הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

סיור במוזיאון הילדים ובגני סיפור בחולון

על סיור של מתנדבי שהם, קריית אונו ויהוד וגם על הפעלה שחיברה המתנדבת פנינה עינב

כתבה: סמדר לוין

משימת הפעלה: פנינה עינב

שיתוף פעולה הוא נוסחה להצלחה, כך מוכיחות פעם אחר פעם וגם הפעם, הרכזות ב: קריית אונו – חבצלת פלד, יהוד- יפה ביירותי ושוהם – זיוה שביטלובסקי. מדובר בסיור שנערך למתנדבי "ידיד לחינוך". הסיור היה ל"מוזיאון הילדים הישראלי" ול"גן סיפורבעיר חולון. שני המקומות מתאימים לשני סיורים נפרדים במסגרת משפחתית או כטיולים למתנדבי "ידיד לחינוך" ברחבי הארץ. זה המקום לברך את חבצלת לתפקידה החדש כרכזת קריית אונו, בהצלחה ובהנאה. הרכזות חילקו ביניהן את אירגון הטיול והעלויות (אוטובוס, ארוחה,סיורים). חבצלת מקריית אונו הייתה אחראית על תיאום המקומות בטיול. יפה מיהוד דאגה לתוכן (פירוט שיעניין את כולם, בהמשך הכתבה) וזיוה משוהם תיאמה את ארוחת הצהרים. מעבר לחוויה מהטיול, אפשר להפיק לקחים ולקבל רעיונות נפלאים לפעילות עם הילדים. בהצלחה, חבצלת, והמשך שיתוף פעולה מוצלח בין הרכזות.

הביקור ב"מוזיאון הילדים בחולון": למוזיאון סיורים שונים, עליהם ניתן לקרא בהרחבה באינטרנט. אנחנו התפצלנו לסיורים : "דיאלוג עם הזמן" או "דיאלוג בחשיכה". בסיור: "דיאלוג בחשיכה" המדריכים הינם עיוורים, והמסיירים חווים את הקשיים וההתנהלות היומיומית של העיוור, בסיור שכולו חוויה וגילוי לחושינו האחרים. (לסיורים במוזיאון יש לתאם מראש).

בסיור : "דיאלוג עם הזמן", עוברים המשתתפים סידרה של חוויות, משימות ומשחקים, המתאימים לילדים ולמבוגרים כאחד. כל אחד מנקודת ראותו האישית לומד וחווה את קשיי האחר. החוויה ב"דיאלוג עם הזמן" חוצה גבולות של גיל, ומטלטלת רגשית. הילדים מבינים את קשיי המבוגר. המבוגרים, שגם להם יש הורים, וגם הם היו ילדים פעם... מכירים בשגיאות שנעשו, אלה שיכולות לבוא על תיקונן, ולומדים דרכים שונות להתייחס ולהתמזג בהווה ובעתיד המשתנה תדיר. המדריכים בסיור הינם מעל גיל 70. זכינו לסיור עם מדריכה בת 80 מדהימה ומרתקת. אין ספק, שסיור של כל המשפחה: נכדים, הורים, סבים, סבתות, יכול להיות חוויה משפחתית מקשרת ומחזקת, המאפשרת למידה הדדית. חוויה משפחתית משותפת כזו, יכולה לתרום להבנה טובה יותר בין שלושת הדורות וליצירת בסיס שורשי וערכי במשפחה ובחברה בכלל.

בתמונה: גן סיפור – מיצג הסיפור: הסימנים של נועה

המקום השני בו ביקרנו היה "גן סיפור" ברחוב מוטה גור בעיר חולון.
בשנים 2000-2012 הקימה עיריית חולון גנים ציבוריים ופארקים המעוצבים על פי סיפורי ילדים פופולרים בישראל. קיימים 42 גנים, המפוזרים בשכונות העיר במטרה להגדיל את הריאות הירוקות ומקומות הבילוי והמשחק בחולון.
לכל סיפור פסלים שעוצבו ע"י אמנים שונים. מומלץ להוציא רשימה של כל הסיפורים, הגנים בהם הם נמצאים, האומנים היוצרים והמיקום המדויק, ( חפשו באינטרנט : גן סיפור- ויקיפדיה). כדאי להגיע לגן עם ספר ובו הסיפור שאתם אוהבים, מתוך הרשימה. למשפחות היצירתיות אפשר ליצור יצירה בעקבות הסיפור בשטח הפתוח.

פנינה עינב, מתנדבת "ידיד לחינוך" מיהוד הכינה רעיונות להפעלה ב"גני סיפור" בחולון, אותם הגישה והקריאה לפנינו בגן.

פנינה התמקדה בסיפור: "איתמר מטייל על הקירות" והכינה לנו 13 שאלות/משימות שהילדים יכולים לענות עליהן לאחר קריאת הסיפור.

