הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

שימוש בתכנת הצייר של חלונות ככלי עזר לקידום תלמידים

מאת: מאשה ליפשיץ

במהלך עבודתי בהטמעת המחשב בחינוך היסודי, וכמורה למחשבים (ממש כששילוב המחשב בבתי הספר היה בחיתוליו), חיפשתי תוכנות חינמיות ונגישות במחשבי בתי הספר. תכנת הצייר התאימה לי והתחלתי לפתח את העבודה בה.

הצייר הוא יישום נפלא, אך כמעט ואין משתמשים בו.

עוד על הצייר

לאחר צאתי לגמלאות התנדבתי לעמותת ידיד לחינוך (2010) ובנוסף לתפקידי כרכזת יישובית, התנדבתי לעבוד בבית ספר יסודי באזור.

קבלתי ילד חמוד מכיתה ב', יונתן, ונוצר בינינו קליק נהדר. הילד הגיע ממשפחה פרודה. כשהגיע אלי המטרה הייתה חיזוק דמויו העצמי. באמצעות שליטה בכלי הצייר ויכולותיו הדגיטליות ניתן לקבל תוצרים מעוררי התפעלות היכולים לסייע בחיזוק הביטחון, ההעזה והאתגר. התמקדנו בעיקר במשימה. התחלנו להתקדם בעבודה בצייר, תוך שילוב כתיבה. הילד גילה להיטות רבה ולא היה לנו זמן לנושאי שיחה אחרים.

בכיתה ג' המשכנו יחד והתחלנו לשלב בין הצייר לתכנת פאורפוינט, וליצור יחד אנימציות. חלק מהחומרים הועלו לאתר הבית הספרי וחלקם הוצגו בכיתת האם.

הצגת עבודותיו של יונתן בכתה עוררו התפעלות מצד התלמידים, ההישגים שלו שיפרו את מעמדו בכיתה ואת בטחונו ביכולותיו.

לאחר המפגש איתי, שהתקיים בשיעור האחרון של יום הלימודים, היה יונתן עובר לצהרון ושם לימד תלמידים אחרים את המיומנויות שרכש במפגשים המשותפים שלנו. אין צורך להכביר במלים כדי להבין כמה הפעילות הזו רוממה אותו.

לצערי, העבודה איתו נקטעה עקב פציעה שלי וקשיים בניידות.

כשהתבקש למלא משוב בסוף השנה ציין, כי היה רוצה להמשיך איתי עד סיום כתה ו'.

השנה, בית הספר לחץ והסכמתי לקבל ילדים עם קשיי למידה בתחום הקריאה והכתיבה (תלמידה מכיתה א' ותלמיד מכיתה ג'), בתוספת קשיים בקשב וריכוז. שניהם השתייכו לכיתת השילוב. בהתחלה, עלי להודות, לא ששתי לכך. אבל זה איתגר אותי להתנסות שונה של עבודה עם ילדים.

אין נסים. ההתקדמות בקריאה זעירה, אך קיימת. לדוגמה, הם למדו שכדי לקבל תנועת חולם עליהם להוסיף את האות ו' וכדי לקבל תנועת חיריק עליהם להוסיף י'. הם לומדים כי מלים מסתיימות לעתים באות ה' או א' או ע' (אותיות שותקות). או במלים כמו רוח, לוח, שמח, פורח (פתח גנובה).

המפגש הוא שעה בשבוע. במהלך השבוע בין פגישה לפגישה, הילדים לא בדיוק זוכרים את יסודות הכתיבה שנלמדו בפגישה הקודמת, ולכן יש קשיים וההתקדמות איטית, אך איני מרימה ידיים. בסוף זה יגיע.

