הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

עמרם פרס – "מתמטיקה + שחמט = הצלחה"

מאת: נחום נוימן

את המתנדב עמרם פרס פגשתי לראיון בבוקר חורף שימשי בקפה ארומה שברחובות.

בגילוי נאות, אני מכיר את עמרם עוד מהתקופה בה שנינו שירתנו בצבא הקבע ובהמשך בהתנדבות בעמותת "צוות" של גימלאי צה"ל, אך לסיפור חייו המרתק התוודעתי רק היום.

עמרם מתנדב זו השנה החמישית ב"ידיד לחינוך", המסייעת לתלמידים בבתי הספר, וכיום הוא מסייע לתלמידים בשני בתי ספר ברחובות.

בביה"ס ע"ש רון ארד עמרם מסייע לתלמידים בכיתות ח'- י"א בתחום המתמטיקה.
כדי לאפשר לו התייחסות פרטנית לכל תלמיד, הוא מעדיף שההדרכה תתבצע בקבוצות קטנות של עד שלושה תלמידים. הוא לא מגביל את התמיכה בתלמידים רק לשעות הלימוד הפורמליות ומאפשר להם לשלוח לו בעיות במתמטיקה בווטסאפ, תוך שהוא פותח עבורי את הווטסאפ ומראה לי דוגמאות של שאלות שהוא מקבל. (ממבט ראשון ראיתי שלי לא היה קל לענות על השאלות שנשאלו). עמרם שולח להם בחזרה בווטסאפ דרכים לפיתרון הבעיות.
לשאלתי, האם הוא תמיד זוכר את כל החומר הנלמד, עמרם עונה בכנות המאפיינת אותו, שאכן זה החלק המעניין והמאתגר, כאשר הוא נדרש מעת לעת לחזור אל ספרי הלימוד ולרענן את זכרונו בחוקי המתמטיקה, שהיו כה אהובים עליו בלימודיו בתיכון ובהמשך בטכניון.

בביה"ס ע"ש בן צבי, עמרם מדריך תלמידי כיתות ג'-ד' ברזי משחק השחמט. המפגשים מתקיימים לקבוצה של כעשרה תלמידים שמשחק מעניין אותם. אחת לשנה מתקיימת תחרות שחמט בין בתי הספר ברחובות ובהמשך תחרות ארצית. גם כאן עמרם מציין שלימוד הדרדקים משפר אצלו את יכולת המשחק וכך שני הצדדים יוצאים נשכרים.

עמרם נולד לפני שבעים שנה בכפר קטן בהרי האטלס שבמרוקו למשפחה מסורתית וציונית. אביו היה נציג הסוכנות היהודית באזור. המשפחה עלתה לארץ כשעמרם היה בן שבע ולו חמישה אחים ואחיות ובארץ נולדו חמישה אחים נוספים.

הקליטה בארץ לא הייתה קלה. תחילה הגיעה המשפחה למעברה שליד טול כרם, ומשם עברו למעברה שבהר חרובית שליד קיבוץ כפר מנחם. מאחר והמשפחה הייתה מסורתית, האחים נקלטו בישיבות תורניות ולמדו בעיקר לימודי קודש. את עמרם זה לא סיפק, ובכיתה ז' ניגש להוריו וביקש לעבור לבית ספר ממלכתי רגיל. כשהוריו שאלו אותו מדוע? ענה: "כדי שאוכל יום אחד להחליף את מזכיר המעברה" – דמות שבעיניו כילד נראתה הדמות הכי בכירה וסמכותית שהכיר.

הוריו ראו שהילד נחוש, ורשמו אותו לבית ספר יסודי ברמלה, שם נדרש להשלים את כל הידע במקצועות הכללים כמו מתמטיקה, אנגלית וכיו"ב שכלל לא הכיר.

לאחר בית הספר היסודי עבר ללמוד בישיבת בני עקיבא שבשדה יעקב. הגם שהצטיין בלימודים וראש הישיבה המליץ שימשיך לישיבה גבוהה העדיף להתגייס לצבא לחיל התותחנים.

לאחר הצבא נרשם ללימודי הנדסת תעשיה וניהול בטכניון, שם השלים ברצף תואר ראשון ושני. חשוב לציין שבכל תקופת הלימודים האקדמיים נדרש לכלכל את עצמו בכוחותיו הוא, עת משפחתו לא יכלה לסייע לו כלכלית, אך בהחלט עודדה אותו להתאמץ ולהצליח.

עם תום הלימודים התגייס לצבא הקבע. תחילה שירת בתחום הנדסת היצור ומערכות המידע במרכז תחמושת של הצבא, ובהמשך עבר למרכז המחשבים של צה"ל - ממר"מ, תוך הרחבת הידע בתחומי המחשבים ומערכות המידע. בעת שירותו ניהל מספר פרוייקטים שעל חלק מהם זכה בפרסים ותעודות הוקרה.
עמרם השתחרר מצבא הקבע בשנת 1992 בדרגת סגן אלוף. עבד במספר חברות בתחום המחשבים ומערכות המידע.

כאמור, משנת 2014 הוא מתנדב ב'ידיד לחינוך' בה הוא מרגיש שהוא נותן ותורם - ערכים אותם לדבריו ינק בבית הוריו, שם תמיד מצאו דרך לסייע למי שנזקק, גם כאשר הפרוטה לרוב לא היתה מצוייה.