הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

ריקה שפרינצק ודורון סוסליק נפגשים עם הנהלת ביה"ס "שקד" באשדוד, ועם מתנדבים ותלמידים בביה"ס

"אני מאפשרת רק למתנדבי "ידיד לחינוך" להכנס לביה"ס. זוהי עמותה מוכרת שעושה עבודה טובה". אומרת קרן סבג, מנהלת ביה"ס "שקד" באשדוד.

את הדברים אמרה קרן במפגש ראשון בין שלושה לאורך השנה שהיא מקיימת עם המתנדבים.

"ילדים שנחשפו להתנדבות", היא אומרת, "ירצו גם הם להתנדב, יש כאן דוגמא אישית. הם יהיו רגישים יותר ואזרחים טובים יותר".

על טיפוח הקשר של ביה"ס עם המתנדבים היא מספרת שהצוות מכין לכל מתנדב דף קשר עם מגנט שאפשר לתלות בבית ובו בין השאר, מספרי הטלפונים שלה עצמה,

מימין לשמאל: קרן סבג, מנהלת ביה
מימין לשמאל: קרן סבג, מנהלת ביה"ס, איריס אלבז, סגנית המנהלת ואשת הקשר

וגם של איריס אלבז, סגנית המנהלת שהיא אשת הקשר עם המתנדבים מטעם ביה"ס. איריס מודיעה לכולם שהיא מזמינה לפנות אליה בכל בעייה, כדי לחדד את הדברים ולתת מענה לכל שאלה. כל זאת כדי שהקשר יהיה רציף וטוב יותר.


ביה"ס, משתף את המתנדבים בטקסים ובארועים ולכן חולק למתנדבים לוח ובו כל הארועים עד סוף שנת הלימודים, כל התאריכים ידועים לכולם מראש. המתנדבים אפילו מוזמנים לקחת חלק בטקסים.

קרן מוסיפה: "חשבנו מה יהיה טוב למתנדבים. אנחנו מנסים להתאים לכל מתנדב את מה שמתאים לו. למשל, אחת המתנדבות ביקשה לעסוק עם התלמידים באמנות ולכן הצמדנו אותה למורה שלנו לאמנות".

במסגרת הקשרים שמקיים ביה"ס עם המתנדבים, מוצמד לכל מתנדב איש קשר. בדרך כלל זהו המורה שמולו עובד המתנדב. המורה הזה הוא זה שמודיע למתנדב, למשל, על הארועים שמתרחשים בביה"ס.

לדבריה של קרן, לא בכל כתה יש מתנדבים ומורות פנו אליה בשאלה, מדוע אצלם בכתה אין מתנדב או מתנדבת, ואפילו ילדים שאלו, איך זה שבכתה שלהם אין מתנדבים.

למפגש שלנו נכנסת פתאום קבוצה של בנות מכתה ה'. הבנות מספרות בביישנות על הרגשתן כלפי המתנדבים:

"אני רוצה להיות מתנדבת כמו שולה, כי היא נחמדה, אף פעם לא פגעה בנו ונתנה לנו כל שעור סוכריות".

"דוד לימד אותנו כדורגל וכדורסל ואיך תופסים כדור".

"בשנה שעברה הייתה לנו מתנדבת, עכשיו אין לנו. אנחנו לא צריכים יותר כי היא לימדה אותנו הכל".

מסביב לשולחן בפגישה שלנו

 

"המתנדבת שלנו נתנה לנו אהבה וגם אנחנו אהבנו אותה. היא לימדה טוב. בכל יום חמישי שמחתי, כי ידעתי שהיא תבוא".

בהיכרות שערכנו עם המתנדבים למדנו שדמות המתנדב מהווה עבור הילדים מעין סבא או סבתא טובים, דמות שמגיעה לכתה מדי שבוע באופן קבוע.

