הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
"בלילה, בלילה, אני חולם עוד בספרדית" – ליליאן שפורן מבאר יעקב מקנה את השפה לילדים מביה"ס צאלון - מאת: אילנה סלומון
"למה היא הלכה לנו? לאן ליליאן נעלמה? האם התנהגנו אליה לא יפה?" תהו הילדים שצבאו על דלת חדרה של מנהלת בית ספרם.
המנהלת יצאה לקראתם ובמאור פניה הודיעה לתלמידים, שליליאן יצאה לטיול לדרום אמריקה למשך חודש וחצי. "האם תחזור אלינו אחרי הטיול הזה?", שאלתי את עצמי.
ליליאן שפורן, מתנדבת "ידיד לחינוך" בבאר יעקב מצאה דרך מקורית להתנדבותה. היא מקנה את השפה הספרדית לתלמידי בית הספר היסודי צאלון, שבעירנו הצומחת. התלמידים הנהנים מרזי השפה המתנגנת בפיה, מצליחים להבין את המסרים העולים מבין שורותיה ומעשירים את עולמם.
איך הגית את הרעיון של לימוד השפה הספרדית? שאלתי.
"רפי בעלי התנדב במסגרת "ידיד לחינוך", היא משיבה. "הגעתי יחד איתו לכנס מטעם העמותה בראשל"צ, שם נשאלתי על ידי רכזת באר יעקב, רבקי גילה, על האפשרות להתנדב בעירנו. עניתי שעבדתי במשך שנים במעבדה בבית החולים "איכילוב", ואין לי רקע חינוכי. פתאום חשבתי ואמרתי, ששפת האם שלי ספרדית ואולי אוכל ללמד ספרדית". ליליאן היא ילידת אורוגואי שעלתה בצעירותה לבדה לארץ ממניעים ציוניים.
ליליאן ממשיכה: "למחרת בבוקר כבר נפגשנו עם מנהלת בית הספר "צאלון". שהתלהבה מהרעיון שאלמד ספרדית בבית ספרה. קבענו שבתור התחלה יגיעו חמישה תלמידים מכיתה ד' ללמוד את השפה.
האם כדי ללמוד את השפה הספרדית יצאו התלמידים האלה מהשיעורים בכתה?
ליליאן הסבירה שמדובר בתלמידים מצטיינים שאינם זקוקים לשעה הפרטנית, המתקיימת בסוף יום הלימודים. "במקום שיעור חופשי הם מעדיפים ללמוד איתי ספרדית. השיעור נמשך 45 דקות כמו כל שעור אחר".
איך בכלל התחלת?
"בהתחלה לימדתי אותם את אותיות השפה. בהמשך עברתי למילים, והם התחילו לחבר משפטים".
מה עשית כדי לקרב את הספרדית לתלמידייך?
"בכל סוף שיעור היינו שרים יחד שיר בספרדית, והתלמידים הכינו ריקוד המתאים למילות השיר. הורדתי שירי ילדים מהיוטיוב בספרדית. השמעתי להם את השירים, תרגמתי את המילים והם נהנו . באמצעות שירים נעים ללמוד שפה".
"אני אוהבת את הילדים. כשהייתי בטיול בדרום אמריקה חשתי בחסרונם. הם חיכו לשובי. לאחר שחזרתי אליהם, הם העניקו לי עציץ פורח, הכינו כיבוד ושימחו את ליבי".
אין לך בעיות משמעת?
ליליאן :"אני לא באה ממערכת החינוך, ואין לי כלים להתמודד עם בעיות משמעת. אבל לאחר שיחה כנה עימם הצלחנו להגיע להבנה בעניין המשמעת. הם אוהבים שירים וסיפורים. השיעור בספרדית אינו שיעור רגיל. אנו משוחחים על דברים המעניינים אותם וקשורים לעולמם, כמו כדורגל, מאכלים ועוד."
למה חשוב לדעתך שילמדו ספרדית?
ליליאן משיבה בלהט :"חשוב שידעו עוד שפה. כשייסעו לספרד או לדרום אמריקה, יוכלו להזמין אוכל במסעדה ולא יחושו אבודים במדינה זרה. כל שפה פותחת בפני דובריה דלתות חדשות.
באמצעות הספרדית התלמידים למדו על החיים בדרום אמריקה ואף הצליחו להכיר את תרבות ספרד והבינו כיצד בנויים החיים בספרד.
היה זה בילוי מהנה ותרבותי בעבורם ובעבורי. בשנת הלימודים הבאה בכוונתנו להמשיך בלימוד הספרדית בהנאה."