הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

לחיות יחד בכבוד ובהבנה

ביה"ס יחד במודיעין הוא בית ספר שמעניק לנו הרבה עניין ותובנות חשובות. מתנדבי "ידיד לחינוך" מאזור ברוש ביקרו שם כחלק מימי "למידה בכל גיל"

מאת: רעיה סול

שמים כחולים ושמש חורפית נעימה קידמו את פניי, כבר הבטחה ליום מוצלח.

במעלה המדרגות של ביה"ס "יחד" שבמודיעין, פגשתי שתי "נמלים עמלניות", המשכימות קום – מזל שטרופר, רכזת למידה בכל גיל ואיה קרפביקה, רכזת אזור ברוש,כשהן עסוקות בהכנת המקום והכיבוד.

כשהגיעו כל המתנדבים לעוד יום של למידה, התכנסנו באולם גדול, המשמש כבית מדרש ובו שני ארונות מכוסים בפרוכת מעשה יד.

פתחה את הבוקר שלומית קינר יחיא, מנהלת בית הספר, בברכה על החיבור בין ילדים וחכמים (הזקנים נחשבו תמיד לחכמים), ועל השילוב של פער הטכנולוגיה וניסיון הוותק.

בהמשך סיפרה על ייחודו של המקום, אשר הוקם לפני 19 שנים ביוזמת הורים שחיפשו מענה לשילוב של בית ספר ממלכתי וממלכתי דתי (ממ"ד).

שלומית הסבירה שזהו בית ספר משלב, יש בו איזון בין הקבוצות, הדעות ואורח החיים של הנמצאים בו.

 יחד – ראשי תיבות : חילונים דתיים. חילוניים, דתיים, מסורתיים ומה שביניהם לומדים לחיות יחד, לחפש משותף ומבדיל.  חינוך יהודי (בשונה מבי"ס דתי), בו נותנים מקום לשאלות רבות ושונות.

המקום מתנהל כבית ספר רגיל עם הקשיים הרגילים. המערכת כוללת פעוטונים מגיל שלש ועד כתה י"ב. בעקבותיו, ספרה שלומית, קמו ברחבי הארץ עוד הרבה בתי ספר במתכונת זו.

במודיעין חיה ופועלת קהילת יחד. זוהי קהילה עירונית מאוגדת כעמותה עם דגש מיוחד על החינוך, אך פעילותה מסועפת מעבר לכך. ישנן פעולות פנאי, תרבות וחסד, קיים בית כנסת בו מקיימים בר מצווה, קריאת המגילה בפורים ותפילות ביום כיפור, וכן מפגשים רבים ומגוונים. ההורים מעורבים בנעשה בבית הספר. והעירייה מאד תומכת בהם.
מימין: פרוכת בבית המדרש

קיים שיתוף פעולה הדוק בין ביה"ס והקהילה, וכשכך הדברים, והילד סופג ערכים אלה מינקותו, רב הסיכוי להפחתה ניכרת בניכור ופלגנות וגם אם מתעורר ויכוח, אמרה המנהלת, נדע לחתור ולהגיע להכלה ולשלום.
"זה הים בו אני יודעת לשחות".

אחרי דבריה של שלומית, הצטרפו לכל שולחן בו ישבו המתנדבים, שניים או שלושה תלמידים מבית הספר, אשר סיפרו על עצמם, מאיזה בית הגיעו ואיך הם משתלבים בקהילה. הם סיפרו שבית הספר שלהם מקיים מפגשים עם בי"ס גוונים לילדים בעלי מוגבלויות, שם הם לומדים לקבל את השונה ולחפש מעשה טוב. לסיכום קראנו במשותף סיפור מהתלמוד: "לחפש את המעשה הטוב" ולאחר מכן התקיים דיון בנושא.

בתום החלק הזה, יצאנו מחולקים לקבוצות בהדרכת הילדים, לסיור ברחבי בית הספר. נכנסנו לכתה א', הצגנו את עצמנו וענינו על שאלות הילדים. המשכנו לגינת הירק של הילדים - הגינה הוקמה ע"ש גננת שנפטרה. פגשנו שם קבוצת ילדים עם המורה, שהיא גננת מטעם החברה להגנת הטבע. הילדים עסקו בעישוב עשבים שוטים. בגינה גדלים ירקות, מהם יכינו סלט ופרחים רבים ומגוונים. הילדים עובדים בכל העבודות השוטפות, החל מהכנת השטח או כל מצע גידול אחר, הכנת הקומפוסט (דשן אורגני) בעצמם, שתילת שתילים, פקעות ובצלים, זריעה וכל הטיפול הנלווה. הם אף הכינו משחקי טבע שאפשר לשחק ביום גשום. ראינו גם את פינת החי שבמקום, ולבסוף את הספריה, בה סיפרו לנו על מפגשים עם סופרים ושותפות מלאה של הילדים בהפעלת המקום.   

       
גינת ביה"ס                                                             פינת החי

 

לאורך כל קירות בית הספר מופיעות אימרות יפות בצורות שונות, פלקטים מרהיבים ומיצגים מאירי עיניים. כמו כן פגשנו ילדים חובשי כיפות וכאלה שבלי, ילדים שמחולצתם מבצבצות ציציות וכאלה שלא. אתר מיוחד בחצר הוא פינת ישיבה מאבנים גדולות וצבעוניות וביניהן מרווחים גדולים למעבר של כסאות גלגלים למפגש עם ילדי בי"ס גוונים ילדים בעלי נכויות.

נפגשנו גם עם מויש לוי, מחזיק תיקי החינוך, הגמלאים וההתנדבות בעירייה. מויש הוא מאבני היסוד של יחד, ששיתף אותנו בלבטים לקראת כניסת בנו לכתה א'. מויש הוא חובש כיפה ורעייתו חילונית. הם התלבטו כיצד יצליחו לשלב באווירה מיוחדת זו את בנם במערכת החינוך. הם החלו במפגשי בית, ולאט לאט הלכה ונבנתה תכנית מול העירייה ומשרד החינוך. כיום ישנם כבר 8 מחזורי בוגרים ואכן יש ברכה בעמלם, כל הבוגרים הינם אנשים חיוביים שלמדו לכבד את בחירתו של כל פרט ולפתח זהות אישית ברורה ומועילה.

 היה זה יום מאלף, מרחיב את הנשמה והדעת, בעיקר בימים אלה של ניכור ופילוג כשהמילה הדתה מרחפת כל הזמן מעלינו. ראינו כיצד ניתן לחיות יחד בכבוד ובהבנה.