הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך


האקטון 2022-3 בראשון לציון ב 3 פרקים, מאת: יורם לשם, מנטור מתנדב במיזם
על ייחודם של מיזמים בעלי חדשנות רעיונית וטכנולוגית בבתי הספר בהובלת מתנדבי "ידיד לחינוך" ועל צוות בנות "אולפנת עלמא" בראשל"צ
1.כתבה שהופיעה בעתון
בסוף חודש אוגוסט 2023 התפרסמה ב"דה מרקר" כתבה על מיזם ישראלי שגייס במצטבר כ-25 מיליון דולר להמשך פיתוח מוצר שמטרתו לסייע לאנשים זקנים בכלל ולבודדים בפרט. המוצר מיועד לספק סיוע וכן להפגת בדידות שרובם חווים. הפתרון מהווה תחליף חלקי למערכת סיעוד, שמשאביה וזמינותה אף פעם לא מספקים את מלוא הצורך בתחום זה (לא רק בישראל)...
הטיפול באוכלוסייה המבוגרת (מעל 70) היא אתגר הולך וגדל בארצות המפותחות בהן תוחלת החיים עולה בהתמדה בזכות הרפואה המתקדמת. כך שמספר הזקנים באוכלוסייה גדל בהתמדה, אבל מסיבות אלה ואחרות רבים מהם נקלעים למצוקה כלכלית, דבר שדורש משאבים הולכים וגדלים משירותי הרווחה. למרבה הצער, אין תקצוב ממשלתי מספיק לשירותים האלה, כך שהפער בין הרצוי ובין המצוי גדל בהתמדה. הבעיה קיימת ברבות ממדינות המערב, וכמובן גם במדינת ישראל, בה חיים הרבה זקנים שמתקיימים מפנסיה זעומה או על קצבאות נמוכות, כך שלמרבה הצער, ישנם הרבה זקנים שסובלים ממחסור כרוני בתזונה נאותה, תנאי דיור ירודים, העדר חימום בחורף, וישנם לא מעטים שידם אינה משגת אפילו לרכוש את כל התרופות להם הם נזקקים.
הנושא הזה הוא לא "סקסי" ולכן בשגרה הוא כמעט ולא נדון במדיה, היות והתקשורת מעדיפה להתעסק בעיקר בנושאים שמגדילים רייטינג.
אבל הצורך קיים ללא כל ספק, ולכן לא מפתיע שחברה מסחרית במיזם שהוזכר לעיל, זיהתה כאן פוטנציאל מסחרי (ואולי היו גם שיקולים הומניים?), ופיתחה מוצר שייתן מענה לצורך הזה, ובכך יוכל במידת מה לקזז את ידם הקצרה מלהושיע של שירותי הרווחה. בארצות הברית היישום נעשה דרך שירותי הרווחה שמדווחים על שיפור של 95%! במדדים שונים של הבודדים!
2."האקתון" 2022-3 - ראשל"צ
בהאקתונים, קבוצות מתחרות ביניהן על מציאת פתרון לבעיה בתוך פרק זמן קצר (24-48 שעות) שבהן הקבוצות מסתגרות במעבדות ועובדות מסביב לשעון. הזוכים בתחרות מקבלים פרסים משמעותיים.
במסגרת "ידיד לחינוך" מתקיים מזה כמה שנים האקטון בחטיבות הביניים בין אוקטובר לפברואר, בכל פעם בעיר אחרת. המפעל הנפלא הזה הוא פרי יוזמתם, הובלתם ועמלם הבלתי נלאה של מתנדבי "ידיד לחינוך": אבי אזרד ואבי ברק (תושבי נס ציונה), ובסיועה של שלומית רוט-נבון, מי שהייתה עד לא מכבר רכזת אזור המרכז בעמותה.
בעונה 2022-3 נערך ההאקטון בראשון לציון ובו התחרו 17 קבוצות, כאשר הנושא היה: "שיפור איכות החיים".