במפגשים הראשונים נהגו הילדים לשאול, מתי השיעור מסתיים. בהמשך נוצרה תחושת נוחות וקירבה. הם מוכנים להישאר עד לסיום המשימה ושמירת העבודה בתיקייה שלהם. תלמיד אחד פתוח יותר ונוטה יותר לשתף אירועים שונים מחייו. התלמיד האחר חותר לשנות קצת ומפציר בי שאאפשר לו לשחק במשחקי מחשב, שהם משאת נפשו. בהתחלה נעתרתי. עכשיו אני מסבירה, כי יש לנו משימה שהיא לטובת הילד. הוא מקבל זאת, אך הסיטואציה חוזרת על עצמה כמעט מדי מפגש.

העבודות מודפסות. העתק אחד מיועד להצגה בכיתה והעתק נוסף הביתה להורים.

העבודה ב"צייר" משפרת גם את תחושת ההתמצאות במרחב ואת יכולות האומדן, ומאפשרת בניית שלם מצירופי צורות גאומטריות שונות בדומה לפאזל.

אני מציגה מספר דוגמאות בהן למשל: בית מורכב ממשולש ומלבן, ענן מורכב מצרוף של אליפסות וכן הלאה.

דוגמאות נוספות לעבודתי עם התלמידים ניתן לראות ביוטיוב: עבודה בצייר

עוד על הצייר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עוד על הצייר

כאשר ילד נכנס לצייר, גם אם הוא מכיר חלק מהכלים, הוא נוטה לשרבט בעזרת כלי העיפרון, מרסס הצבע, ולמחוק בצורה אקראית קטעים מהמסך.

הצייר הוא כלי נוסף לעידוד הכתיבה. כל הכנת ציור בצייר מלווה בכתיבה כלשהי. בתחילה ירשום הילד את שמו, מאוחר יותר יכתוב משפט משמעותי מאוצר המלים או כתיבה ספונטנית, תלוי בילד, תלוי בשיטת הוראת הקריאה והכתיבה הנהוגים בכתה, במנות הולכות וגדלות, בהתאם להתקדמותו בקריאה ובכתיבה. הכתיבה במקלדת עוקפת קשי בכתיבה על ניר.

הילדים אוהבים בדרך כלל את הצייר והציורים שהם מצליחים ליצור מקנים להם תחושת ביטחון והשגיות, שחשובים מאד בעת תהליך הקניית הקריאה והכתיבה. בנוסף היישום משפר את תחושת ההתמצאות במרחב, שיפור יכולות אומדן, יצירת צורות חדשות מצירופי צורות גיאומטריות שונות (משהו בדומה לתצרף). לדוגמה: בית יוצרים ממלבן ומשולש. בלון יוצרים מעיגול וקו מעוקל.

כל זה, כמובן, מבלי לפגוע בשימושים נוספים בצייר, שבעיקרו הוא כלי יצירתי בגרפיקה דיגיטלית.

אינני מורה לאומנות. אני מרבה לעבוד עם הצייר בחטיבה הצעירה של בית הספר היסודי, בשלב הקניית הכתיבה והקריאה. הוא משמש כגורם מגרה להוספת טקסט לציור שיצרו. בכיתות ב' התהליך הפוך. קודם כותבים בוורד ואחר כך עוברים לצייר ומציירים ציור מתאים לסיפור שכתבו. ילדים שלמדו את הצייר בכתות הנמוכות יודעים להשתמש בו גם לעיבוד תמונה בכתות הבינוניות והגבוהות של בית הספר היסודי.

לבד מלימוד כלי הצייר ושימוש בהם בצורה מושכלת, לומד הילד כללי עבודה נכונים. תוך שימוש בכלים הנכונים, שהתוכנה מזמנת.

הקניית כלי הצייר מובאת בהדרגה מן הקל אל הכבד, בכל פעם כלי חדש ומיומנות חדשה, תוך שימוש חוזר בכלים ובמיומנויות שכבר הוקנו. דווקא את רכישת הכלים הילדים רוכשים בקלות. תחושת הביטחון וההעזה שלהם הולכים וגדלים במקביל. בשלב שאנו נמצאים היום, הם כבר מעיזים לנסות להציע דרך ציור של הנושא באופן יצירתי, שמפתיע אותי (שנאמר:...ומתלמידי יותר מכולם).