הזמנה להתנדב
הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאןהזמנה לתרום
הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
מפגש מתנדבים
מפגש מתנדבי ידיד לחינוך בבת ים
הנושא: איך לעבוד עם ילדים בעלי קשיים מיוחדים
מנחה: הרכזת הגב' יונה סלע - בעלת רקורד עשיר כיועצת חינוכית בבתי ספר.
בית הספר הוא מיקרוקוסמוס של העולם והילדים מתמודדים עם מה שקורה בחוץ ועם מה שקורה בתוך בית הספר. הילדים באים מרקעים שונים, תכונות שונות והשקפות עולם שונות, כמו גם המורים וההורים.
הילדים בעלי הקשיים מתחלקים לשתי קבוצות: ילדים בעלי קשיי למידה – כלומר אלו שיש להם קושי בהבנה ומאובחנים על ידי פסיכולוג ואינם מגיעים אלינו המתנדבים. וילדים בעלי ליקויי למידה – כלומר ילדים שלעתים אינם רואים היטב או בעלי קושי בשמיעה, בעלי דיסגרפיה ( שאינם כותבים ברור ) אך יחד עם זאת יכולים להיות בעלי אינטיליגנציה גבוהה.
לאחר מכן ערכה יונה לעיניינו ניסוי הנקרא 4 זוגות באקווריום.
4 זוגות מתנדבים הוזמנו לשבת במרכז המעגל ולהתבונן איש ברעהו. דקה אחת להתבוננות שקטה, דקה שנייה כל אחד מספר על עצמו, דקה שלישית שיחה משותפת ולבסוף בדיקה משותפת איך כל אחד הרגיש בתהליך.
מה למדנו מהתהליך לגבי ילדים ? שקשר עין מאוד מביך, שברגע ההתבוננות וברגע ההקשבה בן הזוג מאוד רוצה להגיב – תוך כדי- אך אסור לו ויש בזה קושי מכיון שהקשבה מלאה דורשת ריכוז.
קשה לנו לשבת ולהקשיב ולילדים הקושי אפילו גדול יותר מכיון שטווח הריכוז שלהם קצר. ילד עם קושי כזה מתחיל לחפש קשר עם ילדים אחרים בסביבתו בכתה ו"מתעסק" עם ילדים אחרים. עייפותו גוברת וכתוצאה ישירה של עייפות מאוד גדולה נוצרת ההיפראקטיביות. הדרך המוכרת לילד היא להציק לחבריו ולדבר – עוד טרם שמע את השאלה.
מה אנו המתנדבים עושים איתם?
אוהבים אותם, מקשיבים להם, מחזקים אותם – ע"י חיזוקים אמיתיים המתיחסים למה שעשו באותו רגע ונותנים לילדים הוראות ברורות וקצרות – עליהן נחזור כמו מנטרה מספר פעמים.
נסביר לילד מהם החוקים בבית הספר בכלל ובשיעור איתנו בפרט, נמקד אותו במטלה אחת בלבד בכל פעם וננצל את הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחד מהם. נחזק את הדימוי העצמי של הילד מכיון שילד היפראקטיבי הוא בעל דימוי עצמי נמוך מאוד.
לקראת סיום המפגש הקריאה יונה שיר שכתב ילד, המרגיש בודד, למישהו שמאמין בו ויש ביניהם יחסי אמון ואהבה. שיר שעורר בנו כמתנדבים רגשות של חמלה ואהבה לילד יחד עם תחושה של אחריות וכבוד לעבודתנו בבית הספר.
ההרצאה של הגב' יונה סלע סחפה אותנו בכל החושים שלנו נתנה לנו כלים מעשיים לעבודתנו השוטפת. תודה !
דינה בר-ציון, בת-ים, נובמבר 2013