נושא זה מאפשר כר מאד נרחב לרעיונות וליישומים במגוון גדול של תחומים: בבית, בבית הספר, בסביבה העירונית, בחיי הפרט, במשפחה, ובתחומים חברתיים שונים לצעירים ולמבוגרים. הקבוצות המתחרות יכולות להעלות כל נושא שעולה על דעתן ושעונה על האתגר, ובתנאי שתהיה בו חדשנות רעיונית וטכנולוגית. בסיום התהליך, מתקיים יום התחרות – זהו יום מרוכז שבמהלכו הקבוצות מציגות את הפתרון לחבר השופטים ולקהל, ומנסות לשכנע אותם שהפתרון שלהם הוא חדשני, מיוחד, ובעל יתרונות משמעותיים על פני כל דבר דומה שקיים. השופטים בוחרים שבע קבוצות מתוך כלל הקבוצות המשתתפות ואלה עולות לשלב הגמר. הקבוצות עולות על הבמה ומציגות את הפתרון עם כל אמצעי ההמחשה שהכינו. בסיום התהליך נבחרים שלושת המקומות הראשונים, שכמובן זוכים בפרסים שונים.
חבר השופטים מורכב מאנשי מקצוע בכירים בתחומים שונים של מדע, תעשיה וחינוך, וההכרעה נעשית לפי אמות מידה שנקבעות מראש, ואשר מתפרסמות כחלק מ "ספר החוקים" של התחרות. הפעילות מעודדת את נערים/ות לחשיבה יוצרת, להשגת יעדים בתוך
זמן קצר ובלחץ, בעבודת צוות מתואמת, תוך מימוש ערכים אישיים וחברתיים כאחד. הפרסים לזוכים הם הביטוי החיצוני והמיידי של תוצאות התחרות. אבל, התהליך עצמו הינו חוויה לימודית לא שגרתית, שמאפשרת לבני הנוער לרכוש יכולות ומיומנויות שקיימות במידה מועטה בלבד (אם בכלל) במערכת החינוך. יכולות אלה יעמדו לזכותם/ן להמשך הלימודים, ומן הסתם גם בהמשך החיים.
הם לומדים לעבוד בצוות, בו כל אחד יכול להביע את דעתו, להקשיב ולכבד דעה אחרת, ללמוד לשכנע שהרעיון שלך יותר טוב, או לחלופין, להשתכנע ולקבל את דעתו של האחר. חשיבה פתוחה ורחבה בסיעור מוחות שבו כל חברי הקבוצה מעלים רעיונות רבים. בהמשך, הם מנפים חלק מהרעיונות בתהליך מובנה של טבלת החלטות, עד שהם מגבשים החלטה מהי הבעיה אותה הם רוצים לפתור. אחרי הגדרת הבעיה, בתהליך קבוצתי דומה לנזכר לעיל, הם מגבשים את הפתרון שעליו יעבדו ואותו יציגו בתחרות.
בתהליך עצמו הם עורכים חקר מקיף במטרה לוודא שהפתרון/ המוצר עונה על הצורך אותו מתכוונים לפתור, וגם שיש בו יתרונות משמעותיים ביחס למה שאולי כבר קיים בשוק. הם מחפשים מידע באינטרנט, מקיימים ראיונות עם צרכנים פוטנציאליים למוצר, וגם עם חברות אחרות שעושות דברים דומים, עורכים סקרים מקוונים/ טלפוניים/ ראיונות, לקבלת היזון חוזר במטרה לדייק ולשפר את המוצר המוצע.
ואחרי כל המסע הזה, הם לומדים כיצד מרכזים ומצמצמים את החומר הרב שאספו למצגת אותה יציגו לשופטים ולקהל במשך של לא יותר 3 דקות. ממש לא פשוט... הם יכולים להשתמש בכלים שונים לפי בחירתם, כגון: מצגת POWER POINT , מיצג כלשהו, ובמידת האפשר גם דגם עובד שיסבירו וימחישו את הפתרון בצורה הטובה ביותר.
בעונת 2022-3 זכו בשלושת המקומות הראשונים, בתי ספר מרשל"צ על המיזמים: מקום 1: חיישן המוצמד לתרופה מצילת חיים - בי"ס יצחק נבון, מקום 2: פארק כי"ף (כושר, ידע, פנאי) - חט"ב במקיף ט"ו שבקמפוס ע"ש נ. ידלין, ומקום 3: הפקת אנרגיה חשמלית ע"י דריכה על מדרכה/ כביש - חט"ב טביב.
הפרויקט התקיים בשנה הקודמת ברחובות והשנה מתוכנן להתקיים בבת ים.
