הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

"ללמד את התלמיד לדוג בעצמו ולא לדוג עבורו" – ראיון עם רעיה יעקב מצוות ההדרכה של "ידיד לחינוך" - מאת: צביה טולדנו

המשפט המובא בכותרת כל כך מאפיין את ההתנדבות שלנו.

מאז הוכרו מתנדבי "ידיד לחינוך" כתומכי הוראה ע"י משרד החינוך, אשר היתנה את תחילת הפעילות ההתנדבותית בהכשרה מתאימה, לקחו על עצמם הנהלת העמותה וצוות ההדרכה לתת למתנדבים הדרכה, הכשרה ולווי על מנת לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר, היעיל והאפקטיבי.

רעיה יעקב נמנית עם המובילות בתחום זה כבר 13 שנה כחלק מצוות ההדרכה של "ידיד לחינוך".

שלום רעיה, אשמח לשמוע איך הגעת להדרכה? איזה מסלול עשית?

"אני אשת חינוך מאז 42 שנים. התחלתי את דרכי כמורה לחינוך ספורט, אח"כ הפכתי למחנכת, לרכזת שכבה, והמשכתי דרכי כיועצת חינוכית ומטפלת c.b.t

רעיה משוחחת איתי בהתלהבות, ואני הגעתי לתובנה שהחינוך מושתל בגופה כמו איבר נוסף, לכן טבעי היה שעם פרישתה תגיע להתנדבות ב"ידיד לחינוך". בראשית דרכה הייתה רכזת המתנדבים ברעות – מכבים -מודיעין, וכשעברה להרצליה, הפכה גם שם לרכזת יישובית, ומצאה את עצמה "מוכרת" את הסחורה לבני הגיל השלישי ולחברות בבתי קפה, במועדונים ובמקומות תרבות. כך דלתה מתנדבים, אבל כל הזמן חיפשה אתגרים, כמו למשל, פרויקט  ניסיוני בעזרה לעולים בבבתי הספר. הפרויקט נמשך כשנה, ואז הצטרפה לצוות ההדרכה באזור המרכז ("ברוש") בהובלתה של עופרה דרורי.

עופרה שהייתה סמנכ"לית ההדרכה, תמכה ועזרה בהקמת תוכנית בעלת תובנות לימודיות, חברתיות ורגשיות למתנדבים המסייעים לתלמידים, וכן קודים מותאמים לכל מקום בו נמצאים מתנדבי "ידיד לחינוך".

"מה שיפה בעמותת "ידיד לחינוך", ואני גאה בו", אומרת רעיה, "זאת הבניית תחום ההדרכה, כשכל אחד יודע מה תפקידו. יצרנו בצוות שפה משותפת לתוכנית ההכשרה, בעלת תכנים עניניים, שיש בה בין השאר משחקי תפקידים, מצגות וסרטונים.

איך מתבצע תהליך קבלת המתנדב חדש?

מתנדב חדש, השומע על "ידיד לחינוך", פונה לרכז היישובי, שמראיין אותו ומסביר לו על העמותה. ישנם קריטריונים מאוד ברורים, מה נדרש ממתנדב. עליו לדעת לקראת מה הוא הולך, ולפי ההנחיות הקיימות עליו לעבור את ההדרכה שלנו, בין אם הגיע ממערכת החינוך ובין אם הגיע ממקומות עבודה אחרים.

האם קרה שהגיע מתנדב להדרכה ואתם כצוות ההדרכה הבחנתם שאינו מתאים לעבודה מול ילדים?

באחת מההכשרות, זיהה צוות ההדרכה אצל אחד המתנדבים, שאינו מתאים לעבודה עם ילדים, למרות שרואיין אצל הרכז היישובי. במקרה כזה אנחנו משתדלים בעדינות רבה בשיתוף עם הרכז, להפנות את המתנדב לתחום התנדבות אחר.

איך אתם נוהגים עם מתנדב שלפני פרישתו היה מורה במשך שנים?

שאלה מצויינת! בראש ובראשונה אנחנו מציגים בפניו את התפקיד החדש שבחר למלא, ומדגישים שהמחוייבות היא כשל בעל תפקיד, והתגמול הוא של תפקיד בעל משמעות.
אנחנו מסבירים למתנדב, שהוא מצטרף לעמותה עם חזון משלה וכי חוקי העמותה חלים עליו. חשוב להכירם.
חשוב לטפח שיתוף פעולה עם צוות ביה"ס והתלמידים, אבל אין להעיר או להעביר בקורת על מורה, מנהל, וכל אחד מצוות ביה"ס. גם אם המורה צעירה והיא שוגה – יש לכבד ולא לזלזל.
מסיבות ידועות וברורות, יש להמנע ממגע פיזי, כשם שנהגתם בהיותכם מורים.  יש דרכים אחרות להביע חיבה.

צוות ההדרכה ערך חוברת ובה טיפים חשובים למתנדב העובר הכשרה לעבודה עם התלמיד ולקשר עם ביה"ס. החוברת מחולקת למתנדבים החדשים, ובה בין השאר חובות וזכויות של המתנדבים.  אנחנו משוחחים על הדברים ומבהירים אותם.

רעיה חוזרת ומדגישה את תפקידיו העיקריים של כל מתנדב ב"ידיד לחינוך": העצמה ותמיכה בתלמיד הנזקק, מתן אוזן קשבת לתלמיד, ותמיכה רגשית, חברתית ולימודית, קידום החומר הנלמד, ומתן כלים לתלמיד "שילמד וידע לדוג בעצמו ולא יזדקק שידוגו עבורו", כך יוצאים כולם נשכרים.

איך נעשית ההדרכה הראשונית הזו ברמה הטכנית?

לאור הרחבת הארגון ניבנה תפקיד נוסף של "נאמן הדרכה", המדריך זוגות או בודדים. את "נאמן ההדרכה" מסמיך צוות ההדרכה.
חלק מההכשרות האלה נערכות במרכזי פסג"ה, לעיתים בישוב ולעיתים כהכשרה אזורית. מדי פעם מתקיימות גם הרצאות בנושאים הרלוונטיים.
לאחר ההדרכה רשום כל מתנדב כזה במשרד החינוך כ"תומך הוראה".

מהן התחושות והשאלות הנפוצות אצל המתנדבים החדשים?

הרבה פעמים עולה חשש שאולי לא יהיה חיבור עם המורה ואולי אף עם התלמיד. יש החוששים שלא ידעו כיצד להעביר את חומר הלימוד לתלמיד.
אחרים רוצים לדעת האם יהיה להם מקום לשבת עם התלמיד – מקום ראוי ונוח.
אנחנו משתדלות להשרות בהם ביטחון: תהיו יוזמים, אל תחכו שיעשו בעבורכם. ניסיון החיים שלכם הוא רב. צאו לחצר, עיקבו אחר התלמיד שלכם, האם הוא בודד והאם יש לו חברים.