והרי השאלות לפניכם (תוכלו להציג אותן גם לילדים איתם אתם עובדים).

  1. קריאת הסיפור. (אפשר ביחד, או להקריא)
  2. מי זוכר מה היה בתמונות? (בתמונה הראשונה: רכבת ארוכה עם קטר ירוק ומן הקרונות פרצופים של אנשים וחיות מציצים. בתמונה השניה: ילדה עם עפיפון גדול אדום מעיפה אל השמים. בתמונה השלישית: יער עם אריה ולביאה עצובים.)
  3. בחדר של איתמר יש 4 קירות, איזו תמונה הייתם מוסיפים לשלוש שכבר תלויות? אפשר לתת דף לציור התמונה הרביעית.
  4. מי זוכר מה עושה ורוצה איתמר לפני השינה? (קקאו, סיפור, פיפי, אור קטן, דובי וקוף.) לשאול את הילדים ; מה אתם עושים לפני השינה?
  5. בסיפור, איתמר התחיל לטייל בין התמונות. איך אתם מציעים לעבור מתמונה לתמונה? (בזחילה, בקפיצות עם סולם, בריצה או על קצות האצבעות...) לתת להם להדגים, אם יש מקום בכיתה.
  6. כשאיתמר קפץ לתמונה הראשונה של היער והאריות, הוא ראה המון דברים. מה הוא ראה? (נחל עם 2 פילים מתרחצים, קופים קופצים בין העצים, ציפורים שרות ושלוש פיות עושות קסמים.) ואז הוא שמע קול של בכי – מי בכה? (האריות בכו.) למה? (הגור שלהם נעלם) איך? (רכבת יפה עברה והוא רץ אחריה ועלה עליה.)
  7. איתמר שאל אותם אם זו הרכבת עם קטר ירוק – אבל הם לא ראו אותה בכלל. איפה הייתה הרכבת הזו? (בתמונה ממול) אז מדוע האריות לא ראו אותה? (לתת לילדים לענות חופשי – לא הסתכלו, לא רואים למרחק, לא שמו לב) לכולנו כמעט יש עיניים אבל כל אחד רואה דברים אחרים, צבעים אחרים, שם לב לפרטים שונים – להראות להם ציור של מירו למשל - וכל ילד מספר מה הוא רואה.
  8. כששאל אותם איתמר: אולי תלכו לקחת אותו? – מה הם אמרו? ("שהם לא יכולים לצאת מהמסגרת רק מי שהוא קטן, גור או ילד יכול לצאת ולהיכנס מהמסגרת") ההורים שלכם לא יכולים לצאת מהמסגרת, הם צריכים ללכת לעבוד, לעשות שיעורים וכו' ובכל זאת אתם יכולים לשחק ולהשתולל ולהמציא ולחלום ולדמיין...
  9. איך איתמר הציל את גור האריות? (ביקש את העפיפון משולמית, ויחד איתו בעזרת הצעצועים שעשו פווו – החזיר את הגור להוריו.) איך אתם הייתם מציעים להציל את הגור? (לעצור את הרכבת... לקפוץ על הרכבת ולתפוס את הגור... לבקש משולמית שתבוא לעזור לו...)
  10. מה אמא שאלה? (למה נסעת ברכבת?) והגור ענה (כי היה לה קטר ירוק...) אבא לא שאל, אבא כעס (אף פעם אל תלך מהבית בלי רשות) מה דעתכם? האם זה נכון? זוהי לדוגמא מסגרת שיש לכם בתור ילדים, אבל היא באה להגן עליכם, ההורים כועסים כי הם דואגים.
  11. כשאיתמר החזיר את העפיפון, שולמית הייתה נחמדה וביקשה שיבוא עוד פעם, זוכרים איך הרגישה בהתחלה כשאיתמר נכנס לה לתמונה, היא כעסה ונעלבה שקראו לה רוצקי פוצקי. למה עכשיו היא שמחה? (כי איתמר דיבר אליה, ביקש ממנה לעזור, הוא יצר איתה קשר...) איך לדעתכם כדאי להכיר חברים חדשים?
  12. מה הדבר האחרון שאיתמר עשה לפני שנרדם? ( ראה את אבא אריה ואמא לביאה משכיבים את הגור שלהם לישון ושלושתם שמחים מאוד. (כמו אצלכם במשפחה, כשאבא או אמא משכיבים אתכם לישון, מה אתם מרגישים?)
  13. מה הכי כיף לכם כשאתם הולכים לישון? ועכשיו אולי תציירו תמונה אחרת ממה שציירתם קודם?

הטיול הסתיים בארוחה משותפת ב"אייר קפה" במתחם איירפורט סיטי.

בתמונה – פנינה מספרת למתנדבים את הסיפור. מאחוריה מיצג המסגרות מהסיפור "איתמר מטייל על הקירות"