הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

רוצים שהילדים יִלְמְדוּ? נסו לתת להם לְלָמֵד

 מאת: קורה שורץ[1]

הסיפור הזה אמיתי לחלוטין. כשהייתי מורה לכימיה בעלת ותק מסוים, הגיעה לבית הספר מורה לכימיה, בשנת עבודתה הראשונה כמורה. באחד הבקרים ניגשה אלי לחוצה ואמרה:

"היום אני צריכה ללמד את הפרק על שווי משקל ואני לא שולטת בחומר. תוכלי לעזור לי?"

"בוודאי", אמרתי, "השאלה רק מתי. מתי את צריכה ללמד?"

"בשיעור השלישי", ענתה.

"נהדר! נשב בהפסקה הגדולה ואסביר לך".

ואמנם, ישבנו בהפסקה הגדולה וניסיתי להסביר לה כמיטב יכולתי. הייתי מודאגת, שאלתי את עצמי עד כמה היא הצליחה להעביר את השיעור. המתנתי לה בהפסקה הבאה בכיליון אוזניים, לשמוע איך עבר השיעור. המורה הגיעה חייכנית ולשאלתי, "איך היה", ענתה: הסברתי להם בפעם הראשונה, וראיתי על הפנים שלהם שלא הבינו כלום. שאלתי, אם רוצים שאסביר שוב והם מאד ביקשו. הסברתי שנית. שאלתי אם הבינו והם ענו במקהלה שלא הבינו כלום. אז הסברתי בפעם השלישית ואז צעקתי: “עכשיו אני הבנתי!” מיד ידעתי איך להסביר יותר טוב וכולם הבינו.
כל הסיפור הזה מגיע רק כדי להמחיש, עד כמה אפשר ללמוד כשמנסים ללמד מישהו אחר.

ולענייננו כמתנדבים: בדרך כלל שולחים אלי קבוצה של חמישה – שישה ילדים שצריכים ללמוד פרק מסוים. כמובן שכל אחד מהם שונה: אחד מבין מהר, שני שוכח מהר, שלישי מרוכז, לרביעי יש הפרעת קשב. בקיצור, שישה ילדים שהם עולם ומלואו. קשה לתת לכל ילד את כל תשומת הלב לה הוא זקוק. אבל פיתחתי טכניקה שמוכיחה את עצמה מצוין: אני מנסה לאתר בדקות הראשונות את הילד או הילדה שהם שולטים בחומר יותר מהאחרים. בזמן שאני מנסה להסביר שוב לילדים המתקשים, אני מבקשת מהילדה החזקה יותר, שתיקח על עצמה להסביר לילד שיושב לידה את מה שהיא כבר הבינה. ה"עוזרת למורה" יודעת שאם תתקשה, אני אעזור. גיליתי שבשיטה הזאת הילדה המסבירה מפנימה את החומר טוב יותר, מפתחת בטחון עצמי (שמעולם לא הזיק לאף אחד), וגם תזכור את החומר טוב יותר. הרווח הוא של כולם, כיוון שבזמן שהיא מסבירה לילד אחד, אני צריכה להתייחס רק לארבעה ילדים במקום לשישה, וכל אחד מקבל יותר זמן הסבר. אני גם מעודדת אותם שינסו להסביר בהפסקות לחברים שנותרו בכתה את מה שהבינו, כדי שיתרגלו ויפנימו טוב יותר. גם אם ההסבר שלהם יהיה רק הסבר מצוי ולא מצוין, זה עדיין עדיף על חוסר מעש.

רוצים שהילדים ילמדו טוב יותר? נסו לתת להם להסביר – לעצמם, לכם, לילדים אחרים. אצלנו זה עובד.

 

 

[1] קורה שורץ, מתנדבת "ידיד לחינוך" ומנהלת האתר "מעניין את הסבתא"