הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

למדנו על פרויקט "הנואם הצעיר" מפיה של לאה חג'בי מבאר שבע, מאת: יפה חכמון

עם פרישתה של לאה חג'בי מעבודתה כמורה וכמנחה בחינוך הבלתי פורמאלי במחוז הדרום בשנת 2016, היא החלה בהתנדבות מסועפת. "האידיאולוגיה עליה גדלתי היא 'לתת'", וכך מצאה עצמה מתנדבת ב"ידיד לחינוך" ובמסגרות נוספות.

בבתי הספר בהם פעלה – "אפיקים", "נתיבי עם", ו "חזון עובדיה" בבאר שבע, הפעילה סדנאות לציור, הקימה תפאורה המשמשת רקע לטקסים, הקימה להקת מחול ועוד.
מאחוריה שורה ארוכה של פעילות ועשייה ענפה עם תלמידים, עם צוות מוביל בית ספרי, רכזים חברתיים ומנהלים וגם הנחייה של סדנאות בנושא שמחה והעצמה אישית למורים ולתלמידות כתה ו',

היעד החדש שהוצע ללאה על ידי חנה חדד רכזת "ידיד לחינוך" בבאר שבע, היה פרויקט "הנואם הצעיר" שבסופו תחרות בשיתוף עם מועדון רוטרי ובהובלתו.
לאה נכנסה לנושא בלהט, ובמלוא המרץ. היא בנתה מערכי שיעור וסדרת תרגילים ופעילויות. למרות הניסיון והידע שלה, היא חקרה והעמיקה את ידיעותיה בנושא ובדרך העברתו.
היא קיבלה להנחייתה שניים עשר תלמידים מכתות ו' בבתי הספר היסודיים "עמית", "חמדת" ו"פסגות" במיתר. "כבר במפגשנו הראשון נקשרתי לתלמידים. כעבור זמן קצר נוצר גם קשר טוב עם ההורים שהפגינו הערכה ואהדה".
בכל מפגש עבודה על הפרויקט עסקה לאה בנושא אחר מתוך מגוון הנושאים הרלוונטיים. ההתחלה הייתה התייחסות למבנה הנאום – פתיח – גוף (התוכן) וסיום. על כל חלק שנלמד, קיבלו התלמידים משימה, שהיה עליהם להציג במפגש הבא, כשתפקידה של לאה כמנחה היה להאיר, להעיר ולהוסיף הסברים בהתאם למתבקש, וגם לפרגן. היו חזרות ותרגילים ככל שנדרש מכל חלק. לאה פתחה קבוצת ווטסאפ משותפת, בה שלחה תזכורות, עודדה והמשיכה להדריך גם באמצעות כלי זה. התלמידים למדו בין השאר סוג של הוראות בימתיות ועמידה מכובדת בפני קהל. הם עבדו על עמידה זקופה, איך לעורר ענין בקהל השומעים כמו שימוש בחוש הומור, ציטוטים המעוררים סקרנות, שימוש בניבים ומטאפורות המעשירים את הנאום ומעידים על שליטה בנושא המדובר. כשהתלמידים הגיעו לשלב בו היו כשירים לנאום, חילקה להם דף עם מגוון נושאים לבחירה.
לאה הייתה נחושה להביא להצלחתם של התלמידים בתחרויות, וככל שמועד התחרויות התקרב, הפכו המפגשים תכופים יותר. ואכן הם הוזמנו להשתתף בתחרות "הנואם הצעיר" בה השתתפו נואמים מרחבי הנגב עד אילת. השופט היה ד"ר אליעזר וינוגרד.
התלמידים קבלו הסבר על מדדי השיפוט שהועברו אליהם על ידי המארגנים, כשבמוטו המוביל את השופטים נאמר: "השיפוט לא בוחן את דעותיו של התלמיד, אלא את כושרו להציג את עמדתו". הדגש הוא על המבנה הלוגי, איכות הטיעונים, משלב לשוני, שימוש בקול, עמידה מול קהל, שפת הגוף ועמידה בלוח זמנים. הדברים היו אמורים לשקף את מה שלמדו, ולאה חזרה והינחתה את התלמידים בנושא המדדים וההנחיות, תוך שהיא מחזקת את הבטחון העצמי שלהם ביכולת ובידע.

המשתתפים בפרויקט התארחו בבית הספר "פסגות". הייתה התרגשות רבה. הגיעו משתתפים מכל המרחב ונציג מטעם רוטרי הרצה והדגיש את מה שלמדו התלמידים בנושא רזי הנאום ועמידת הנואם בפני הקהל. זו הייתה חוויה והתנסות מעשירים מאוד.

הנואמות של לאה השתתפו בכנס שנערך בישוב מיתר במעמד שמעון מזוז ראש המועצה. וכן בתחרות שנערכה בבית ספר "פסגות" - תחרות יישובית ותחרות אשכולית.

בתחרות היישובית זכתה אדווה טרבלסי תלמידתה של לאה במקום הראשון, ומאיה אזרזר במקום השלישי. "עבדנו קשה מאוד" אומרת לאה, "וברגע בו שמענו את ההכרזה על קבלת פרס במקום הראשון הלב רטט. התלמידות הביאו כבוד וגאווה להורים, לביה"ס, לישוב, לעצמן ולי. עמלנו נשא פרי מבורך ".