3.צוות "האקתון" בנות "אולפנת עלמא" - ראשל"צ
אחת מהקבוצות המתחרות בעונת 2022-3 הייתה זו של בנות ה"אולפנה" בראשון לציון. הבעיה אותה הן בחרו לפתור הייתה: אמצעי טכנולוגי שיעזור לזקנים בודדים, והפתרון שהן הגו היה: "חֲבֵרוֹבּוֹט".
המוצר הוא רובוט בעל יכולות רבות ומגוונות: בעל כושר תנועה, עם זרועות נעות, מצויד בחיישנים שונים, עם יכולת זיהוי קולי, וגם כזה שיכול להתחבר אלחוטית למדיה (רדיו, טלוויזיה, יוטיוב, וכו') ולהשמיע תכנים שונים ממקורות אלה. גולת הכותרת של הרובוט, היא שהוא מצויד באינטליגנציה מלאכותית (AI) שלומדת כל הזמן על ההרגלים וההעדפות של ה"חבר הזקן", ומתאימה את עצמה לצרכים המשתנים שלו/ה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. ה"חֲבֵרוֹבּוֹט" יכול לעשות מגוון רחב של דברים, למשל: להזכיר לקחת תרופה, להתקשר לילדים או לנכדים, להזכיר שיש תור לרופא, להציע "לקרוא" סיפור או אולי להשמיע שירים או מוזיקה מסוימת, להפעיל בטלוויזיה תכנית אהובה, וכו' – הכל לפי העדפותיו של ה"חבר הזקן". ה"חֲבֵרוֹבּוֹט" יכול להשתלב עם מערכות אחרות שכבר קיימות לתמיכה בזקנים בבית, (כגון זו שכבר מופעלת בראשל"צ לזיהוי נפילות או חוסר תנועה, שח"ל, מצלמות, וכו') ובהתאם לנקוט בפעולות עזר והתרעה.
המוצר שהציעו בנות האולפנה מיועד לאוכלוסייה שאינה זוכה לתשומת לב ציבורית מספקת. הוא נועד לספק פתרון לבעיה אנושית וחברתית כואבת ורבת משמעות חברתית - "והדרת פני זקן". המוצר כלל את כל האמצעים המתקדמים ביותר בטכנולוגיה: רובוטיקה, זיהוי קולי, ממשקים מתקדמים ואינטליגנציה מלאכותית. הקבוצה נבחרה ועלתה לגמר ביחד עם עוד 6 קבוצות.
והנה, הפלא ופלא – המוצר שבנות ה"אולפנה" הגו והציעו, קרם עור וגידים במקום אחר ועל ידי אנשים אחרים, והפך להיות מוצר אמיתי. יפה, לא כן?!
ובנימה אישית:
בתהליך שיבוץ המנטורים לקבוצות, נפל בחלקי להיות המנחה של קבוצת "האולפנה" בראשל"צ (שהיום נקראת: "אולפנת עלמא").
כאשר שמעתי על השיבוץ שלי ב"אולפנה", הייתי מאד סקרן וגם היו לי לא מעט תהיות: בית ספר דתי, רק בנות דתיות...
בדיעבד, אני יכול להגיד שהייתה לי חוויה מצוינת: עבדתי עם בנות נהדרות (ראו תמונה), סקרניות, חקרניות, מעמיקות, חדורות מוטיבציה גבוהה ללמוד, וכמובן רצון עז לנצח בתחרות. הן השקיעו המון עבודה ומרץ, חיפשו וחקרו, קראו והתיעצו, פגשו מומחים באגף הרווחה בעירייה, והכינו מצגת יפה ומשכנעת לתחרות.
דבר חשוב מאד שתרם רבות, הייתה המעורבות והסיוע השוטף והמשמעותי של המורה האחראית רעות אורבך, חמדה סיינה מנהלת החטיבה, ורותי פרץ מנהלת האולפנה.
כאשר קראתי את הכתבה האמורה ב"דה מרקר" הייתי מאד שמח וגאה עבור הבנות. גם על כך שהגו מוצר שמומש במציאות, וגם בגלל שבנות צעירות בחט"ב הפגינו רגישות חברתית וראייה רחבה בנושא של כבוד והתחשבות בזולת, וסיוע לאוכלוסייה מוחלשת ובמצוקה - נושאים שבדרך כלל רחוקים מהסדר יום הציבורי, ומן הסתם גם לא במוקד העניין של חיי נערות בגילן.
כל הכבוד!