הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

ללמוד את לוח כפל בקיצור

מאת: קורה שורץ

כשהיינו צעירים – ולא כולנו גם יפים, הקפידו שנלמד בעל פה הרבה מאד חומר: שירים בספרות, פסוקים בתנ"ך, תאריכים בהיסטוריה, וכמובן את לוח הכפל בחשבון. בשנים האחרונות משהו השתנה, תלמידים כמעט לא נדרשים לדעת בעל פה שירים בספרות או פסוקים מהתנך, אבל בחשבון, למרות שהתלמידים עדיין נדרשים ללמוד את לוח הכפל בעל פה, רבים מהם שואלים את עצמם לשם מה? המחשבון הנמצא היום בכל טלפון, יכול לעשות את העבודה.  ובכלל, מדוע לדעת משהו בעל פה?  שם פרטי, שם משפחה, כתובת, שם בית הספר ושם הכתה יספיקו. המצטיינים ינסו לזכור גם את שמות החברים בכתה ושמות המורים המלמדים אותם, כיון שקשה לאתר את אלה בגוגל.

אז מה היה לנו? הילדים לא זוכרים דבר – זוכרים רק שלא צריך לזכור. אבל אני, בגילי המופלא (נא לא לבלבל בין ה-א' לג' במלה האחרונה) נוכחתי שלוח הכפל הוא עדיין שימושי יותר בחיי היום-יום משמות שחקני הכדורגל או שמות הזמרים, שאת אלה הילדים דווקא זוכרים היטב. המסקנה המתבקשת: הזיכרון של הילדים לא נפגע כלל – הוא רק נעשה סלקטיבי.

היות וקשה לשכנע אותם ללמוד את לוח הכפל הארוך והמייגע, שלא זכה בשום מרוץ למיליון – זה בקושי מגיע למאה! –יש לזה דרך קיצור.

הדבר הראשון שחשוב ללמד אותם הוא חוק החילוף, הנקרא בלועזית "קומוטטיביות". ההסבר למלים הקשות האלה פשוט למדי: ארבע כפול שלוש זה בדיוק כמו שלוש כפול ארבע. ולמי שאוהב ממתקים, יש דוגמא מתוקה: לשלושה ילדים שכל אחד אוכל ארבעה קרמבואים יידרשו 12קרמבואים. אם ארבעה ילדים יאכלו שלושה קרמבוים כל אחד, עדיין יידרשו גם להם 12 קרמבואים.

לאחר שהילד למד את כלל החילוף הזה, אפשר לעבור ללוח הכפל המקוצר. אני מציעה, לאור ניסיוני, להתחיל דווקא מהכבד אל הקל ולהציע בהתחלה ללמוד רק שורה אחת:

81

=

9

x

9




נכון שזה מופיע רק בסוף, אבל אפשר להתחיל מהסוף – זה לא ספר מתח. אני גם מבטיחה
לכם שאף ילד לא במתח להכיר את כל העלילה של לוח הכפל בדחיפות...

נציע לילדים ללמוד את השורה במשך השבוע הקרוב. לאחר שבוע נבדוק אם זוכרים. אם התשובה נאמרת מידית, ללא היסוס ולבטים, עוברים לשלב הבא: הפעם שתי שורות:

64

=

8

x

8

72

=

9

x

8

 

יש לילדים שבוע לשנן שתי שורות אלו ולחזור גם לשורה מהשבוע הקודם. הצליחו במשימה? בשבוע השלישי ממתינות להם שלוש שורות:

49

=

7

x

7

56

=

8

x

7

63

=

9

x

7

 

כבר הבנתם את התהליך, לכן נתקדם:

36

=

6

x

6

42

=

7

x

6

48

=

8

x

6

54

=

9

x

6

 

כשמגיעים ללוח הכפל של 5, אפשר לתת טיפ חשוב: להסביר שכל הכפולות של 5 מסתיימות ב-5 (לגבי מספרים כופלים אי זוגיים) או ב-0 (לגבי המספרים הכופלים הזוגיים).

25

=

5

x

5

30

=

6

x

5

35

=

7

x

5

40

=

8

x

5

45

=

9

x

5

 

נעבור ללוח הכפל של 4. השורות מתרבות. נא לא לשכוח: לבדוק כל שבוע את הידע שהצטבר בשבועות הקודמים.

היות וכבר הבנתם את הפטנט, תוכלו להדפיס לכם את לוח הכפל המקוצר.

           

4

=

2

X

2

           

6

=

3

X

2

           

8

=

4

X

2

           

10

=

5

X

2

36

=

6

X

6

 

12

=

6

X

2

42

=

7

X

6

 

14

=

7

X

2

48

=

8

X

6

 

16

=

8

X

2

54

=

9

X

6

 

18

=

9

X

2

                     
           

9

=

3

X

3

           

12

=

4

X

3

           

15

=

5

X

3

           

18

=

6

X

3

49

=

7

X

7

 

21

=

7

X

3

56

=

8

X

7

 

24

=

8

X

3

63

=

9

X

7

 

27

=

9

X

3

                     
           

16

 

4

X

4

           

20

=

5

X

4

           

24

=

6

X

4

           

28

=

7

X

4

64

=

8

X

8

 

32

=

8

X

4

72

=

9

X

8

 

36

=

9

X

4

                     
           

25

=

5

X

5

           

30

=

6

X

5

           

35

=

7

X

5

           

40

=

8

X

5

81

=

9

X

9

 

45

=

9

X

5

 

לקוח מהאתר  http://www.scoolers.online/about-us/testi/
האתר מציע שעורים פרטיים בתשלום, אבל העתקת לוח הכפל היא חינמית, כמובן.

אני נוהגת לחלק לכל ילד עותק, הרשום על שמו ולבחון את התלמידים בתחילת כל שעור בקצרה. אני שואלת כל ילד שלוש שאלות: אם ענה עליהן מיד, עוברים לתלמיד הבא או לשיעור עצמו. אם "נתקע", הוא זוכה לעוד שתי שאלות – כפרס, כמובן...

אם אתם רוצים מדי פעם לגוון את לימוד לוח הכפל, יש שני טיפים קטנים. אני שואלת את הילד אם הוא יודע לספור עד 4. להפתעתי, הוא יודע! אני מבקשת שיכתוב:

1 2 3 4

כל מה שאני עושה, זה להוסיף שני סימנים:

4

x

3

=

12


 

אחר כך אני שואלת אם הוא יודע לספור מ-5 עד 8. הוא מתבקש לכתוב את הספרות:

 5 6 7 8

אותו טריק:

8

x

7

=

56




הטריק הזה חשוב, כיון שגיליתי שמשום-מה, גם כשכבר זוכרים את לוח הכפל, השורה הזאת נשכחת בקלות.

אם יש לכם שאלות, תוכלו לפנות לכתובת המייל:

http://www.saba-sabta.co.il/contact

בהצלחה!

קורה שורץ - מנהלת האתר "מעניין את הסבתא".