הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
התלמידות ביקשו משרונה שובל שתמשיך ללמד אותן גם בחופש הגדול - מאת: אריה רגב
שרונה שובל, ילידת תל אביב, גרה מזה שנים רבות במושב צפריה, הנמצא במרכז עמק לוד. שרונה נשואה, אם לשתי בנות וסבתא לנכדים.
בהשכלתה היא מזרחנית, בוגרת לימודי ערבית ולשון עברית באוניברסיטת תל אביב. לימים השתלבה בבנק לאומי ובמהלך השנים שעבדה, קודמה לתפקיד מנהלת מחלקה במרכז לסחר בינלאומי של הבנק. עבדה בבנק במשך 35 שנים ופרשה לגמלאות לפני כ-6 שנים.
לאחר פרישתה בקשה לפנות לפעילות התנדבותית ובחנה מספר חלופות. לבסוף, בשל נטייתה לתחום החינוך, פנתה ביוזמתה לפני 4 שנים ל"ידיד לחינוך".
שרונה שולטת היטב בשפה האנגלית. על רקע הצורך הרב בשיפור למידת האנגלית בקרב תלמידים בבתי הספר, הפנה אותה רכז המתנדבים ביהוד, חיים גרנית לשני בתי ספר ביהוד - נוה מונוסון: "רמז" ו"אורנים", כדי לסייע בחיזוק לימודי השפה בשכבת תלמידי כיתות ה'-ו'.
מידי שבוע עם הגעתה לבית הספר הצטרפו אל שרונה 3-4 תלמידים, כדי לחזק את הידע הנרכש בכיתה, וזאת במקביל לשיעור האנגלית בכיתה. שרונה העשירה את ידיעותיהם בתחום ההבעה, ניסוח ודקדוק אנגלי. קבוצות התלמידים היו מורכבות מתלמידים חלשים, שיש לחזק אותם וקבוצות אחרות של תלמידים מתקדמים, אשר רצוי להעשיר את ידיעותיהם. פעילות התנדבותית זו ("משאב חברתי חשוב", בהגדרת מורות בית הספר, הנהלתו, ומערכת משרד החינוך) התקיימה ברציפות עד לפרוץ מגפת ה"קורונה" במרס שנת 2020.
הקורונה כפתה אמנם מגבלות רבות, בין היתר, האפשרות של קיום מפגשים בקבוצה בבית הספר. יחד עם זאת תרמה לחיזוק והעצמה של חלופה אחרת, והיא הוראה-מרחוק באמצעים שונים, בין היתר בטלפון או בשיחת וועידה ("זום"). שרונה יצרה קשר עם חיים גרניט והם החליטו לנסות להעביר שיעורי העשרה והשלמה באנגלית באמצעות הטלפון והמחשב.
בהוראה מרחוק, הן המדריך והן התלמיד עוברים תהליך של שיפור הלמידה, וחשים במהלך הזמן בהתייעלות העברת וקליטת הידע. השיטה מנצלת היטב אמצעים טכניים קיימים וחידושים טכנולוגיים, אולם אין בהם כדי להוות תחליף מלא לשיטה הוותיקה והמוכחת של הוראה פרונטלית.
בחודש יולי 2020 פנו חיים גרניט ושרונה לרכזות ההתנדבות בבתי הספר ולמורות לאנגלית. בתמיכת המורות יצאו לדרך.
המורות הפנו אליה תלמידות מתאימות, ושלחו למייל ולטלפון חומר לימודי בהתאם להתקדמות הכיתה. התלמידות למדו לקרוא את הקטעים ולא להתבייש לקרוא ולדבר באנגלית. היו מחויבות לתהליך ולשיעורים, ואף ביקשו בסוף השנה, ששרונה תמשיך ללמד אותן גם בחופש הגדול. היה שיתוף פעולה מצוין עם המורות והתלמידות. במשך השנה המורות נתנו משובים טובים וציינו את התקדמות התלמידות והשיפור בציונים. התמיכה בהן חיזקה את הביטחון לקרוא לפני הכיתה. גם האימהות של התלמידות העריכו מאד את ההשקעה והעזרה שקידמה אותן.
יש לציין ששיטה זו אינה מתאימה לכל תלמיד. ולראיה, שרונה התחילה ללמד תלמיד בכיתה ו', שכבר לאחר השיעור השני, אימו הבהירה לה , שהשיטה הזו אינה מתאימה לו והוא זקוק למורה, שישב לידו וילמד אותו פרונטלית.
בשנת הלימודים הנוכחית תשפ"ב שרונה ממשיכה ללמד בשיטה זו, באמצעות הטלפון והמחשב, עד שיתאפשר לחזור לבית הספר.
שרונה נערכת לשוב ולקיים מפגשי התנדבות ישירים, עם קבוצות קטנות של תלמידים בעיר יהוד, לשם תגבור והעשרה של הידע של התלמידים בשפה האנגלית.