הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

לשבור את הקרח - למידה חוויתית

מאת: סמדר לוין (מתנדבת "ידיד לחינוך", מפיקה ויוצרת ירחון יצירה לילדים)

כתבה ראשונה בסידרת כתבות על משחק ויצירה כאמצעי עזר ללמידה תוך חיבור  לעולמו של הילד

איך מתחילים לעניין ילד או ילדה שאני לא מכיר? (ואפילו נכד שתקוע עם הראש בנייד כל הזמן?). כאשת חינוך לשעבר, גיליתי שלילדים שונים יש "מפתחות" שונים, הגורמים להם להיפתח למבוגר המעוניין ללמד אותם. הלמידה וגם השינון הופכים לחוויה, כאשר אנחנו משחקים או יוצרים*.

חשוב מאד, להכיר את עולמו של הילד, לשחק או ליצור משהו שמוכר ואהוב עליו. לדוגמא: משחק הזיכרון, כאמצעי ללמוד מילים חדשות, או הכנת מוצר ביחד כמו סימניה או אפילו מכונית. כל אלה עוזרים מאד בלמידה, שהינה קשה ומתישה לפעמים לשני הצדדים.

עולם החוויות של הילדים היה תמיד: גיבורים/גיבורות, מלכים/מלכות, קוסמים/פיות, וכן הלאה. מספיק מבט אחד על תיקי בית הספר, כדי להבין מה הילד אוהב ולמה הוא מתחבר.

הנה כמה רעיונות איך לחבר בין העולם החוויתי של הילד ללמידה.

יצירות המיועדות לתרגול קריאה, העשרת אוצר מילים ודמיון

  1. סימניית חלון. (מחליפה את האצבע. מבודדת מילה או הברה לצורך מיקוד הקריאה).
  2. בובת אצבע, דמות על מקל, דמות מקיפולי נייר, בובת גרב, בובה על חוטים.
  3. יצירת תפאורה לתאטרון בובות, תפאורה לסיפור, תאטרון צלליות.
  4. הכנת מבנה: תאטרון בובות או כלי תחבורה ועוד רעיונות מחומרי מחזור.

זהו רק חלק ממבחר רעיונות שניתן ליצור ביחד עם הילדים. אפשר להכין אותם מראש ולהשתמש בהם בזמן הלימוד או להכינם ביחד – תלוי מה הילדים אוהבים ולמה הם יתחברו. שימו לב!  זה לא מתאים לכל אחד, בטח לא לכל גיל. ולא לכל מבוגר, כי גם חשוב מאד שאתם תתחברו למה שעושים.

חשוב שחווית המפגש עם הלמידה ועם המתנדב תהיה חיובית ותיתן לשני הצדדים תחושה של הצלחה. אם הילד יצייר או יצבע, או יכין דמות שהוא אוהב, שתלווה אותו בקריאה, סביר להניח שתהייה לו תחושה טובה יותר לגבי עצמו ולגבי הלמידה.

ילד שמתקשה בקריאה, יכול להצליח בציור או בצביעה, גזירה או הדבקה. במידה והילד לא מתחבר, או מעיד על עצמו שאינו אוהב את הפעילות, או שלא יוצא לו יפה,  מוצע להביא לו סימנייה מוכנה שאפשר יהיה להתמקד בקריאה ולא לתת לו לעשות משהו שאינו אוהב. אנחנו רוצים לחזק את הילד, את תחושת ההצלחה והאמון שלו בעצמו. ולכן, חשוב להדגיש שהכנת הסימנייה אינה המטרה במפגש, אלא אמצעי והקלה על הקריאה.

 

הפעם נדבר על סימנית חלון. בכתבות ההמשך נדבר על בובות אצבע, על יצירת תפאורה לתיאטרון בובות ועל הכנת מבנה מחומרי מיחזור.

 

סימניית חלון

סימנייה שמיועדת לבודד מילה או הברה, או את מקום הקריאה בסיפור. יש בה חור המתאים למילה אחת, או הברה.

לפניכם דוגמאות שונות להכנת הסימנייה. תוכלו להכין עם הילדים או להביא להם סימניה מוכנה.

הוראות הכנה :

  1. להדפיס את הדוגמאות המצורפות על בריסטול, ולגזור את המסגרת לסימניה.
  2. לגזור את החלון (הקווים המקווקוים) במספריים.
  3. לצבוע את הסימנייה.
  4. במידת הצורך, להדביק על מקל רופא, שיהיה נוח להחזיק.

שימו לב:  מה שחשוב בסימנייה הוא, בידוד המילה או ההברה. כל תמונה, ציור או אפילו מדבקה יתאימו ואפילו אם הסימנייה תישאר ריקה.

 

סימניות לשימושכם להדפסה  לחצו כאן

 

המלצה לפעילויות יצירה : אפלקציה הנקראת PINTEREST. שווה מאד מאד.

 

 

בקשה:
אם מישהו מכם, המתנדבים, מכיר או יודע על רעיונות יצירתיים נוספים, העשויים לעזור בעבודתם של המתנדבים, אנא, כתבו לנו לכתובת המייל": sprinzak@gmail.com
  או smadar.levin1@gmail.com