הלא כל כך רחוק הדרמות הוצגו רק על גבי במות או אקרני הקולנוע. היום במקרים רבים גם הקהל מלוהק לתוך הצגת הדרמה אם במודע ואם שלא במודע. שינוי זה מתאפשר היום בעיקר בזכות טכנולוגיות המדיה המודרניות.
לצורך המחשה והבנה ניקח אירוע תקשורתי מהעת האחרונה, שכוסה בהרחבה בכל אמצעי התקשורת, נבחן אותו לעומקו ונראה כיצד הציבור לוהק לדרמה בלי משים.
לכולנו זכור האירוע מחודש אוגוסט, בו נהרג חייל משמר הגבול בראל חדריה שמואלי ז"ל מירי מחבל בראשו. אין ספק שמדובר באירוע קשה, כואב ודרמטי, בו הצליח מחבל לירות באקדח מטווח אפס בראשו של החייל דרך חרך בחומת המגן, דרכו ביצבץ קצה קנה הרובה שלו. הדרמה הועצמה משום שירי המחבל בראשו של החייל נקלט בזמן אמת בעדשת המצלמה והועבר בזמן אפס לערוצי התקשורת בעולם כולו. בהמשך, כל ערוצי התקשורת והטלויזיה בראשם, מיהרו להלהיט את הדרמה ולראיין את הורי החייל. אילו בכאבם הגדול, תקפו בלשון בוטה ולא מצונזרת את צה"ל ומפקדיו, שר הביטחון וראש הממשלה על אחריותם למחדל הגדול. כמובן שדברים אילו ליבו את הדרמה והביאו קולות להקמת ועדת חקירה והתפטרות האחראים. הארוע כונה אפילו ע"י גורמים מסויימים רצח של החייל תוך התעלמות מהעובדה שהוא נהרג בקרב. בראל חדרייה נאבק על חייו במשך שמונה ימים בהם התקשורת לא הניחה לארוע. היא ליוותה את האלפים שהגיעו לבית החולים לתפילות ולחיזוק משפחת החייל. הכל צולם, והביא אלפים, שאולי אחרת לא היו מגיעים, לבית החולים להתפלל לשלומו של החייל. במקביל, בכל אותם ימים ארוכים מילאו את אולפני הטלוויזיה עשרות מומחים, חלקם מומחים של ממש וחלקם מומחים מטעם עצמם, שניתחו את האירוע, סיבותיו, ההשלכות הצפויות והפעולות בהן יש לנקוט.
הארוע, שהוא לכשעצמו דרמטי, נוצל על ידי התקשורת עוד ועוד.
בראיה מפוקחת, הוריו של החייל לוהקו על ידי הטלויזיה ושאר אמצעי התקשורת בשעת כאבם הגדול, כדי להעצים את הדרמה וגם לומר דברים חריפים שמאוחר יותר גם התנצלו עליהם. גם האלפים שהגיעו לשערי בתי החולים להתפלל, האמינו שהם עושים טוב, כשבפועל הם היו חלק מדרמה מתוכננת ומתוזמרת.
כמובן שגם עשרות המומחים, הפרשנים והמגישים, שגדשו במשך ימים ארוכים את אולפני הטלויזיה ועשרות הכתבים שמילאו מאות עמודים של כתבות, ניתוחים והערכות התפרנסו מהעניין.
נהוג לאמר שבדרמה טובה, האקדח יורה במערכה האחרונה, במקרה זה הוא ירה כבר במערכה הראשונה.
נתבונן כעת בעוד מספר דוגמאות בהן משתפים בפועל את הצופים, הקוראים והמאזינים בדרמה.
למשל תחרות הארויזיון. בעבר חבר השופטים מהמדינות המשתתפות ניקד את השירים, ובהתאם נבחר השיר הזוכה. כיום מאפשרים גם לצופים במדינות להשתתף בהצבעה בזמן אמת ולהשפיע על הבחירה. ברור הוא שהאפשרות שניתנה לקהל להצביע, מעצימה את הדרמה של התחרות.
בתחרות הריאליטי, "האח הגדול" מאפשרים לצופים להחליט את מי להדיח ואת מי להשאיר בתוכנית. אמצעי זה בא בעיקרו כדי להעמיק את המעורבות של הצופים בנעשה, וכמובן להעצים את הדרמה.
ונקנח ברשתות החברתיות.
הרשתות החברתיות מלאות כיום בדרמות, ולכולנו ברור שגם אנו משתתפים פעילים בהן.
זה כולל את הרשתות המובילות: פייסבוק, וואטסאפ, מסנגר, טיקטוק, טוויטר, אינסטגרם, טלגרם ועוד.
כל אחת מהרשתות החברתיות נותנת לנו להשתמש בה ובאפליקציות הנלוות לה בחינם. בתמורה, אנו נותנים לרשת את כל הפרטים האישיים שלנו: תמונות, העדפות ואפילו אהבות שלנו. אנו מספקים לרשת את הדרמות הנדרשות לה, כדי למשוך משתתפים נוספים ובעיקר מפרסמים, מהם הרשת מרוויחה כסף רב. אנו מעלים סירטונים, כתבות וסיפורים, תמונות יפות ובעיקר פייק ניוז, המהווים את אמצעי המשיכה האולטימטיבי לרשתות.
נתבונן לדוגמא בדרמות המתחוללות ברשתות החברתיות בנושא חיסוני הקורונה. רשתות אלה הן כר פורה ונוח לפייק ניוז, כי לא קיימת בהן שום צנזורה על הסיפורים המופצים. נתבונן במקרה בו סופר שהחיסון גורם לאימפוטנציה. במקרה זה ברור שכמעט אף גבר לא יהין לספר שזה קרה לו, גם אם זה היה נכון, ואז מספרים על מישהו אחר שתופעה כזו קרתה לו. ברור שאין ממש בסיפור זה, אבל הפחד בהחלט יכול ליצור אימפוטנציה זמנית אצל כמה גברברים צעירים שקיבלו כבר את החיסון ונכנסו פשוט לחרדה. מה יבהיל יותר גבר צעיר מסיפור על אימפוטנציה? ממש דרמה בהתגלמותה. תוך זמן קצר שיתוף של מאות אלפי עוקבים נתן חיזוק נהדר להחלטתם של רבים שלא להתחסן. זו רק דוגמא אחת מיני רבות, כיצד כל אחד מהעוקבים בעצם פעולת השיתוף שהוא מבצע לידיעה שהתפרסמה, משמש כשחקן פעיל בדרמה המתהווה. הרשתות מליאות בדרמות וככל שבידיעה יש מרכיב קונספירטיבי חזק יותר, הסיכוי שלה לזכות בקהל מאמינים שהופך לשחקן פעיל בדרמה גדול יותר.
חלק מהדרמות האלה מכוונות על ידי בעלי עניין, שמגייסים לטובת הדרמה מובילי דעת קהל, שלחלקם יש מאות אלפי עוקבים, ושכושר השפעתם על השיח והעמדות הציבוריות הינו ענק.
כמשתמשי פייסבוק, אנחנו נוהגים לתת ליקיים, תגובות קצרות ולעיתים גם משתפים דברים שקראנו בהקשר לאירוע מסויים. נדמה לנו שלייק קטן, השפעתו זעירה, אך צריך לזכור שאלפי ועשרות אלפי לייקים ושיתופים, השפעתם רבה על על האירוע.
בכתבה הבאה והאחרונה בסידרה זו נבחן דרכים כיצד מומלץ לצרוך את עודף הדרמות האלה.