המתנדבת שולה מספרת שהיא כבר שלוש שנים בביה"ס "שקד" והיא מרגישה שם כמו בביתה שלה. חברתה לקבוצה, לאה, נזכרת שכאשר החלה את עבודת ההתנדבות שלה, חשבה שהיא רוצה לעבוד עם ילדים גדולים יותר, כי היא בעצם מורה למתמתיקה, אבל, "התאהבתי בגיל הרך".

כוכבה משתמשת בבטוי: "הולהבתי להתנדב כאן, הוקסמתי", היא אומרת, "מהצוות החם והמקבל".

גרטה עושה עם הילדים עבודות יצירה. אליה נשלחים התלמידים שזוהה אצלם איזשהו צורך רגשי. הם נוגעים בצבע, חורזים חרוזים, עושים תכשיטים ועוד. "דרך עבודת היצירה הם מועצמים", היא אומרת.

בין השאר יצרה איתם גרטה בובות משפחה עשויות מגרבי ניילון. אחד הילדים, בן להורים גרושים נפתח פתאום והחל לדבר ולספר. גם לאה מספרת על ילדה " שכשאני יושבת על ידה, נפתחת ומתחילה לתפקד".

דוד, בעלה של גרטה הוא מורה לחינוך גופני. הוא עובד בחלק היצוגי של הספורט בביה"ס, מכין את הילדים לתחרויות באתלטיקה ובכדורסל. דרך העבודה הזו זיהה דוד ילד שחסרה לו בבית דמות אב. גם כאן יכול דוד לעזור במידה מסויימת.

לואיס מלמדת אנגלית. כשפרשה לגימלאות והציעו לה להתנדב בבית ספר אמרה: "מה פתאום? אף פעם לא רציתי להיות מורה, אבל נכנסתי והתאהבתי". לואיס מלמדת את הילדים המתקשים ומבקשת לעבוד גם עם הטובים. זה חשוב, היא אומרת, כדי לקדם את נושא השיח.

בין המתנדבים ב"שקד" ישנה גם לידיה, שהיא מטפלת בשיטת אלבויים ועובדת עם הילדים שיש להם בעיות תקשורת וחוסר בטחון עצמי.

"ברגע שהילד נפגש עם המבוגר, כל השערים נפתחים אומר עמנואל. "אני מביא לכתה חומרים שאני חושב שהם מעניינים את הילדים. למשל, אם אני נכנס לשעור והמחנכת מדברת על נושא כלשהו, אני ממשיך אותה ועולה על הגל שלה. אני מדבר על נושאים כמו אחריות של האומר לגבי דבריו, דחיית סיפוקים בין בנים ובנות, בריונות ברשת ועוד.

למיכל יש הזדמנות לפגוש תלמידים מכל הכיתות, כי היא מתנדבת בספרייה. לצידה נאמני ספרייה, העוזרים לה לסדר את הספרים ולייעץ לילדים איזה ספר כדאי להם לבחור.

כידוע, בכל בית ספר שבו מתנדבים אנשי ידיד לחינוך ישנו ראש צוות שהוא המקשר בין מתנדבי העמותה לבין בית הספר. ב"שקד" זוהי ענת טליאס שגם עובדת באופן פרטני ומקדמת תלמידים לרמת הכתה.

ובכך הדברים אינם מסתיימים. מנטע, יועצת ביה"ס, שמענו שהיא אפילו מקבלת לפעמים יעוץ בתחומים שונים מהמתנדבים שלה, ועוד היא מספרת, שאחת המתנדבות שהייתה במקצועה יועצת, עובדת עכשיו בהתנדבות ומייעצת לצידה של נטע.

את המפגש חותמת פנינה בן זקן, רכזת המתנדבים באשדוד: " ב"שקד" יש עבודה מערכתית מצויינת ואני מרגישה חופשיה לגמרי להרים טלפון למנהלת. צריך גם לזכור שבצד כל הערך הרגשי שבעבודת המתנדב, יש גם קידום לימודי עצום. ועוד משהו: נוכחות המתנדבים והעובדה שהם מלווים ותומכים בתלמידים מפחיתה גם את האלימות – דבר בעל חשיבות מאין כמותו".

תלמידות כתה ו' מדברות במפגש