הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

תכנית STEM בפרוייקט ח"ץ של 'ידיד לחינוך'– שיחה עם ד"ר אדריאנה כץ. – מאת: זאביק שני

השנה מספר המתנדבים מגיע ל־74 (חציים מהנדסים וחציים מדענים) והם מעורבים בפרויקטים שונים במספר רב של בתי־ספר ואשכולות פיס באזור השפלה. הפעילות מתקיימת בכיתות ז' עד יא' כולל בתי ספר ערביים וחרדים.

נכון, כבר כתבנו על פרוייקט ח"ץ בעבר, אבל חובה להדגיש, כי פרויקט ח"ץ הוא "ראש החץ" במערכת החינוך. בעוד שרובנו, המתנדבים וכל המורים, מנסים ל"הדביק" את תוכנית הלימודים של משרד החינוך, פרוייקט ח"ץ של 'ידיד לחינוך' מכוון גבוה, בבחינת מי שמכוון גבוה – יגיע רחוק.

הפרוייקט מתקיים זו השנה החמישית בהובלתה הנמרצת של ד"ר אדריאנה כץ, חוקרת-יועצת, בפועל (וגמלאית בפועל) במחלקה לביולוגיה של מכון וויצמן. היקף הפעילות של הפרוייקט הן במספר בתי הספר שהוא מגיע אליהם והן במספר מתנדבים הפועלים במסגרתו, מתרחב בהתמדה. השנה מספר המתנדבים מגיע ל־74 (חציים מהנדסים וחציים מדענים), והם מעורבים בפרויקטים שונים במספר רב של בתי־ספר ואשכולות פיס באזור השפלה - ׳גומא׳. הפעילות מתקיימת בכיתות ז' עד יא' כולל בתי ספר ערביים וחרדים.

    תלמידים עם ד"ר נורית אייזנברג.

בניגוד לתוכנית הלימודים המובנית ע"י משרד החינוך, הרי שבפרוייקט ח"ץ ניתן דרור לכל מתנדב לבחור את הנושא הקרוב לליבו, שאותו הוא מבקש להנגיש לנוער. האחד, פיזיקאי, יבקש להרצות בתחומו – "מי מפחד מפיזיקה?" האחר, ביוכימאי, ירצה על "אנזימים – המכונות הכי קטנות בעולם". למשל, בבי"ס "קציר" שברחובות מתקיימת כבר שנה שניה פעילות, שעוסקת בבניית דגמים, המבוססים על ממציאים למיניהם – "פיסיקה בראי ההיסטוריה".

אנו חיים בעידן שבו הכל מסביבנו משתנה במהירות ובקצבים הולכים וגדלים. דור העתיד, אלו החובשים היום את ספסלי ביה"ס, יידרש ליכולת אינטגרציה של תחומי ידע שונים ומגוונים. לימודי ה – STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) שמשרד החינוך הגדיר השנה כנושא מרכזי, יקנו לתלמידים את היכולות הללו באמצעות למידה רב־תחומית, ביצוע מחקרים, פיתוח חשיבה ביקורתית ודיאלוג מפרה. לכן, בכך מתמקדת השנה פעילות ח"ץ שבמחוז "גומא". התכנית החדשה, כוללת 13 פעילויות של ח"ץ בנושאים שונים. כל מפגש הוא בן 3 שעות, בהובלת מרצה ושני חוקרים מלווים. המפגש כולל שאלה מחקרית בנושא נתון ותכנון ניסוי שיענה על שאלה זו. לאחר מכן מבצעים את הניסוי, ובסופו מנתחים את תוצאותיו. הנושאים הנבחרים למחקר לקוחים בחלקם מחיי היומיום שלנו – כגון תזונה נכונה, מה קורה לשמרים במטבח? איך מפיקים פיגמנטים שונים, הפקת DNA ועוד.

בנוסף, הוקם צוות של כ־14 פיזיקאים שמעבירים תוכנית ששמה – "קסם הפיזיקה", שמטרתה לגרום לתלמידים לא לפחד מפיזיקה, להדגים, לסקרן ולהראות להם שפיסיקה היא כל העולם שסביבנו.
צוות זה גם יעביר ימי שיא של "אולימפיאדת-חלל" – הרצאות בנושא החלל ועזרה במשימות שהתלמידים מקבלים. הרעיון מאחורי כל הפעילויות האלה היא לעורר סקרנות וחשיבת מדעית.

האמת? אני הסתקרנתי......