הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

ח"ץ – מתופעות הלוואי החיוביות של הקורונה - מאת: הניה קמיר

איך מתכננים רובוט? האם אנו בודדים ביקום? מי היה אלברט אינשטיין? בשאלות אלה ואחרות עוסקת תכנית ח"ץ - "חוקרים צעירים", מיזם שנולד ב"ידיד לחינוך" בשנת הקורונה מתוך הבידוד והניתוק הפיזי מהתלמידים, שנכפה על המתנדבים שלנו.

ד"ר אדריאנה כץ, ביוכימאית וחוקרת במכון וייצמן ומתנדבת העמותה, יזמה הרצאות בזום בנושאים מדעיים שונים לתלמידים בכיתות ז' – י'. היא גייסה מתנדבים מומחים בתחומי מדע שונים, שהסכימו להרצות  בנושאים הקרובים לליבם.

לאחר פיילוט מוצלח בחטיבות הביניים ובתיכונים, הוחלט השנה להרחיב ולמסד את התוכנית. ד"ר אדריאנה כץ בשיתוף שלומית רוט-נבון, רכזת אזור גומא השפלה ב"ידיד לחנוך", יצרה קשר עם הנהלות אשכולות הפיס בישובים השונים, ובנתה תוכנית הרצאות שיינתנו בזום בשעות הבוקר. אדריאנה בנתה מאגר שלם של נושאים, מתוכם יכולים מנהלי אשכולות הפיס או המורים לבחור את הנושאים הנראים להם מתאימים לתלמידיהם. ההרצאות האלה ינתנו אחת לחודש, בה יתחברו תלמידי הכיתה והמורה לזום. כל כיתה תקבל עשר הרצאות בשנה. לכל הרצאה יכולים להתחבר שש כיתות ממקומות שונים בארץ.

לעיתים מבקשים המנהלים להתחבר להרצאות על פי נושאים ואירועים המופיעים בלוח השנה כמו בשבוע החלל הבינלאומי או בשבוע הבריאות.

במיזם הזה משתתפים 25 מרצים שיעבירו  50 הרצאות בנושאים שונים.

המרצים הם מהנדסים, כלכלנים, מהנדסי מחשבים, ביולוגים ופיזיקאים, רובם  מתנדבי "ידיד לחינוך", ומי שלא היה עד עכשיו ומתנדב להרצות, מצטרף לעמותה.

הנה עוד כמה דוגמאות מתוך שלל הנושאים המוצעים:

מושבות בני אדם בחלל -  שיקולים פיזיקליים ואחרים לגבי הקמת מושבות בחלל ומעבר האנושות לחיים מחוץ לכדור הארץ. איך תראה מושבה. איך ניצור חיים דומים לאלו שעל הארץ, ואיך ננצל יתרונות של המושבות החלל.

איך עובדת כיפת ברזל ? מהם עקרונות הפעולה של המערכת, תהליך הגילוי, חישוב מקום האיום במרחב, חישוב מקום הפגיעה.

למה ארכימדס צעק באמבטיה אאוריקה?

עולם המסתורין של צמחים טורפים וצמחים רמאיים. צמחים זקוקים לחרקים להאבקה, ובלעדיהם לא יוכלו להתרבות. הצמח גומל לחרק על שרותי ההאבקה בצוף ובאבקה. אך יש צמחים המרמים חרקים, מפתים אותם בלי לתת תמורה.

סכרת, מערכת החיסון והדם.

דרווין והאבולוציה.

תלמידים יכולים להכין שאלות מראש או לשאול ספונטנית, ויקבלו תשובות מפי המרצה המומחה.

ד"ר אדריאנה כץ מעידה, שלא הייתה לה בעיה לגייס מרצים מתנדבים. כולם נענו ברצון מתוך ראיית החשיבות בהנגשת החומרים המדעיים לתלמידים והרחבת ההתעניינות בקרב תלמידים צעירים, מדעני העתיד.

בתקופה קשה ומורכבת זו, בה אנשים מוצפים במידע שחלקו שיקרי, יש חשיבות עליונה לקרב את הנוער למדע, לחנך את הצעירים לשאול שאלות וללמוד להבחין בין עובדות שנבדקו והוכחו מדעית ובין תיאוריות קונספירציה.